FinExpert.e15.cz

Sleva vždy neznamená levnější zboží

Sleva vždy neznamená levnější zboží

Většina prodejců si už dává pozor, aby při označování výrobků postupovala v souladu se zákonem, přesto je však stále dost těch, kteří povánoční „nákupní horečky“ zneužívají.

„Pravidelně zaznamenáváme případy, kdy deklarovaná sleva vůbec není slevou v tom smyslu, že cena výrobku se u konkrétního produktu vlastně vůbec nesnížila. Sleva je tak pouze fiktivním heslem,“ popisuje některé z triků Jan Votočka, právní poradce dTestu.

Časté triky: Zdražíme a pak s velkou slávou zlevníme

Jedním z triků prodejců je také zvýšení ceny na krátký čas proto, aby je pak mohl následně s velkou slávou opět snížit na běžnou úroveň. Tyto případy však mají znaky klamavé obchodní praktiky a jsou v rozporu se zákonem.

Známé jsou i situace, kdy se lákavé „až 70%“ slevy vztahují jen na nejlevnější sortiment v podejně, kdežto výrobky, které zákazníky skutečně zajímají, jsou zlevněny jen minimálně, nebo jsou již dávno vyprodané. Přesto reklama svůj účel splní – dostane zákazníka do prodejny. Někdy též není patrné, kolik ona sleva či cena vlastně činí. Platí však, že cena na věci má být konečná, přitom by měla být čitelná i cena původní. Setkat se můžeme také s prohlášením, že obchodník na zlevněný sortiment neposkytuje záruku vůbec, nebo jen v kratší lhůtě.

„Nic takového však není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců, a to ze zákona. Výjimkou je reklamování věci pro vadu, pro kterou byla právě sleva při koupi poskytnuta. Naopak nelze naoko dopředu poskytnout slevu pro vady, které v budoucnu teprve vzniknou. To by bylo obcházení zákona a odpovědnosti prodejce,“ upozorňuje závěrem Votočka.

Kontroly ČOI

Okolo Vánoc jsou slevy téměř všude, ale protože obchodníci je již nabízejí v průběhu celého roku, Česká obchodní inspekce raději monitoruje a kontroluje obchodníky celoročně. A její inspektoři opakovaně zjišťují, že stále častěji je lákání kupujících na slevy spíše marketingový tah obchodníka než příležitost k výhodnému nákupu. Téměř 40 % z více než 400 kontrol skončilo ve 3. čtvrtletí se zjištěním, že prodávající porušil jednu či více z povinností stanovených příslušnými předpisy.

Výsledky kontrol tak opět prokázaly, že při prodeji zboží v rámci slev stále dochází k porušování zákona o ochraně spotřebitele. Spotřebitelé jsou nesprávně informováni o ceně zboží, zakoupené výrobky jsou jim nesprávně účtovány, nedostanou řádně vyplněné doklady o koupi ani na vyžádání. Zboží není dobře označené a při jeho nabídce jsou užívány klamavé obchodní praktiky.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více