FinExpert.e15.cz

Problémy General Motors = šance českých zahrádkářů

Firma Mountfield přihodila ke svému Kolu štěstí pro letošní rok pořádný bonus. Až do 28. února je pro jednoho vylosoveného výherce připraven nový Cadillac CTS.
Problémy General Motors = šance českých zahrádkářů

Jedná se o typ Cadillacu, který byl uveden letos v létě na evropské trhy. Podrobnější informace o něm najdete např. na autorevue.cz: Cadillac CTS, STS, XLR, Escalade a SRX na českém trhu.

Jak Mountfield ke Cadillacu přišel? Docela barvitě popsal historii celého nápadu český dovozce této značky Antonín Charouz v reklamním magazínu Mountfieldu s poněkud svérázným názvem Extra čtení Bédy Trávníčka, č. 1/2006.

Pokud si odmyslíme na efekt vypočítané reklamní řeči, zbude z textu zhruba zrnko informace, nad kterou je možné se zamyslet. Automobily Cadillac CTS byly pravděpodobně získány za výrobní cenu nebo ještě levněji a Charouz pro Mountfield celou nabídku ještě dotoval tím, že hodnotu dodávky snížil o cca 10 milionů korun. Tak vyčíslil reklamu značky při mediální masáži na Kolo štěstí v TV a časopisech.

Cena vozu v základním provedení je bez jednoho tisíce rovný milion korun, což je k nákupu zahradní sekačky bonus jak se patří. Přesto celá záležitost vybízí k následujícímu porovnání.

General Motors: hroutící se kolos?

Vývoj hodnoty akcí General Motors Corporation (ticker: GM, http://finance.yahoo.com/q?s=gm), výrobce vozů značky Cadillac, za posledních pět let naznačuje, že firma prožívá opravdu těžké časy.

Klepněte pro větší obrázek

Za pokles hodnoty akcí může hned několik faktorů. Patří k nim:

  • zaměření na modely vozů s vyšší spotřebou a SUV vozy
  • pokles důvěry zákazníků o tyto kategorie a následné snížení prodejů na domácím trhu
  • problémy koncernu v oblasti sociální politiky, tj. příliš vysoké výdaje na důchodové pojištění u zaměstnanců.

Uvedené faktory přispěly svou měrou k tomu, že se společnost na konci loňského roku ocitla na dohled krachu. Jedním z mála pozitiv, které může General Motors v poslední době předložit akcionářům, je růst odbytu na trzích mimo USA, který se za loňský rok zvýšil o 25 %. Hlavní roli v tom hraje zvýšená poptávka v Číně. Přesto bych si troufnul odhadnout, že právě v zájmu koncernu přinést akcionářům dobré zprávy ohledně prodejů mimo USA je možné vystopovat důvody, proč se českému dovozci podařilo přesvědčit firmu o výhodách nabídky pro Mountfield.


Vývoj cen benzínu v USA můžete najít např. na následující stránce: www.gasbuddy.com

Budoucnost je jinde

Pokud General Motors srovnáme s jejími hlavními konkurenty, tak v hodnotě Gross Margins (ukazatel hrubého profitu společnosti z prodeje vlastních výrobků) jsou na webové stránce Yahoo.com k dispozici následující údaje:

  • General Motors 5,69 %
  • Ford 7,71 %
  • Toyota 19,34 %
  • Daimlerchrysler AG 18,52 %

Právě japonský výrobce je momentálně na výsluní pozornosti kapitálových investorů. Jeho podíl na trhu v USA se v posledních letech neustále zvyšuje a objevily se dokonce spekulace, že je v možnostech Toyoty dosáhnout pozice světové jedničkou v počtu prodaných aut. Pro letošek se u Toyoty odhaduje nárůst prodeje o 10 % na rekordních 9,06 milionu aut.

Tomuto optimismu odpovídá pozornost, které se dostává akciím Toyota Motors Corp. (ticker: TM, http://finance.yahoo.com/q?s=TM) na kapitálových trzích. Na NYSE (New York Stock Exchange), kde jsou tyto akcie obchodovány formou ADS, se za poslední tři roky jejich hodnota zvedla více než dvojnásobně, což je v protikladu k vývoji u General Motors.

Klepněte pro větší obrázek

Zvláště od poloviny roku 2005 je možné u Toyoty pozorovat strmý nárůst hodnoty. Důvod, proč si americké trhy tak oblíbily výrobce levných a úsporných vozů, vyplývá z loňské ropné krize.

Budeme mít také daňové úlevy na hybridní vozy?

Právě ta v USA přinesla prolomení psychologické hranice, kdy tamní veřejnost začala opět brát ceny benzínu na vědomí. Značce se právě v té době podařilo obrátit pozornost ke svému hybridnímu (palivo benzín/elektro) modelu Prius. V této technologii je dnes investory považována za lídra. Skutečný efekt úspory paliva u Toyoty Prius přitom není nijak velký. Na oblibě však hybridní vozy v USA získávají také díky daňovým úlevám, které vláda poskytuje při jejich nákupu.


Tyto skutečnosti jsou ale již docela vzdáleny od rozhovoru, který mezi sebou vedli jednoho letního večera Antonín Charouz s Ivanem Drbohlavem z Mountfieldu. Můžeme se jen těšit, z jakých ekonomických paradoxů dokáží naši obchodníci vytěžit podobnou nabídku příště.

Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Nejen
Lap.
22. 1. 2006, 16:00
Nejen
Jarmila
20. 1. 2006, 10:29

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více