FinExpert.e15.cz

Reklamace: Nenaleťte na finty obchodníků

Znáte jejich triky a víte, na co máte právo?
Reklamace: Nenaleťte na finty obchodníků

V obchodech na nás často prodávající zkouší různé triky, aby nemuseli vracet peníze či výrobek vyměnit. Nenechte se ale opít rohlíkem, vyplatí se vám to. 

Jedině s paragonem

Běžně se stává, že prodávající odmítne přijmout reklamaci bez účtenky. Někdy se dokonce můžete setkat s tím, že si vykutálený obchodník dá takovéto ustanovení i do reklamačních řádů. Spotřebitel musí sice prokázat, že zboží od prodávajícího koupil, kdy a za kolik. Paragon však není povinný a jediný možný doklad.

Posloužit vám může také třeba potvrzení o úhradě platební kartou, záruční list nebo také svědecké výpovědi či čestné prohlášení s notářsky ověřeným podpisem. Dva poslední „doklady“ však mohou být velmi lehce zpochybnitelné, takže se dá doporučit doklady o nákupu zboží schovávat.

Pouze v originálním obalu

Žádný zákonný předpis neukládá povinnost uschovávat obaly od výrobků a nestanovuje povinnost vrátit reklamovaný výrobek v obalu. Reklamujete přeci výrobek ne obal. Reklamace pouze v originálním obalu totiž omezuje možnost kupujícího uplatnit záruku, proto může být označeno za neplatné.

Přesto byste měli reklamované zboží předávat ve vhodném obalu, který zabrání jeho případnému poškození. Výjimkou může být případ, kdy vám prodejce poskytl delší než zákonnou záruku. Pak si může nastavit podmínky pro uplatnění reklamace v prodloužené lhůtě volněji.

Vyřídíme to do tří měsíců

Pokud se s prodávajícím nedohodnete jinak, musí být reklamace vyřízena nejpozději do třiceti dnů. V některých případech může být lhůta prodloužena, například při opravách zcela výjimečných výrobků.

Oblíbenou frází je také věta, že reklamaci vyřizuje pouze pan vedoucí a ten tady dnes není. Zákon o ochraně spotřebitele stanovuje povinnost obchodníka mít v prodejně po celou provozní dobu přítomného pracovníka pověřeného vyřizovat reklamace.

Zlevněný výrobek? Máte smůlu

Výrobek nelze reklamovat, protože byl prodáván se slevou  další oblíbený trik. S touto větou se ale prodejce může ohánět pouze v případě, že byste chtěli reklamovat vadu, kvůli které byl výrobek zlevněn. To by mělo být jasně napsáno na prodejním dokladu. Takže pokud se vyskytne jakákoli jiná závada, můžete reklamaci uplatnit.

A slyšeli jste už třeba: „Při výměně vadné a již opotřebované součástky jsme vám instalovali úplně novou součástku, a proto nám ji musíte doplatit. Prodávající nemá právo na náhradu ani tehdy, došlo-li výměnou k zhodnocení věci.

Výrobce zamítl reklamaci

Ze zákona o reklamaci rozhoduje vždy prodávající. Můžete se však setkat s tím, že ačkoliv prodávající při přebírání zboží sám uznává, že je to jasná vada, tak po návratu zboží od svého dodavatele zcela obrátí.

Pak říká, že vám nemůže vyjít vstříc, ač by chtěl, protože reklamaci zamítl jeho dodavatel. Ve skutečnosti prodávající může vždy vyhovět. Ale někdy nechce, protože toto řešení vnímá jako nejmenší zlo. Nechce samozřejmě vracet peníze nebo dál řešit spor se svým dodavatelem soudně.

Nenechte se odbýt a zkuste prodávajícímu vysvětlit, že naopak nejmenším zlem je reklamaci uznat. Že jste připraven se soudit a nechat si zhotovit posudek od soudního znalce a prodávající bude nakonec muset navíc uhradit i tyto náklady,“ radí Průvodce: 100 triků prodávajících od Sdružení obrany spotřebitele. Náklady na znalecký posudek však nebývají malé, prodávající ho bude muset hradit pouze, pokud dá znalec za pravdu vám. 

Češi se nechají snadno odbýt

Chuť reklamovat zakoupené zboží či službu je v České republice poměrně nízká. Jak ukázal průzkum Evropské komise, český spotřebitel se po prvotní neúspěšné reklamaci u obchodníka či dodavatele neumí dostatečně bránit.

V tomto je mezi námi a ostatními Evropany zásadní rozdíl. Téměř v 69 % případů již český spotřebitel nepodniká žádné další kroky, což ho řadí v rámci EU na předposlední místo. Průměrný evropský zákazník nehodlá realizovat další kroky k domáhání svých práv v 47 % případů.

Levnější?

Zboží, které pochází od neoficiálních dovozců ze zahraničí je většinou sice levnější v řádech sto korun, může s sebou však nést rizika do budoucna spojená právě se zárukami.

Ze šedého dovozu velmi často pochází například mobilní telefony nebo také bílé zboží či parfémy. Zboží z neoficiální distribuční sítě se přitom na první pohled nemusí lišit od zboží z oficiálního prodeje, může být upraveno pro český trh a obsahovat i český návod. Hlavní výhodou takového zboží je podle serveru nižší cena, například u mobilních telefonů se mohou ceny lišit až o částky v řádech tisíců korun.

Něco za něco

To je však vyváženo tím, že předmět nelze reklamovat v autorizovaném servisu, ale pouze u prodejce, který sice musí ze zákona poskytovat možnost reklamace. Najdou se prodejci, kteří takovéto zboží vyreklamují na své náklady, ale většinou se k reklamacím staví velice negativně.

Jak se tedy bránit? Je dobré prostudovat si před nákupem obchodní podmínky e-shopu. Například na portále Heureka.cz, který srovnává ceny výrobků, také najdete označení takovýchto eshopu. Můžete se i předem zkusit zeptat prodejce, odkud výrobek pochází, radí čtenářům FinExpertu Tomáš Hodboď z Heureka.cz

Zdroj: Průvodce: 100 triků prodávajících od Sdružení obrany spotřebitele.
Další článek


 

celkem 20 komentářů

Nejnovější komentáře

Ano, vsichni, ktere to zajima, to bez problemu pocho...
Tom
29. 1. 2015, 08:31
Vím, že je skoro o 1 rok později, ale třeba si to ně...
nungr
8. 10. 2013, 17:46
Nějak jsem nepochopil ten "šedý" dovoz. Výrobek, k...
tramtarie
13. 12. 2012, 01:54
Pamatuji si jak jsem před asi 5 lety kupoval svou No...
Štuka
11. 12. 2012, 13:09
Tohle já nerozporuji, vrácení považuji za opodstatně...
Antonín Novák
1. 11. 2012, 10:38

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více