Podle výzkumu ministerstva zahraničních věcí jsou Češi v očích cizinců chudí vesničané, kteří vyrábějí slunečnicový olej a věžní hodiny. Výzkum se uskutečnil v Japonsku, USA, Británii, Francii, Německu, Rakousku a Švédsku, uvedla Mladá fronta Dnes .
Obraz Čechů v zahraničí je nelichotivý. "Je to tristní obraz," míní Miloslav Knepr z agentury Mark BBDO, která výsledky průzkumu zpracovává. "Když jsme to četli poprvé, také jsme tomu nechtěli věřit," řekla ředitelka odboru komunikační strategie ministerstva zahraničí Jana Adamcová.
Průzkumu se podle zúčastnili vzdělaní lidé, spíše střední vrstvy obyvatel vybraných zemí. Česko je však pro řadu z nich zaostalou zemí a Češi jsou chudí vesničané bez ambicí.
Takový obraz si podle MfD Česko možná samo vytváří. Světu prezentuje hlavně hrady, folklor, kroje či fotografie vesnické krajiny, naznačuje list. Představu o Češích jako výrobcích oleje a věžních hodin mají podle Knepra na svědomí právě malebné fotografie krajiny se žlutými slunečnicovými nebo řepkovými poli a dále snímky orloje. "Je třeba přestat vysílat hlavně obrázky krojů a tanců. Je nutné ukazovat to, co evokuje vyspělost, kultivovanost," zdůraznila Adamcová.
Výzkum rovněž ukázal, že nejhorší mínění o Češích mají paradoxně obyvatelé sousedních států. V rámci Evropy mají nejlepší mínění o Češích Švédové. Nová strategie propagace České republiky má zohlednit zvláštnosti každé země, na kterou je zacílena. Propagace se podle Adamcové musí dostat "na vlnu těch, jimž je určena".