FinExpert.e15.cz

Proč se nevyplatí šetřit na povinném ručení?

Nejlevnější není nejlepší! Když dojde k nehodě, můžete se divit.
Proč se nevyplatí šetřit na povinném ručení?

Limity pojistného plnění, rozsah asistenčních služeb a další doplňkové připojištění – to české řidiče příliš nezajímá. Povinné ručení si totiž většinou vybírají pouze podle ceny. Když pak skutečně dojde k nehodě, můžou se pořádně divit.

Čeští řidiči se při výběru povinného ručení (plným jménem pojištění odpovědnosti z provozu vozidla) rozhodují velmi často jen podle ceny. To může přinést řadu komplikací – od situace, kdy majitel vozu zjistí, že nemá v rámci povinného ručení sjednané dostatečné asistenční služby, až po případy vážných nehod, při kterých došlo k trvalým následkům na zdraví nebo dokonce k úmrtí, a pojistné plnění není dostatečné, případně se mu pojišťovna zuby nehty brání.

Kdy je povinné ručení nepovinné

Kdy je povinné ručení nepovinné

Obdrželi jste výzvu k zaplacení poplatku nepojištěných, přestože vůz nepoužíváte? Braňte se.

„Spousta řidičů si povinné ručení uzavírá proto, že je povinné, a vůbec jim nezáleží na tom, jaké má parametry – kryje přece ‚ty druhé‘. Spíš by ale měli vycházet z toho, co za zaplacené peníze vlastně dostanou, protože rozhodující jsou limity pojistného plnění. Je potřeba si uvědomit, že z povinného ručení jsou chráněni nejen „ti druzí“, které můžete nabourat, ale také lidé ve vašem voze, třeba i vaši nejbližší. Pokud řidič nabourá a zraní právě je, bude škoda na zdraví hrazena z jeho povinného ručení,“ upozorňuje likvidační specialistka společnosti Partners Šárka Dušková. Ta řidiče zároveň nabádá, aby při výběru povinného ručení byli důslední, zjišťovali, co všechno jejich smlouva zahrnuje, a vybírali jen silné a flexibilní pojišťovny, které mohou v případě nehody bez problémů splnit veškeré závazky.

„Výběr solidní pojišťovny je základ. Případů, kdy se klient se svou pojišťovnou musí soudit kvůli průtahům při hrazení či zamítnutí pojistného plnění, není zas tak málo. Když jde jen o promáčknutý blatník, tak to ještě není žádné drama, pokud se ale škody pohybují v milionech, končí veškerá legrace,“ doplňuje Jindřich Novák z makléřské pojišťovací společnosti Alcaton.

Na co je dobré myslet

Limity pojistného krytí u povinného ručení představují maximální částku, která se v případě nehody vyplácí poškozeným. Při přípravě pojistné smlouvy je tedy dobré zvážit, zda si chce motorista sjednat povinné ručení s vyššími pojistnými limity, nebo se spolehne na to, že případná škoda nebude vyšší než zákonem stanovené částky – 35 milionů při škodách na zdraví a 35 milionů při škodách na majetku.

„Při většině dopravních nehod sice základní limit pojistného plnění postačí, u velmi závažných případů, například dojde-li k těžkému zranění mladé osoby, kde lze očekávat, že se budou hradit následky celý život poškozeného, však nízké limity svoji roli úplné pojistné ochrany splnit nemusí. Stejně tak v případě způsobení závažných ekologických škod, které mohou nastat, zaviní-li motorista například srážku cisterny s ropou nebo chemikáliemi v místě s větší hustotou obyvatelstva,“ vysvětluje Jolana Ackermannová z České asociace pojišťoven.

Obecně jsou takové případy spíš výjimkou, rozhodně to ale neznamená, že k nim vůbec nedochází. Podle pojišťoven se dokonce počet nehod, kdy sjednaný limit povinného ručení nestačí na pokrytí škod, za poslední dva roky výrazně zvýšil. Odstrašujícím příkladem je třeba střet osobního automobilu s motocyklem, na němž jeli dva mladíci. Po střetu oba utrpěli vážná poranění hlavy s trvalými následky a náklady na pojistná plnění přesáhly sto milionů korun. „V případě této nehody bude naše pojišťovna oběma poškozeným hradit po zbytek jejich života kromě jiného bolestné, ztížení společenského uplatnění, náklady na osobní péči, úhradu za ušlý výdělek a náklady na rehabilitaci, lázně a další speciální zdravotní pomůcky,“ říká mluvčí České pojišťovny Jan Marek.

Povinné ručení a doplňkové služby

Kromě limitu pojistného plnění by se měl klient pojišťovny před sjednáním povinného ručení zajímat také o doplňkové služby, které mu můžou při řešení nehody výrazně pomoci. „Nejdůležitější doplňkovou službou jsou asistenční služby, které jsou v různých rozsazích poskytovány klientovi k pojištění zdarma nebo si je může připojistit. Asistenční služby se liší svým rozsahem, a to zejména tím, zda jsou poskytovány pro všechny situace, které se mohou klientovi přihodit. Lepší úroveň asistenční služby kryje havárii, poruchu i odcizení vozidla. Dále může být užitečné připojištění čelních či všech skel, připojištění střetu se zvěří, připojištění proti živlům nebo zajištění náhradního vozidla,“ vyjmenovává možnosti likvidační specialistka Šárka Dušková. „V případě pojištění čelního skla by měl řidič myslet na to, že je potřeba kalkulovat nejen s cenou vyměněného skla, ale také s prací v autoservisu,“ doplňuje makléř Jindřich Novák.

Auta bez povinného ručení

Na českých silnicích se stále můžeme setkat i s řidiči ve voze bez povinného ručení. Těch sice v posledních letech rychle ubývá, přesto jen za minulý rok způsobili škody ve výši 144 milionů korun (o polovinu méně než v roce 2011). V takových případech jsou náhrady poškozeným motoristům vypláceny z garančního fondu České kanceláře pojistitelů, která následně vymáhá vyplacenou částku na nepojištěných řidičích, pro jejichž finanční situaci tak může mít absence povinného ručení fatální následky. Podle statistik České kanceláře pojistitelů bylo na konci roku 2012 evidováno 596 tisíc vozů bez povinného ručení.

K výraznému poklesu „nepojištěných škod“ přispěla novela zákona o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, která vešla v platnost v roce 2009. Díky ní se začali na plnění garančního fondu podílet nepojištění motoristé, od kterých nyní Česká kancelář pojistitelů vybírá sankční příspěvky. Seznam hříšníků vzniká na základě porovnání dat od pojišťoven a evidence Centrálního registru vozidel, který spravuje ministerstvo dopravy.

Za každý den bez povinného ručení zaplatí podle zákona majitel vozu do garančního fondu dvacet až tři sta korun. Kvůli neustálým problémům s Centrálním registrem smluv však bohužel stále dochází k i tomu, že je výzva k zaplacení sankčního poplatku odeslána řidičům, u kterých je ve skutečnosti vše v pořádku. V takovém případě má člověk třicet dní na to, aby doložil, že povinné ručení k danému autu je zaplacené nebo že je vůz přepsaný na jiného majitele nebo vyřazený z registru. Stejnou časovou lhůtu mají rovněž skuteční viníci na to, aby zaplatili vypočtené penále.

Článek vyšel na www.penize.cz

Další článek


 

celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

osobně doporučuje sjednávat si nejlevnější co jde. v...
Karel Myslící
17. 6. 2013, 22:21

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená