Cena ropy se v posledních týdnech pohybuje okolo hranice 130 dolarů za barel. K růstu bezesporu přispívají slabý dolar, problémy s dodávkou ropy z Blízkého východu a zvyšující se poptávka rozvíjejících se zemí. Analytici se shodují i na tom, že cenu ropy výrazně ovlivňují spekulativní nákupy investorů. Ti právě v období nejistoty na akciových trzích směřují stále více peněz do komodit. Ať už jsou důvody vysoké ceny ropy jakékoliv, vždy se růst projeví zvýšením koncové ceny pohonných hmot.
Plyn je o polovinu levnější než benzin
Aktuálně se ceny Naturalu 95 pohybují nad hranicí 32 Kč za litr, nafta vás přijde přibližně o dvě koruny dráž. Vzhledem k blížícímu se období letních prázdnin, kdy je tradičně vyšší poptávka po pohonných hmotách, lze v nejbližších měsících počítat s dalším růstem cen paliv. Při pohledu na rostoucí ceny benzinu a nafty možná uvažujete o alternativních palivech. Nabízí se zemní plyn, propan-butan, vodík, biopaliva (bionafta, bioetanol), metanol a dimetyleter. V současné době se z alternativních paliv dostává stále více do popředí zájmu zemní plyn. Dnes zaplatíte za jeden m3 stlačeného zemního plynu (CNG) přibližně 16 korun (m3 stlačeného zemního plynu odpovídá jednomu litru benzinu). Plyn vás tedy přijde přibližně o polovinu levněji než klasická paliva.
Výhody plynu
Využití zemního plynu jako alternativního paliva v automobilech má hned několik výhod. Je levný, má vysoké oktanové číslo, jde o čisté palivo a jeho spalováním vzniká v porovnání s klasickými palivy méně škodlivin (nižší hodnoty oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého a pevných částic). Navíc je stlačený zemní plyn bezpečnější než benzin či propan-butan (LPG). Mezi nevýhody můžeme zařadit nutnost úpravy automobilu (zejména montáž dodatečné nádrže), nižší dojezd, nižší výkon motoru a prozatím omezené množství plnících stanic. Podle odhadu České plynárenské unie však bude u nás do dvanácti let k dispozici přibližně 400 pump, které budou prodávat stlačený zemní plyn (CNG).
Mapa: CNG stanice v ČR (zdroj: www.cng.cz)

Návratnost investice
Na českém trhu můžete koupit sériově vyráběné vozy využívající stlačený zemní plyn (CNG) u automobilek Citroën, Fiat, Ford, Mercedes, Opel, Renault a Volkswagen. Podle informací České plynárenské unie připravuje prodej CNG vozů také domácí Škoda. Pořizovací cena je přibližně o deset až dvacet procent vyšší oproti benzinové variantě automobilu. Pokud nekupujete nový automobil, který je upraven pro provoz na zemní plyn přímo od výrobce, zaplatíte za dodatečnou přestavbu v průměru 60 000 korun.
Pro srovnání jsme vybrali automobil Opel Zafira s motory 1,6 CNG ECOTEC a 1,6 ECOTEC. Za Zafiru s „čistě“ benzinovým motorem zaplatíte dle ceníku 554 900 korun, za plynovou verzi CNG dáte o 100 000 korun více. Z níže uvedeného výpočtu vyplívá, že „přeplacených“ sto tisíc korun se vám vrátí po ujetí necelých 90 000 kilometrů.
U vozidel na zemní plyn počítejte s dalšími výdaji za pravidelné kontroly systému. Na druhou stranu je CNG osvobozeno od spotřební, resp. ekologické daně a podle informací České plynárenské unie se od příštího roku na jeho využívání má vztahovat i nulová silniční daň.
Příklad: Návratnost investice do vozidla na zemní plyn
Opel Zafira | 1,6 ECOTEC | 1,6 CNG ECOTEC |
Palivo | Natural 95 | Zemní plyn/Natural 95 |
Max. výkon v kW | 85 | 69 |
Max. výkon při ot./min. | 6 000 | 6 200 |
Max. točivý moment (Nm) | 155 | 133 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s) | 13,4 | 17 |
Max. rychlost (km/h) | 185 | 165 |
Emise CO2 (g/km) | 167 - 169 | 138 |
Kombinovaná spotřeba | 7,1 litrů/100 km | 5 kg/100 km |
Cena paliva | 32 Kč/litr | 22 Kč/kg |
Náklady při ujetí 15 000 km | 34 080 | 16 500 |
Úspora (Kč) | x | 17 580 |
Náklady při ujetí 50 000 km | 113 600 | 55 000 |
Úspora (Kč) | x | 58 600 |
Náklady při ujetí 90 000 km | 204 480 | 99 000 |
Úspora (Kč) | x | 105 480 |
LPG je levnější alternativa
Pokud uvažujete o dodatečné úpravě automobilu, je technicky jednodušší a cenově přijatelnější přestavba na propan-butan (LPG). Počáteční investice je v porovnání s úpravou automobilu využívající stlačený zemní plyn (CNG) nižší. Za úpravu zaplatíte dle typu motoru od 10 000 až do 45 000 korun. Cena zemního plynu a propan-butanu je srovnatelná. V České republice je dostatečně hustá síť čerpacích stanic LPG (v porovnání s plnícími stanicemi CNG).
Zemní plyn má budoucnost
Ve světě dnes jezdí na zemní plyn 7, 5 miliónů vozidel v 60 zemích a odhaduje se, že v roce 2020 jich bude registrováno více než 65 milionů. To představuje nejen každoroční nárůst kolem 18 %, ale především úsporu 7 milionů barelů ropy denně. Podle informací České plynárenské unie jezdí v České republice více než tisíc vozidel s pohonem na CNG, z nichž cca 215 je autobusů v městské hromadné i meziměstské linkové dopravě, okolo 750 osobních a dodávkových vozů, 8 nákladních vozidel, čistící vozidla pro údržbu komunikací a svozová vozidla odpadu, 14 vysokozdvižných vozíků a 2 rolby. Meziroční nárůst v České republice dosáhl 90 %.