FinExpert.e15.cz

Quo vadis eBanko?

Milovaná i nenáviděná. Uznávaná i zatracovaná. eBanka. Synonymum pro dokonalé internetové bankovnictví a pro mladou, dravou banku. eBanka je však už v nejlepších letech a pomýšlí na vdavky. Budou mít o ní nápadníci zájem? A bude to pak ještě ta „naše“ eBanka?
Quo vadis eBanko?

Už je to téměř devět let, kdy společnost Expandia koupila Agrobanku Olomouc nazvanou později Zemská banka. Reklama na novou banku tehdy začínala nepojmenovanými billboardy, ve kterých vévodil současný znak eBanky. U znaku bylo pouze zelené číslo 800 124 100 (platné dodnes), a datum, kdy Expandia banka otevře své pobočky 4. května 1998. Své působení na našem trhu přitom odstartovala opravdu příznačně, tehdy probíhal finančnický veletrh FIBEX 98.

Drahé balíčky pro fajnšmejkry

Již od počátku byl cenová politika Expandia Banky zaměřena na lépe situované klienty, kteří dokážou ocenit (a zaplatit) kvalitu a množství tehdy nevídaných služeb. Proto nabídka tehdejších programů značně převyšovala stokorunu. Nejlépe dopadli mladí lidé do 26 let, pro které byl k dispozici cenový program Drive za 95 Kč měsíčně. Elektronický klíč byl tehdy samozřejmostí pro všechny klienty Expandia Banky, jiné způsoby potvrzení transakcí či přístupu k účtu tehdy neexistovaly. Zajímavá byla i cena za výběr z bankomatu – tehdy si banka řekla o 9 Kč + 0,25% z každé transakce. Kontokorent ještě neznala, ale po pár týdnech přišla s nabídkou Osobní úvěrové linky. Značně složitá forma kontokorentu vám dokázala zaručeně zajistit chaos na výpisu z účtu i ve vašem hospodaření. Každý debet na vašem účtu (až do 100 000 Kč) se po ukončení měsíce rozdělil na deset splátek. Pokud jste byli v debetu opakovně každý měsíc, byl to nekončící kolotoč splátek osobní úvěrové linky. Paradoxem je, že se vám na deset splátek rozdělil i debet ve výši např. 25 Kč… V rozdávání úvěrů však Expandia Banka byla velmi opatrná.

Konkurence začala bystřit

Kvalita internetového bankovnictví byla na tehdejší poměry opravdu ohromující a dones lze o eBance tvrdit, že v tomto odvětví udává směr. Nebo aspoň udávala, v poslední době to spíše vypadá na mírné zdřímnutí na vavřínech. Unikátní bankovní chat eBanky s klienty však utnul příchod České pojišťovny do Expandia Banky. Česká pojišťovna již tehdy po nějaké bance pokukovala a nabídka eBanky se tak jevila jako dobrý obchod, díky němuž by se mohly propojit i další služby a produkty celé finanční skupiny pod hlavičkou České pojišťovny. Pár měsíců nejistoty, jak se bude „nová“ banka jmenovat dalo nakonec očekávanou odpověď: byl použit již tehdy užívaný neformální název eBanka. Silného investora začala vnímat i konkurence ostatních bank a postupně tak došlo k rozvoji přidaných bankovních služeb, zvláště v oblasti internetového bankovnictví.

Akcionář změnil přístup ke klientům

S nástupem České pojišťovny došlo i k obměně managementu eBanky. Začaly se měnit i sazby, produktová nabídka atd. většinou k nelibosti klientů. Byl znatelný rozdíl mezi chováním Expandia Banky a eBanky vlastněné Českou pojišťovnou. Mnoho klientů pocítilo, že to už není ta „jejich“ banka, ale že i zde platí tlak akcionáře na maximální ziskovost. Rovněž původní snaha vytvořit jen čistě internetovu banku s pěti klientskými centry v Česku vzal pozvolna za své. Čech prostě do banky občas potřebuje jít, je to jakýsi „obřad“ a retailová banka bez poboček u nás moc nadějí nemá. Tvorba zisku nebyla silnou stránkou eBanky. Teprve až za loňský rok eBanka skutečně vytvořila čistý zisk, pomineme-li účetní finty prvního „oficiálního“ zisku banky.

