Podle názoru SOS se tím otevírá možnost, že se na trhu v oblasti informování o ceně zájezdu pro spotřebitele nic k lepšímu nezmění.
Novela podle informací, které má SOS k dispozici, sice stanovuje cestovním kancelářím povinnost uvádět celkové ceny zájezdů včetně všech poplatků, nicméně z této povinnosti vypadávají ty poplatky, jejichž aktuální cenu CK v okamžiku tisku katalogů (či jiné nabídky) nezná. „Je zvláštní, že ceny pohonných hmot neznají ani organizátoři autobusových zájezdů, ale oni ceny zájezdů uvádějí včetně cen na dopravu už v katalozích, které se tisknou s předstihem,“ poznamenává mluvčí SOS Ivana Picková.
„Navíc i v současné době platí ustanovení paragrafu 12 zákona o ochraně spotřebitele, že prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně jasným způsobem. A tato informace nesmí vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než je tomu ve skutečnosti. A navíc podle rozhodnutí Městského soudu a Nejvyššího správního soudu by spotřebitel neměl k tomu, aby zjistil celkovou cenu zboží, udělat nějaký úkon,“ dodává mluvčí.
SOS – Sdružení obrany spotřebitelů je přesvědčeno, že některé cestovní kanceláře zahrnují do poplatků své náklady i marže. Například u palivových příplatků, které stouply mnohonásobně více než cena ropy, letištní příplatky si také v současné době účtují v jiné výši, než je avizují některá letiště.
SOS – Sdružení obrany spotřebitelů je přesvědčeno, že novela zákona o cenách v ustanoveních, která se týkají cestovních kanceláří, je pouze krokem správným směrem, ale nedotaženým. Spotřebitelé i nadále budou muset sčítat palivové a možná i další příplatky, které se u různých cestovních kanceláří mohou lišit. „Budeme se snažit, aby v Parlamentu se našlo dostatek hlasů pro to, aby v této podobě neprošel,“ dodává mluvčí SOS.