FinExpert.e15.cz

Regulace bank vyšuměla do ztracena

Na poslední chvíli se pokouší ministr Bohuslav Sobotka prosadit alespoň torzo z původního plánu na posílení pozice klientů bank. Na závěrečné schůzi parlamentu chce tak prosadit tři změny:

  • povinnost informovat o změnách ceníku nejméně měsíc předem
  • zákaz účtování poplatku za neoprávněné reklamace
  • povinnost přikládat ceník ke smlouvě o běžném účtu

Z původního plánu ministra je tak opravdu pouze torzo.

Co chtěl původně ministr prosadit:

Změnou zákonů

  1. Zákaz účtování poplatků za neuznanou reklamaci
  2. Zákaz účtování poplatku za vedení účtu v době mezi zánikem a zrušením
  3. Povinné přikládání sazebníků ke smlouvám
  4. Možnost odstoupení od smlouvy s bankou v případě nesouhlasu s novým sazebníkem (dvouměsíční ochranná lhůta)
  5. Informování o změně ceníku s dostatečným předstihem (1 měsíc)
  6. Možnost klienta odmítnout přikládání reklamy do výpisů z účtu
  7. Zavedení minimálních standardů reklamy na finanční služby
  8. Zřízení institutu finančního ombudsmana
  9. Zavádění dlouhodobého systému vzdělávání obyvatelstva v oblasti finančních produktů
  10. Zřízení jednotné databáze sazebníků
  11. Stanovení obsahu infolistů (povinné informace o vlastnostech produktů)
  12. Sjednocení podmínek pro transparentnost podobných produktů.

Memorandem s Českou bankovní asociací

  1. Uvádět celkové ceny operací
  2. Zpřístupnit podrobné sazebníky
  3. Informovat klienty o konkrétních dopadech změn sazebníků (web, infolinka, pobočka)
  4. Vytvořit Kodex práv klientů
  5. Definovat propočty a ukazatele (např. RPSN u hypoték)
  6. Definovat pravidla pro změnu banky a přestupní servis
  7. Garantovat výhodnost balíčků proti stejné kombinaci samostatných produktů
  8. Zavázat se, aby klienti nebyli nuceni k pořizování dodatečných produktů a služeb
  9. Zavést evropské standardy pravidel ochrany držitelů platebních karet
  10. Zvýšit povědomí klientů o zpracovávaných osobních údajích
  11. Vytvořit dlouhodobou expertní pracovní skupinu pro bankovní sektor.

Formou doporučení

  1. Nabízet výpisy z účtu v libovolné frekvenci a formě
  2. Zohlednit nižší distribuční náklady u elektronických výpisů v poplatku

ČNB původní návrhy ministra kritizovala od počátku. Označovala je jako zásahy, které by se nakonec obrátily proti klientům. Podobně argumentovala i bankovní sociace. Z tohoto fiaska není naopak nadšena spotřebitelská organizace SOS.

Další článek


 

celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

Hotovo
Nox
19. 4. 2006, 16:31

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více