Současná eBanka se možná poučila z některých chyb, které provedla klientům Expandia Banky. Banka svým dobrým zákazníkům umožní získat on-line téměř vše, co potřebují. Stačí si jen posílat výplatu a máte on-line kontokorent, spotřebitelský úvěr... Nechci se pouštět do polemiky o vedení účtu zdarma. Všichni víme, že v eBance máte sice účet vedený zdarma, ale… Zkrátka současná eBanka se snaží jít ke svým kořenům a umožnit svým klientům žít on-line, a to je dobře.

ČSOB byla bota

Vše je prodejné, otázkou je, za kolik. A přestože společnost PPF, jemuž patří i Česká pojišťovna, v médiích ubezpečovala, že eBanku prodat nehodlá, zájemci o eBanku existují. Deník MF Dnes pak zveřejnil článek, v němž informoval o zahájení jednání ČSOB o převzetí eBanky. Tuto zprávu tisková mluvčí PPF ostře dementovala, aby pár dnů poté potvrdila, že PPF skutečně o prodeji eBanky jedná – šlo o čas, a čas jsou peníze. Údajný zájem ze strany ČSOB spustil velmi žhavé diskuze o budoucnosti eBanky. ČSOB však ve hře nebyla. Čistě teoreticky by ani nebylo snadné mít na trhu tři brandy bank – ČSOB, Poštovní spořitelnu a eBanku, to vše v rámci skupiny KBC, nehledě na to, zda by takovéto spojení bylo schváleno příslušnými orgány. Bylo by zde i nemalé riziko odchodu klientů eBanky do jiné banky mimo skupinu ČSOB nehledě na obtížnou implementaci standardů ČSOB do eBanky, případně opačně. Jen vzpomeňme na velké sousto v podobě IPB Banky, které ČSOB velmi dlouho trávila a značně negativně se odrazilo na kvalitě bankovních služeb ČSOB.

Italové jsou temperamentní i ve finančnictví

Včera informovaly Hospodářské noviny o tom, že o eBanku se uchází pět zájemců z řad zahraničních bank. Podle našich informací, které mají velmi podobný důvěryhodný zdroj, tomu tak skutečně je. Z možných zájemců by mohly přícházet v úvahu tyto finanční skupiny:

1) Banca Intesa

Patří mezi velmi silnou italskou finanční skupinu a je dvojkou ve většině zemí střední Evropy. V Chorvatsku vlastní druhou největší banku Privredna Banka Zagreb – PBZ, na Slovensku opět druhou největší banku Všeobecnou Úverovou Banku – VÚB. Banca Intesa Beograd je opět druhá největší banka v Srbsku a Černé Hoře. Do skupiny patří i Centrální evropská mezinárodní banka – CIB, která je čtvrtou největší bankou v Maďarsku. Do Ruska pronikla přes banku KMB a má v Ruské federaci vedoucí postavení v segmentu malých podniků. V Česku tak kromě jediné pobočky slovenské VÚB, která je v Praze, nemá žádné zastoupení. V případě eBanky by tak mohla přijít k hotovému a navíc by její podobu internetového bankovnictví mohla časem implementovat do všech svých bank. Banca Intesa je vážným soupeřem v boji o eBanku a dávám ji největší šanci banku získat. 

