FinExpert.e15.cz

Roman Brychnáč, GE Capital Multiservis

S Romanem Brychnáčem, marketingovým manažerem GE Capital Multiservis, o splátkovém prodeji a nově zavedeném úvěrovém registru.

Splátkový prodej využívá v současné době asi třetina obyvatel ČR. Kolik lidí z této třetiny jsou vaši zákazníci?
To se nedá jednoznačně říci. Každopádně v roce 2001 Multiservis profinancoval úvěry za téměř pět miliard korun a od roku 1998 jsme v České republice podepsali více než jeden milion smluv.

Asi 60 % domácností již uzavřelo nějakou úvěrovou smlouvu. V čem myslíte, že spočívá takřka okamžitý úspěch spotřebitelských úvěrů na našem trhu?
Z našich vlastních výzkumů jednoznačně vyplývá, že hlavním důvodem je možnost koupit si něco okamžitě s minimální finanční hotovostí. My nabízíme naše služby přímo na místě prodeje a u jednorázových úvěrů do 18 000 Kč nevyžadujeme potvrzení o příjmu – většinou proto stačí mít u sebe dva doklady. Celá operace včetně vyplňování úvěrové smlouvy tak může zabrat asi půl hodiny. Lidé dávají přednost rychlosti a úspoře vlastního času.

Jaká je horní hranice pro výši úvěrů?
Tady je potřeba říct, že naše společnost nabízí dva produkty. Prvním z nich je jednorázový spotřebitelský úvěr, jehož horní hranice je 75 000 Kč. Druhým produktem je OK karta, která funguje na bázi revolvingového úvěru. To znamená, že zákazník si určí částku, kterou je schopen pravidelně měsíčně splácet a naše společnost mu poskytne dvacetinásobek této částky, tzv. úvěrový rámec, ze kterého může čerpat dalších 75 000 Kč, což je opět maximální výše. Jde-li tedy o dobrého a bonitního zákazníka, může mu naše společnost půjčit až 150 000 Kč.

Která z těchto dvou možností je pro potenciálního zákazníka výhodnější?
Na každou situaci lze najít ideální způsob financování. Obecně se dá říci, že jednorázový úvěr slouží k plánovanému nákupu v jednom obchodě. Na smlouvě přitom může být zakoupených předmětů víc. OK karta je spíše pro toho, kdo chce mít možnost opakovaně nakupovat na splátky. Při nákupu každopádně zákazník obdrží jako jednu z hlavních informací údaje o tom, kolik celkově zaplatí navíc v porovnání s platbou v hotovosti.

Liší se nějak požadavky na zákazníka, který žádá o udělení jednorázového úvěru a toho, který žádá o vydání OK karty?
Dá se říci, že požadavky na žadatele o OK kartu jsou náročnější, protože se vlastně jedná o časově neomezený úvěr.

Zastavme se u vaší úvěrové karty. Už vím, že maximální úvěrový rámec je 75 000 Kč. Jaké jsou ale podmínky splátek pro zákazníka a jakou cenu za půjčku zaplatí?
Procentní měsíční sazba je pro OK kartu 1,89 %, což je v současnosti nejnižší sazba na českém trhu. Měsíční splátky jsou minimálně 500 Kč a maximálně 3 750 Kč, což znamená, že v prvním případě může zákazník čerpat úvěr do výše 10 000 Kč, v tom druhém do 75 000 Kč. Přitom může využívat síť šesti tisíc smluvních partnerů, kteří kartu přijímají. Dokonce jsme připravili novinku, která dobrým zákazníkům umožňuje vybírat z karty hotovost v síti zhruba tří set bankomatů GE Capital Bank.

Jaký je poplatek za použití karty pro výběr z vašich bankomatů?
Prozatím žádný, ale i vzhledem k tomu, že se jedná se o nestandardní službu, budeme muset výběr časem zpoplatnit.

Je možné vzít si u vás úvěr nejen na konkrétní předměty, ale dejme tomu i na dovolenou nebo na studium?
OK kartou je možné platit jakýkoli zájezd a u našeho významného partnera – Čedoku – dokonce dostanete při této formě slevu 5 %. Pro zákazníky GE Capital je v zásadě možné použít kartu i na úhradu části studia.

Pokud je váš zákazník solventní a chce se dluhu zbavit dřív, může jej splatit s předstihem, mimo splátkový kalendář?
To je samozřejmě možné u obou našich produktů v souladu se zákonem.

Jak řešíte situaci, kdy zákazník naopak není schopen úvěr dál splácet. Tady máte oproti leasingu docela nevýhodu, že předmět koupě není váš.
Jednou z možností je prostý odklad splátky. Důležité je především to, aby se zákazník snažil společně s námi najít cestu. Pokud by komunikaci odmítl, byli bychom nuceni vymáhat dluh zákonnou cestou.

Dochází k takovým případům často?
Krajní situaci se snažíme předejít pomocí modelu schvalování úvěrů a skutečně nemáme v tomto směru závažné problémy. Pokud dojde k prodlení splátky, většinou je to proto, že zákazník například zapomněl splátku zaplatit před odjezdem na dovolenou. Tomu se ovšem dá snadno předejít povolením k inkasu z účtu zákazníka.

Posuzujete při udělování úvěrů i jiné než finanční hledisko?
My samozřejmě máme snahu poskytovat půjčky dobrým zákazníkům a máme k dispozici rozsáhlou databázi, abychom moli posoudit jednotlivé případy. Při schvalování žádosti o úvěr vstupují do rozhodovacího procesu skutečně i jiná než finanční hlediska, ale opět se jedná o komplikovaný a plně automatizovaný rozhodovací proces.

Nedávno byl uveden do provozu úvěrový registr. Jaký je jeho účel?
Ano, „Credit bureau“ je dlouhodobý projekt, který má napomáhat rozhodovacímu procesu při poskytování úvěru. Cílem úvěrových společností samozřejmě není udělovat úvěry lidem, kteří je nemohou nebo nechtějí splácet.

Může systém naopak nějak zvýhodnit spolehlivé zákazníky?
Já si myslím, že ano. Ve střednědobém horizontu by jim registr přinejmenším usnadnil přístup k úvěru a zrychlil jeho udělení.

 

Roman Brychnáč (*1971)

Vystudoval VŠE v Praze, obor Podniková ekonomika se zaměřením na marketing, management a bankovnictví. V GE pracuje od prosince roku 2000. Předtím působil sedm let na nejrůznějších marketingových pozicích v oblasti finančních služeb. Je ženatý a zatím bezdětný. Ve volném čase, kterého má podle vlastních slov bohužel málo, se rád věnuje fotografování a cestování.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená