Každým rokem roste obliba nákupu letní dovolené v rámci nabídky tzv. first minute zájezdů. V současné době jejich prodej vrcholí.
„Zákazníci, kteří si zájezd na tzv. první chvíli koupili, se někdy cítili být podvedeni, když později cena zájezdu ještě více klesla,“ říká Jan Votočka, právník časopisu dTest, a objasňuje: „Tato situace sice nastat může, ale nedá se jednoznačně označit za oklamání spotřebitele. Především při včasné rezervaci lze vybírat z kompletní nabídky pro danou sezónu a hoteliéři vyjdou zákazníkům se specifickými požadavky mnohem raději vstříc. A naopak, na last minute nebývají některé oblíbené služby a produkty k sehnání vůbec.“
Cenové zvýhodnění zájezdu objednaného s předstihem je nepochybné, ovšem jsou zde i rizika zejména v případě, nemůže-li zákazník odcestovat. „U first minute zájezdů pochopitelně existuje vyšší pravděpodobnost, že se během dlouhých měsíců po objednání zájezdu přihodí nějaká nepředvídatelná událost jako neklid v cílové destinaci, ztráta zaměstnání, nemoc, úraz či dokonce úmrtí v rodině. Vedle toho pak už jen člověk může sledovat, jak jeho finance mizí v rámci úhrady stornopoplatků,“ vyjmenovává možná rizika Jan Votočka.
Proti stornopoplatkům se sice můžete pojistit, pojišťovna však mohou uplatnit některou z výluk. Tak například u pojišťovny AXA plnění nedostanete, pokud úraz či nemoc, pro kterou nemůžete odcestovat, nevyžaduje hospitalizaci. Česká pojišťovna zase neplní, pokud zjistí, že pojistník nevykonával výdělečnou činnost nepřetržitě 12 měsíců před sjednáním pojištění. Pokud se před cestou necháte očkovat, což je hlavně u cest do exotických zemí nutností, a z důvodu negativní reakce na očkování nemůžete odcestovat, plnění nečekejte od pojišťovny Allianz. Nezapomeňte se proto vždy informovat o všech jeho podmínkách vašeho pojitění.