Na poslední chvíli se pokouší ministr Bohuslav Sobotka prosadit alespoň torzo z původního plánu na posílení pozice klientů bank. Na závěrečné schůzi parlamentu chce tak prosadit tři změny:
- povinnost informovat o změnách ceníku nejméně měsíc předem
- zákaz účtování poplatku za neoprávněné reklamace
- povinnost přikládat ceník ke smlouvě o běžném účtu
Z původního plánu ministra je tak opravdu pouze torzo.
Co chtěl původně ministr prosadit:
Změnou zákonů
- Zákaz účtování poplatků za neuznanou reklamaci
- Zákaz účtování poplatku za vedení účtu v době mezi zánikem a zrušením
- Povinné přikládání sazebníků ke smlouvám
- Možnost odstoupení od smlouvy s bankou v případě nesouhlasu s novým sazebníkem (dvouměsíční ochranná lhůta)
- Informování o změně ceníku s dostatečným předstihem (1 měsíc)
- Možnost klienta odmítnout přikládání reklamy do výpisů z účtu
- Zavedení minimálních standardů reklamy na finanční služby
- Zřízení institutu finančního ombudsmana
- Zavádění dlouhodobého systému vzdělávání obyvatelstva v oblasti finančních produktů
- Zřízení jednotné databáze sazebníků
- Stanovení obsahu infolistů (povinné informace o vlastnostech produktů)
- Sjednocení podmínek pro transparentnost podobných produktů.
Memorandem s Českou bankovní asociací
- Uvádět celkové ceny operací
- Zpřístupnit podrobné sazebníky
- Informovat klienty o konkrétních dopadech změn sazebníků (web, infolinka, pobočka)
- Vytvořit Kodex práv klientů
- Definovat propočty a ukazatele (např. RPSN u hypoték)
- Definovat pravidla pro změnu banky a přestupní servis
- Garantovat výhodnost balíčků proti stejné kombinaci samostatných produktů
- Zavázat se, aby klienti nebyli nuceni k pořizování dodatečných produktů a služeb
- Zavést evropské standardy pravidel ochrany držitelů platebních karet
- Zvýšit povědomí klientů o zpracovávaných osobních údajích
- Vytvořit dlouhodobou expertní pracovní skupinu pro bankovní sektor.
Formou doporučení
- Nabízet výpisy z účtu v libovolné frekvenci a formě
- Zohlednit nižší distribuční náklady u elektronických výpisů v poplatku
ČNB původní návrhy ministra kritizovala od počátku. Označovala je jako zásahy, které by se nakonec obrátily proti klientům. Podobně argumentovala i bankovní sociace. Z tohoto fiaska není naopak nadšena spotřebitelská organizace SOS.