FinExpert.e15.cz

Sazebníky poplatků k letenkám houstnou

Podle nařízení EU z roku 2008 musejí letečtí přepravci zveřejňovat konečné ceny letenek. Klient žasne, na co všechno musí platit.
Sazebníky poplatků k letenkám houstnou

Nedávno jsme si s kamarádkou naplánovaly výlet do Benátek. Hledaly jsme samozřejmě co nejlevnější ubytování a letenku. Ubytování se povedlo, s letenkou byla trochu potíž. Z internetového vyhledávače vypadla jako nejlevnější nízkonákladová letecká společnost Wizz Air, která nabízela zpáteční letenku pro dvě osoby za 3774 korun. To vypadalo velmi dobře.

Poplatky až při objednávce

Slibovaná cena zahrnovala letecký tarif (1847 korun) a letištní poplatky (1927 korun). Když jsem ale začala vyplňovat objednávku, objevily se další poplatky. Přitom při úvodním otevření webových stránek Wizz Air jsem žádný sazebník poplatků nezaznamenala. A sazebník Wizz Air není ledajaký.

Položek je na něm téměř tři desítky. Že si nízkonákladová letecká společnost dá zaplatit za občerstvení na palubě, přednostního nástupu do letadla, konkrétní sedadlo, více místa na nohy nebo dopravu z letiště do města, to je celkem logické a většina vyznavačů levného létání na krátké vzdálenosti se bez těchto služeb obejde.

Poplatek 810 korun za jedno odbavené zavazadlo už je dost nehorázný, protože by v našem případě zvýšil cenu cesty na dvojnásobek. Nakonec se nám zavazadla tam i zpět podařilo odbavit on-line a ušetřily jsme polovinu.

Ale záhadou mi zůstalo, proč si Wizz Air účtuje poplatek za rezervaci a zaplacení každé jednotlivé letenky? Zvlášť, když jsem nic nerezervovala a letenky hned uhradila kartou. Ale zjistila jsem, že i kdybych platila převodem nebo telefonicky, stejně bych se tomuto poplatku nevyhnula. V mém případě zvýšil cenu cesty o dalších 14 %.

Jednou 2 koruny, pak 2 eura

Dvě nízkonákladové letenky z Prahy na letiště Treviso (20 km od Benátek) s využitím některých úsporných opatření tedy stály 6476 korun. A perlička nakonec: Ať jsem rozpis jednotlivých položek na účtu sčítala, jak chtěla, nesouhlasil o dvě koruny. Samozřejmě v můj neprospěch. Nejsem detailistka, ale říká se, že pořádek dělá přátele.

Abychom nekritizovali jen Wizz Air. I další nízkonákladoví přepravci v poslední době hýří nápady při zdokonalování svých poplatkových sazebníků. Největší evropská nízkonákladová společnost Ryanair například zpoplatňuje nejen platbu letenky kartou, ale i odbavení on- line. K tomu přidala letos v březnu další kuriozitu: zvýšila cenu všech svých letenek o 2 eura a tento poplatek nazvala daní za nařízení EU.

Jde o to, že podle nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 jsou jednotně upravena pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo zpoždění letu včetně předepsaných finančních kompenzací. Společnost Ryanair s vyplácením náhrad nesouhlasí, údajně už na ně vynaložila 100 milionů eur. A tak se rozhodla formou poplatku přenést tyto náklady na klienty.

Všechno podle pravidel

Podle nařízení EU z roku 2008 musejí letečtí přepravci zveřejňovat konečné ceny letenek. Klient pak žasne, na co všechno musí platit. Konečná cena letenky, zejména u nízkonákladových přepravců, se skládá ze stále většího počtu položek, z nichž některým se klient prostě nevyhne. Kdo chce tedy ušetřit, musí být při vyplňování objednávky velmi opatrný, aby nezaplatil víc než u „nenízkonákladové“ letecké společnosti.

