Komerční banka jako první banka v Česku vrátila klientovi měsíční poplatek za vedení úvěrového účtu. K vrácení došlo na základě loňského rozhodnutí německý nejvyššího soudu. Ten se totiž přiklonil k názoru, že jeho účtování je v rozporu s unijní legislativou. Před několika dyn o tom infomoval web Aktuálně.cz
Argumentaci německého soudu použil klient KB Petr Němec vůči bance. Ta jeho žádost o vrácení poplatku odmítla, proto podal podnět k Finančnímu arbitrovi ČR a současně se obrátil na soud. Ještě než se obě oslovené instituce stihly do věci vložit, banka změnila názor, poplatek vrátila klientovi na jeho běžný účet.
V případě jednotlivce se sice jedná stokorunové položky, pokud by se však spustila vlna žádostí o navrácení poplatku a klienti by uspěli, musely by banky vracet v součtu stamiliony korun. Navrácení by se týkalo všech lidem, kteří mají úvěr včetně hypoték.
Jak požádat?
Této problematice se u nás věnuje web Jdeto.de. „Podle názoru právníků tak jsou pro zrušení poplatku i u nás vhodné podmínky a už na to začala upozorňovat i média. Banky však otázky přecházejí strohým odmítnutím takového názoru nebo jen mlčí. Bankám jde o velké peníze. Jsou to však naše peníze,“ uvádí web.
Internetové stránky Jdeto.de vybízí Čechy, aby si nenechali všechno líbit. „Nejsme méněcenní občané Evropské unie, z kterých mohou banky ždímat peníze. Porazit banku jde,“ uvádí web.
Postup je prý jednoduchý
Podle webu je třeba nejprve vyzvat svou banku k vrácení uhrazených poplatků, a to klidně i za 4 roky zpětně. Starší poplatky budou již promlčené, pokud si strany nedohodly promlčecí lhůtu delší. Pokud banka odmítne uhrazené poplatky vydat, jsou dvě možnosti. Obrátit se na finančního arbitra, což je bezplatná varianta a je rovnocenná s tím, kdybyste se rozhodli soudit. Soud je pak druhou, avšak finančně již nákladnější, možností. V případě hypoték je však soud nejspíše jedinou možností, protože působnost finančního arbitra je zde omezená.
Na webu Jdeto.de najdete i vzorovou výzvu bance k vydání bezdůvodného obohacení z titulu účtování neplatně sjednaných poplatků. Na webu však radí: „Pokud chcete vzory použít, poraďte se se svým advokátem. Vzory je nutné specifikovat pro konkrétní banku a smlouvu, jakož i další okolnosti konkrétního případu.“ Každý nový případ by banky řešily individuálně, snadnější cestu by nyní ale mohly mít klienti Komerční banky.