2) UniCredit Group

Opět velmi silná italská finanční skupina. Působí v 19 zemích světa, ale ve střední Evropě hraje prim. Nedávno navíc došlo k jejímu spojení s HVB Group, což bude mít za následek nemalé organizační změny. Bude to však velmi silná finanční skupina. V Česku je zastoupena Živnobankou a HVB Bank, v Polsku je to Bank Pekao a Bank BPH, na Slovensku jí patří HVB Bank a UniBanka. UniCredit teď bude mít co dělat sám se sebou, proto je pravděpodobnost koupě eBanky touto skupinou velmi malá.

3) Raiffeisen International

Je to významný rakouský hráč ve střední a východní Evropě, kde působí v 16 bankovních domech. Společnost je u nás a v Polsku zastoupená bankou Raiffeisenbank, na Slovensku patří do finanční skupiny Tatra Banka. Nedávno se této skupině podařila i významná akvizice, kdy převzala ruskou Impexbank a ukrajinskou Bank Aval. Vzhledem k velmi dobře funkční síti české Raiffeisenbank je opět převzetí eBanky touto rakouskou skupinou málo pravděpodobné, ne však vyloučené. Rakušáci občas umí být také draví (ale dlouho jim trvá, než se k dravosti odhodlají). Pokud by se to skupině Raiffeisen přesto podařilo, znamenalo by to pro ni významný příliv klientů, který u ní v poslední době v Česku a Polsku spíše stagnuje. A nové klienty Raiffeisen rozhodně potřebuje.

4) Banca Popolare di Verona

Zajímavá italská banka, je silná, ale spíše regionálně. Uvažuje o expanzi v zahraničí. V současné době má otevřené v zahraničí jen kanceláře (Lucembursko a Hongkong). eBanka by tak pro ni byla zajímavou výzvou se uplatnit i na jiném zahraničním trhu. Pravděpodobnost koupě je však malá.

5) HSBC Group

Patří mezi největší evropskou finanční skupinu, která sídlí ve Velké Británii. Působí ve více než 76 zemích, kde má okolo 9 500 poboček. V Polsku poskytuje spotřebitelské půjčky a korporátní bankovnictví, na Slovensku a v Česku se orientuje převážně na korporátní klientelu. Pro fyzické osoby je zde možnost investičního bankovnictví anebo spotřebitelských úvěrů prostřednictvím dceřinné společnosti Beneficial Finance. Případná koupě eBanky by tak byla logickým krokem, jak by se HSBC mohla dostat k retailovým klientům. Není to přitom tak dávno, co HSBC prohlašovala, že v souvislostí s jednotnou evropskou licencí pro banky se máme na co těšit. Zatím se nestalo v podstatě nic, HSBC tak je dalším významným možným kupcem eBanky, a pokud by této skupině eBanka patřila, nebylo by to vůbec špatné. Po skupině Banca Intesa je druhým pravděpodobným kupcem.

Prodává se i název eBanky

Nejen eBanka je zajímavou koupí, současně s bankou se totiž prodá i její jméno. Zvláště na internetu je přitom slovo „ebanka“ značně mezinárodní a významně ceněno. Je to zároveň označení banky, která se aspoň tváří jako špička v internetovém bankovnictví – obecně vzato. Podobný název ebank.com patří americké spořitelně v Atlantě, pokud jde však o rozsah elektronických bankovních služeb, nelze srovnávat americké a evropské bankovnictví. Navíc eBanka jako banka obecně je unikát, a to zájemci moc dobře vědí. Osobně bych eBanku viděl raději v rukou HSBC, ale to už ovlivnit nemůžeme.

Další článek


 

celkem 40 komentářů

Nejnovější komentáře

Jedina bankovni laska...
David
26. 7. 2006, 13:38
Re: Důvěryhodnost elektronického ....
ka-spel
26. 7. 2006, 08:45
Re: Ebanka je drahá
ka-spel
26. 7. 2006, 08:39
Re: Důvěryhodnost elektronického ....
Sidik
21. 4. 2006, 12:24
Re: Důvěryhodnost elektronického ....
Tomáš Marný
20. 4. 2006, 16:50

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více