Průzkum benefitů, který provedloSodexo ve spolupráci s TNS AISA, odhalil nejčastější problémy personalistů i jejich efektivní řešení prostřednictvím benefitů
Cílem průzkumu, kterého se zúčastnilo celkem 1255 respondentů, z toho 842 zástupců z řad personalistů a majitelů firem a 413 dotazovaných z řad zaměstnanců, bylo zjistit nejčastější výzvy, kterým personalisté čelí a jejich nejefektivnější řešení.
S čím se nejčastěji potýkají čeští personalisté?
Největší výzvou personalistiky je dle dotazovaných HR odborníků motivace. Ta se jako hnací motor prolíná do všech jejích aspektů počínaje náborem nových pracovníků přes vytváření příjemného prostředí ke zvýšení spokojenosti zkušených zaměstnanců až po jejich udržení a navyšování produktivity práce.

Zdroj: Výzkum TNS – AISA pro Sodexo Pass ČR, a.s., listopad 2007, 842 zaměstnavatelů
Dalším často zmíněným aspektem je potřeba posilování firemní kultury a vyjádření, že si firma zaměstnance váží. V neposlední řadě personalisty zajímá také nákladová optimalizace politiky řízení lidských zdrojů. K nejefektivnějším nástrojům se dle HR odborníků řadí mimo jiných programy zaměstnaneckých výhod. Benefity je však nutné brát pouze jako jednu ze součástí personální politiky, která sama o sobě nemůže efektivně fungovat.
Motivaci zaměstnanců lze zvýšit pomocí benefitů
Benefity jsou mezi zaměstnanci velmi žádané a pro zaměstnavatele se stávají stále důležitějším nástrojem personální politiky, který při efektivním nasazení a odpovídající kombinaci vyřeší daný problém. Příkladem může být prevence vyhoření. Právě v případě prvních příznaků vyhoření pomáhá, podle názoru personalistů, především lépe vyvážit pracovní a osobní život například formou příspěvku na sportovní a kulturní aktivity a dovolenou.
„Sílící konkurenční boj a nedostatek kvalitních lidí na trhu práce nutí zaměstnavatele nabízet stále něco navíc, aby si udrželi své klíčové zaměstnance. Je potřeba zaměstnancům poskytnout opravdu to, v čem sami vidí svou motivaci. Nejlépe se osvědčuje nechat zaměstnancům svobodu vybrat si benefit podle svých zájmů,“ říká Tomáš Kopřiva, marketingový ředitel Sodexo.
Podle personalistů (celých 81 %) jsou pro zvýšení motivace zaměstnance nejúčinnější právě volnočasové benefity jako například příspěvek na dovolenou, vzdělávání či sport a kulturu, které poskytuje svým zaměstnancům 50,5 % všech firem na českém trhu. Tyto benefity jsou atraktivní pro celých 91 % zaměstnanců a není proto překvapením, že tvoří často základ cafeterie. Dalším účinným nástrojem zvýšení motivace je auto pro soukromé účely, které se však týká jen úzké skupiny zaměstnanců. Velmi účinné a stále oblíbenější jsou také dárkové poukázky, nejlépe takové, které zaměstnanci umožňují zvolit velmi pružně produkt či službu z široké nabídky. Celých 51 % personalistů v nich také vidí nejlepší nástroj pro projev uznání svým zaměstnancům.

Zdroj: Výzkum TNS – AISA pro Sodexho Pass ČR, a.s., listopad 2007, 842 zaměstnavatelů
Motivaci dokáže velmi účinně zvýšit také příspěvek na životní pojištění, tedy jeden z finančních benefitů, které se těší mezi zaměstnanci stále větší oblibě, celých 83 % z nich považuje životní pojištění za velmi zajímavý benefit, u penzijního pojištění je to celých 79 % zaměstnanců.
„Zaměstnanci si začali uvědomovat potřebu zajištění své budoucnosti, dochází u nás tedy ke stejnému trendu jako v zemích západní Evropy. Velké oblibě se finanční benefity těší také proto, že zaměstnanci mají možnost takovýmto přípěvkem získat větší hodnotu, než kdyby jim byla o stejnou částku navýšena mzda,“ vysvětluje Tomáš Kopřiva.
Z výzkumu dále vyplynulo, že k zaměstnaneckým výhodám, které dle 78 % personalistů nejefektivněji přispívají ke spokojenosti zaměstnanců patří příspěvky na stravování (závodní stravování, stravenky).K dalším se řadí volnočasové benefity v podobě dovolené navíc či příspěvku na ni, příspěvku na kulturu nebo sport.Spokojenost účinně ovlivňuje také podpora penzijního připojištění,která spolu s životním pojištěním nejlépe napomáhá udržovat i loajalitu zaměstnanců.

Zdroj: Výzkum TNS – AISA pro Sodexo Pass ČR, a.s., listopad 2007, 842 zaměstnavatelů
„Velice důležité je vybírat benefity tak, aby byl balíček výhod vyvážen. Je vhodné vycházet z průzkumu trhu a nabídnout srovnatelné podmínky jako konkurence, stojí však zato zamyslet se nad nějakou perličkou, která společnost naopak odliší,“ uzavírá Tomáš Kopřiva.