FinExpert.e15.cz

Průzkum: hypermarkety se v Česku zabydlely

V nákupních preferencích obyvatel Česka získávají hypermarkety na úkor obchodních domů či malých obchodníků s potravinami.

Ve sledovaném období, tj. v první polovině letošního roku, došlo k významnému nárůstu spotřebních výdajů domácností v hypermarketech (34,2 %), supermarketech (12,4 %) a malých samoobslužných prodejnách (16,3 %). Vyplynulo to ze studie GfK Praha „Klíčové trendy trhu rychloobrátkového zboží“.

Současný rostoucí trend diskontů (20,9 %) se pozastavil a ztráta podílu na trhu během prvního pololetí 2008 u malých obchodníků (3,1 %), nezávislých supermarketů (3 %), diskontů a Cash&Carry (2,8 %) je zjevná (viz graf 1).

Klepněte pro větší obrázek

V podílu maloobchodních řetězců na celkových výdajích za rychloobrátkové zboží (viz graf 2), u něhož GfK ConsumerScan* sleduje cca 90 kategorií, si Kaufland stále drží nejsilnější pozici (14,9 %), avšak jeho růst se v první polovině 2008 zastavil. Tesco (8,9 %) posiluje a i nadále si drží druhý největší podíl na trhu. Albert (5 %) se svými současnými 250 prodejnami (druhý nejrozšířenější řetězec v ČR) začíná získávat zpět svou pozici z roku 2005, kdy měl 5,1% podíl. Lidl, po svém uvedení v roce 2003, držel konstantní podíl okolo 6 %, v prvním pololetí 2008 jeho podíl na výdajích vzrostl na 6,9 %. Přestože diskonty dohromady mají značný podíl, pokles na spotřebních výdajích domácností je v meziročním porovnání zjevný. Největší podíl na výdajích domácností má Kaufland, následovaný řetězci Tesco, Penny Market (7,8 %), Lidl a Coop Total (3,8 %), který vede v počtu prodejen na českém trhu.

Klepněte pro větší obrázek

Ze studie je též patrné, že čeští spotřebitelé stále více preferují privátní značky. V porovnání se zeměmi vyšegrádské čtyřky je Česko s 20 % na třetím místě. Vedou Slováci (27 %), následováni Maďary (26 %) a poslední jsou Poláci (17 %).

Zajímavé je také zastoupení privátních značek u jednotlivých společností, jejichž podíl se lehce zvyšuje. Vzhledem k tomu, že Lidl nabízí hlavně svoje vlastní produkty, nákupy privátních značek zde tvoří více než 70 %. V Plusu je to 45 %, v Penny 23 % (jejich úroveň je stabilní) a Tesco s 23 % svůj podíl privátních značek navyšuje. U privátních značek pak převažuje spíše nákup potravin nad drogistickým zbožím.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená