Češi patří v Evropě stále mezi chudší polovinu, ceny u nás jsou však paradoxně jedny z nejvyšších. Ani v době krize ceny některých výrobků a služeb neklesly. A jejich poskytovatelé či výrobci se často brání protestům zákazníků absurdními výmluvami. Píší dnes Hospodářské noviny.
Deník uvádí, že v zahraničí se vyplatí kupovat nejen značkové oblečení, ale i elektroniku nebo naftu. Velké rozdíly panují například v telekomunikacích. Naši operátoři přestali takřka dotovat telefony, přitom levnější služby díky tomu nenabízejí. Příkladem podle HN může být telefon Samsung Galaxy S, který je v Britském O2 k mání s tarifem v přepočtu za 2 900 Kč, ale Čech za něj musí při srovnatelném tarifu vydat skoro 10 000 Kč.
Podle HN experti na maloobchod i lidé, kteří o cenách zboží rozhodují, obvykle dodávají, že čeští zákazníci si zdražení jednoduše nechají líbit. Podobnou situaci známe na poli bankovních poplatků. Banky využívají toho, že Češi jsou konzervativní a místo toho aby změnili banku, smíří se s dalším zvyšováním poplatků.