Čeští klienti v tom ale asi umějí chodit, protože si na ceny letenek nestěžují. Jak nám řekla tisková mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová, letos dostali pouze jednu stížnost a protože se týkala zahraniční letecké společnosti, předali podnět k šetření Evropskému spotřebitelskému centru.

I když tisková mluvčí ČOI připouští, že hlavní sezóna létání je teprve před námi, co se týká transparentnosti cen letenek, je podle ní situace stabilizovaná. Tentýž názor sdílí i Tomio Okamura, člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur: „Nařízení EU o povinném uvádění konečné ceny letenek přijal Evropský parlament na svém plenárním zasedání dne 9. července 2008 avstoupilo v platnost na podzim 2008. Mohu říci, že od tohoto okamžiku letecké společnosti toto nařízení dodržují, stejně tak i prodejci letenek.

Nedodržování toho nařízení jsme zaznamenali v poslední době skutečně pouze velmi výjimečně. Takové subjekty ihned naše Asociace vyzývá k nápravě, přičemž se dá říci, že skutečně nápravu neprodleně učinili, “ říká Okamura.

I když společnost Wizz Air i další nízkonákladové letecké společnosti pravděpodobně formálně dodržují nařízení EU a je jistě možné považovat za příjemné, že v každé fázi objednávání letenky klient zná aktuální cenu a její složení, přece jen se mi zdá, že porovnávání nabídky cen letenek se nějak komplikuje.

Z nařízení EU, platného od 1. 11. 2008:

  • Definice leteckého tarifu (čl. 23,§1) tzn. konečná cena letenky: „Letecké tarify a letecké sazby za letecké služby z letiště nacházejícího se na území členského státu EU, které jsou dostupné veřejnosti, musí obsahovat při nabídce nebo zveřejnění v jakékoliv podobě, včetně prostřednictvím internetu, použitelné podmínky. Konečná cena, jež má být zaplacena, musí být v každém okamžiku uvedena a zahrnuje použitelný letecký tarif nebo leteckou sazbu, jakož i všechny uplatnitelné daně, poplatky, přirážky a platby, jež jsou nevyhnutelné a předpokládané v okamžiku zveřejnění. Kromě konečné ceny se uvedou alespoň tyto údaje:
    a) letecký tarif nebo letecká sazba
    b) daně
    c) letištní poplatky a
    d) další poplatky, přirážky nebo platby
    , jež souvisí například s bezpečností nebo palivem, pokud položky uvedené v písmenech b), c) a d) byly připočteny k leteckému tarifu nebo letecké sazbě. Volitelné příplatky se sdělují jasným, průhledným a jednoznačným způsobem na počátku každé rezervace a cestující je přijímají na základě projevu vůle“.
  • Definice leteckého tarifu sice stanovuje oddělené účtování příplatků, tax a daní k základnímu tarifu, nicméně celková cena k úhradě musí být uvedena v každém okamžiku zveřejnění a rezervace. Tato definice znamená faktickou povinnost leteckých společností aplikovat od prvního okamžiku konečnou cenu letenky.
  • Dle sdělení Evropské komise, do leteckého tarifu nevstupují případné servisní poplatky aplikované prodejci letenek. Evropská komise zároveň předběžně sdělila, že toto ustanovení se vztahuje výhradně pro prodej letenek veřejnosti (ať je zajišťován leteckými společnostmi, cestovními kancelářemi/agenturami nebo prodejci letenek) a nevztahuje se na prodej letenek leteckými společnostmi pro zájezdy cestovních kanceláří.“
  • Nediskriminační přístup k leteckým tarifům (čl. 23,§2): Přístup k leteckým tarifům a leteckým sazbám za letecké služby z letiště nacházejícího se na území členského státu EU, dostupným veřejnosti se poskytne bez diskriminace na základě na státní příslušnost nebo místa pobytu zákazníka či místa usazení zástupce leteckého dopravce či jiného prodejce letenek ve Společenství“.

Létáte s nízkonákladovými společnostmi? Jaké jsou vaše zkušenosti?

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená