Ve sledovaném období, tj. v první polovině letošního roku, došlo k významnému nárůstu spotřebních výdajů domácností v hypermarketech (34,2 %), supermarketech (12,4 %) a malých samoobslužných prodejnách (16,3 %). Vyplynulo to ze studie GfK Praha „Klíčové trendy trhu rychloobrátkového zboží“.
Současný rostoucí trend diskontů (20,9 %) se pozastavil a ztráta podílu na trhu během prvního pololetí 2008 u malých obchodníků (3,1 %), nezávislých supermarketů (3 %), diskontů a Cash&Carry (2,8 %) je zjevná (viz graf 1).

V podílu maloobchodních řetězců na celkových výdajích za rychloobrátkové zboží (viz graf 2), u něhož GfK ConsumerScan* sleduje cca 90 kategorií, si Kaufland stále drží nejsilnější pozici (14,9 %), avšak jeho růst se v první polovině 2008 zastavil. Tesco (8,9 %) posiluje a i nadále si drží druhý největší podíl na trhu. Albert (5 %) se svými současnými 250 prodejnami (druhý nejrozšířenější řetězec v ČR) začíná získávat zpět svou pozici z roku 2005, kdy měl 5,1% podíl. Lidl, po svém uvedení v roce 2003, držel konstantní podíl okolo 6 %, v prvním pololetí 2008 jeho podíl na výdajích vzrostl na 6,9 %. Přestože diskonty dohromady mají značný podíl, pokles na spotřebních výdajích domácností je v meziročním porovnání zjevný. Největší podíl na výdajích domácností má Kaufland, následovaný řetězci Tesco, Penny Market (7,8 %), Lidl a Coop Total (3,8 %), který vede v počtu prodejen na českém trhu.

Ze studie je též patrné, že čeští spotřebitelé stále více preferují privátní značky. V porovnání se zeměmi vyšegrádské čtyřky je Česko s 20 % na třetím místě. Vedou Slováci (27 %), následováni Maďary (26 %) a poslední jsou Poláci (17 %).
Zajímavé je také zastoupení privátních značek u jednotlivých společností, jejichž podíl se lehce zvyšuje. Vzhledem k tomu, že Lidl nabízí hlavně svoje vlastní produkty, nákupy privátních značek zde tvoří více než 70 %. V Plusu je to 45 %, v Penny 23 % (jejich úroveň je stabilní) a Tesco s 23 % svůj podíl privátních značek navyšuje. U privátních značek pak převažuje spíše nákup potravin nad drogistickým zbožím.