FinExpert.e15.cz

SOS reaguje na vyjádření bank

Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) sleduje pozorně reakci bankovních domů působících v České republice na snahu Ministerstva financí ČR dosáhnout od nich určitých ústupků a zlepšit jejich přístup ke klientům.
 
Sdružení obrany spotřebitelů ČR, které dávalo v tomto směru podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (2003 - kvůli poplatku za zrušení účtu), považuje některá opatření, která se MF nyní snaží prosadit, pro spotřebitele za klíčová. SOS se aktivně účastnilo  jednání pracovní komise na MF a jedná také s Bankovní asociací především o problematice dalšího vzdělávání spotřebitelů v bankovních službách, nad slovníčkem bankovních pojmů a o otázce etických kodexů.

Především jednotnou terminologii ceníků bankovních operací v různých bankách považuje SOS za jeden z významných kroků, které by měly banky udělat. Současný stav je pro spotřebitele zavádějící, čehož banky využívají ve svůj prospěch. S tím také souvisí uvádění celkové ceny operací, aby si klient například místo celkové ceny za převod peněz do jiné banky nemusel sám v různých částech ceníku najít např. ceny za převod, za použití určitého platebního kanálu, za příplatek prostřednictvím zúčtovacího centra ČNB a ještě za účetní položku. Jde i o odbourání duplicitních plateb, aby klienti platili jen za vedení účtu, a již ne samostatně za další položky, které do něj logicky patří. A ceník by měl automaticky každý klient najít ve smlouvě. Pokud banka v něm provede nějaké změny, měl by spotřebitel mít možnost od banky v určité lhůtě odejít, a to bez jakýchkoli sankcí spočívajících např. v poplatku za zrušení účtu, či okamžitém účtování podle nového sazebníku.

„Nabídka finančních služeb bank pro klienty se musí zpřehlednit a zjednodušit. Jedině pak si budou spotřebitelé schopni sami zodpovědně vybírat pro své potřeby nejvhodnější produkt,“ zdůrazňuje Karel Pavlík z SOS, který se jednání účastní. „Zásadní je i spotřebitelské vzdělávání v oblasti finančních služeb. Pokud však budou banky své nabídky komplikovat např. i používáním různých pojmů, pak se v jejich nabídce klient přes maximální snahu ne vyzná. Je na bankách, aby ukázaly, že svou proklientskou rétoriku myslí vážně,“ zdůraznil Pavlík.

SOS považuje za důležité i rozšíření pravomocí finančního arbitra. Z podnětů spotřebitelů, s nimiž se na SOS obracejí, vyplývá, že mnohdy skutečně – kromě soudu – neexistuje nezávislý subjekt, na který by se mohli se svými problémy s bankami obrátit. Zpoplatňováním reklamací navíc některé banky domáhání se práva spotřebitelům dále komplikují.

SOS věří, české že banky nakonec vyjdou spotřebitelům vstříc a budou se chovat jako je obvyklé ve „starých“ zemích Evropské unie, či dokonce lépe.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená