Pro 79 % obyvatel velkých měst představují nákupní centra zároveň místo, kde utratí v maloobchodě nejvíce peněz. Přitom 54 % domácností navštěvuje nákupní centrum minimálně jednou týdně, dalších 25 % alespoň 1x za 14 dní. Tuto skutečnost
potvrdil výzkum
nákupních preferencí Shopping Mall 2002, který v závěru září realizovaly v devíti velkých českých a moravských městech společnosti Incoma Research a GfK Praha.
Více než čtyři pětiny respondentů stráví cestou do nákupního centra maximálně 20 minut. Dlouhý čas ovšem tráví návštěvníci v samotném centru – jen pětina je s návštěvou hotova rychleji než za hodinu, nejvíce návštěvníků (62 %) se zde zdrží po dobu jedné až dvou hodin, pětina respondentů tráví v nákupním centru běžně tři hodiny i více. Průměrná výše útraty při jedné návštěvě nákupního centra činí 1 225 Kč, zajímavé je že roste výší dosaženého vzdělání. Nejvyšší je v Praze, poměrně nízká naopak v Ostravě.
Největší část výdajů realizují návštěvníci center v hypermarketech. Zájem spotřebitelů se ovšem nesoustřeďuje jen na hypermarkety, ale i na specializované prodejny v nákupních pasážích – nejnavštěvovanější jsou prodejny drogerie a parfumerie, oděvů, tabáku a tisku a prodejny domácích potřeb. Přestože by se mohlo zdát, že lidé již jsou nákupními centry nasyceni, opak je pravdou. 38 % oslovených tvrdí, že by trávili v nákupních centrech i více času, pokud by se jejich nabídka ještě zlepšila.
(Zdroj: GfK Praha)