SOS – Sdružení obrany spotřebitelů provedlo v průběhu listopadu 2007 průzkum zaměřený na každoroční automatický přepočet pojistného. V roli spotřebitelů jsme se dotázali čtrnácti pojišťoven působících na českém trhu. Odpovědi se nám dostalo od dvanácti respondentů a z jejich textu bylo patrné, že jsou si „práva na přepočet“ velmi dobře vědomi. Vysloveně negativní reakce jsme se nedočkali. Konstatovali jsme však s podivem, že automatickou možnost každoročního přepočtu zahrnulo do pojistné smlouvy v různé podobě pouze pět z dvanácti ústavů.
Ostatní nabízeli periodické přehodnocení jen formou osobní schůzky se zaměstnancem pojišťovny na pobočce. Často však zdůrazňovali, že by se vzhledem k dodatečným účtovaným položkám (za změnu smlouvy apod.) nemusela operace vůbec vyplatit. „Dodatečné personální náklady na obou stranách generuje především nutnost navštěvovat každoročně pojišťovnu. Jestliže pojišťovny na něčem ‘šetří‘, tak hlavně na tom, že mnoho klientů o možnosti přepočtu vůbec neví a oprávněných úspor se nedožadují!“ oponuje pojišťovacím poradcům Michal Kebort.
SOS tedy doporučuje, aby se motoristé při výběru pojistitele zaměřili i na možnost rekalkulace pojistného. Zvláště by se na to měli soustředit majitelé zcela nového vozu. Zde může podobná služba ušetřit každý rok i tisíce. Pokud pojistná smlouva klauzuli o automatickém přepočítání pojistného v závislosti na pojistné hodnotě neobsahuje, spotřebitel by se ho měl dožadovat osobně na pobočce.