FinExpert.e15.cz

Sdružení SOS si dělá co chce

Za koho vlastně Sdružení obrany spotřebitelů bojuje? Za práva spotřebitelů, nebo za sebe a svoje financování?

Kapitoly článku


Sdružení SOS si dělá co chce

OŽIVENO: Přečtete si oficální vyjádření Sdružení spotřebitelů SOS

Sdružení obrany spotřebitele (SOS) je jistě významná instituce, jejíž funkcí je chránit zájmy spotřebitelů. Dobře. Měla by se však držet svého řemesla a nesnažit se za každou cenu vyvolávat mediální přestřelky a pokoušet se o zviditelnění. Navíc nefér způsobem. Vždy je jednodušší bořit než stavět a SOS přesně tuto praktiku využívá. Vede totiž svůj zarputilý mediální monolog ochránce obyčejného zákazníka. A novináři bohužel často slepě přetiskují plamenná vyjádření SOS, která se jen hemží slovy soudní spor, precedens, žaloba, protiprávní jednání atp.

"Problémové" dárkové poukázky

Nedávno Sdružení obrany spotřebitele zveřejnilo ve své tiskové zprávě, že se obrátilo na Nejvyšší soud ČR v rámci dovolacího řízení v soudním sporu s provozovatelem jednoho z nejvýznamnějších českých internetových obchodů www.kasa.cz, který prodává časově omezené dárkové poukazy bez možnosti refundace. O co jde? Pokud chcete obdarovat manželku, ale nevíte co koupit, nabízí KASA.cz dárkové poukazy v hodnotě 200, 500, 1 000 a 2 000 Kč, které obdarovaný může využít při nákupu. Každý, kdo si takový poukaz koupí, je srozuměn, že ho musí využít během jednoho roku. Podle oficiálních a jasně komunikovaných podmínek není možné za neuplatněný poukaz po uplynutí jednoho roku vrátit peníze. V celé historii obchodního centra KASA.cz však na tuto podmínku nepadla jediná stížnost zákazníka a naopak všechny vydané dárkové poukazy jsou přijímány i po uplynutí jejich splatnosti. Zákazník tak není klamán, od začátku souhlasí s podmínkami a navíc i přesto může uplatnit poukaz po uplynutí jeho platnosti.

Tisková zpráva byla účelová

Tuto kauzu již rozsoudil Městský soud v Praze, který dal provozovateli obchodního centra KASA.cz zapravdu. Nechme SOS vyvolávat umělé problémy a soudit se s kdekým. Ale zcela účelově překrucovat fakta a zamlčovat důležité informace bychom je nechat neměli. V poslední době se probírá otázka etiky PR agentur. Neměl by se někdo pozastavit také nad jednáním tiskového oddělení SOS a podobných organizací, které jsou brány jako autority v daných oblastech?

Tisková zpráva byla postavena účelově, nezazněla v ní jasná fakta ukazující celou kauzu v jiném světle a nezaznělo, proč se SOS obrátilo na Nejvyšší soud. Velký prostor je věnován odkazování na německý precedent, který ale s největší pravděpodobností nebude brát Nejvyšší soud vůbec v potaz.


Článek o problematice dárkových poukázek vyšel 29. 3. 2007.


Sdružení SOS soud prohrálo, ale nijak mu to nevadí

Případ byl totiž pravomocně rozhodnut Městským soudem v Praze. To, že je něco v právní moci, znamená, že je pro strany rozsudek závazný a je třeba se jím řídit. Pokud bude SOS podávat dovolání, bude se jednat o mimořádný opravný prostředek. SOS tedy již případ prohrálo, protože smluvní strany si mohou upravit pravidla pro používání dárkových certifikátů jak uznají za vhodné, pokud není spotřebitel klamán. Spotřebitel není nucen si certifikát koupit. Na pravidla uplynutí lhůty k uplatnění je dostatečně upozorněn.

Z rozsudku odvolacího soudu pak lze citovat, "Odvolací soud má za to, že v zásadě spotřebitel není poškozován či diskriminován takovou smlouvou, na jejímž základě získá za úhradu určitého budoucího plnění po vymezenou dobu, přičemž nevyužije-li této možnosti v uvedené době, pak se zaplacená úhrada nevrací. Odvolací soud omezení platnosti dárkových certifikátů na dobu jednoho roku ve vztahu k jejich hodnotě (200 Kč až 2 000 Kč) nepovažuje za nepřiměřené". Tolik rozsudek. Německý případ je nutno odlišovat a nelze jím v tomto případě argumentovat. Česká úprava narozdíl od německé neobsahuje ustanovení, která by takové jednání zakazovala.

Za koho SOS skutečně bojuje?

Otázkou zůstává, proč vůbec SOS vydalo tuto tiskovou zprávu, která přinejmenším podává neúplné informace ve výsledku poškozující obchodní centrum Kasa.cz. Navíc v tiskové zprávě SOS je uvedeno, že byla vydána v rámci projektu Zvyšování standardu spotřebitelských práv v obchodních podmínkách podnikatelů a eliminace nekalých praktik podnikatelů. Opět tedy podsouvání tvrzení, že KASA.cz se chová nekale. Připomínám, že Městský soud to jako nekalou praktiku neshledal. Když pak někteří novináři napíší objevný článek a nevyžádají si nebo nepoužijí vysvětlující stanovisko KASA.cz, je výsledkem jednostranný článek postavený na zavádějící tiskové zprávě, jejímž obsahem je medializace uměle vyvolaného problému. Opravdu si každý může vydávat a komunikovat, co chce? Určitě je také zajímavé zmínit, že v diskusích pod články vydaných na internetu jsou v drtivé většině příspěvky pozastavující se nad jednáním SOS. I čtenáři tak považují tuto kauzu za směšnou.

Jsme připraveni s SOS jako významnou spotřebitelskou organizací jednat, nicméně se musíme ohradit proti tomu, že i přes pravomocné rozsudky nezávislých soudů zástupci SOS stále označují jednání KASA.cz za protiprávní a poškozují tak obchod v očích zákazníků.

Autor je ředitelem agentury Relative PR a mediální zástupce KASA.cz

Další kapitola
 

Související články


celkem 59 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:vzkaz autorovi
Jakub Lohnisky
28. 4. 2007, 21:18
Re: pan ředitel by se měl vrátit zpět do školy ...
Jakub Lohnisky
28. 4. 2007, 21:11
A CO SATRON?
jan
28. 4. 2007, 17:57
Re:Reakce na vyjadreni SOS
Martin
27. 4. 2007, 23:27
Re:vzkaz autorovi
Martin
27. 4. 2007, 23:14

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená