FinExpert.e15.cz

Pro koho jsou levné aerolinie výhodné?

Nízkonákladové aerolinie zcela změnily tvář turistiky. Během posledních let se výrazně zvýšil jejich podíl na trhu letecké přepravy a lze očekávat, že v nejbližších letech dál vysokým tempem poroste.
Pro koho jsou levné aerolinie výhodné?

Podle průzkumu poradenské společnosti KPMG nízkonákladoví přepravci i přes svou krátkou minulost na východě Evropy nejen získali nové zákazníky pro leteckou přepravu a otevřeli přístup k novým destinacím, ale také donutili tradiční aerolinie změnit jejich obchodní modely a cenové strategie.

V počtu letů a přepravených osob dominuje Irsko, kde se ale téměř všechny lety uskutečňují na trase Irsko-Velká Británie. Ve Velké Británii dosahuje podíl nízkonákladových aerolinií na vnitrostátní letecké přepravě a cestách v rámci Evropy 40 %. V kontinentální Evropě je nejvyšší penetrace v Německu. V rámci Evropy vzrostl počet těchto letů za poslední tři roky z nuly na 16,3 %. Německý domácí trh je mimořádně konkurenční a citlivý na ekonomickou situaci.

„V České republice využilo levných aerolinií 17 až 18 % z celkového počtu odbavených cestujících. Počet společností, které u nás operují, dosahuje nyní zhruba dvacítky. Přes letní sezónu však bude těchto společností nepochybně více,“ uvedl Tomáš Kulman z KPMG ČR. Podstatný podíl linek spojujících především Prahu s destinacemi ve Velké Británii a Irsku dominuje i v případě České republiky.
Nízkonákladové aerolinie nejsou zatím plnohodnotnou konkurencí pro tradiční dopravce, protože služby, které nabízejí, nejsou komplexní. Tradiční přepravci nabízejí komplexnější servis, jak na letišti, tak přímo v letadle. Konkurence je však donutila snížit ceny letenek. Navíc jsou nuceni zvyšovat efektivnost a měnit své obchodní modely.

Například v Maďarsku cestovalo do zahraničí v roce 2004 tímto způsobem jen 5 %, ale v letošním roce se chystá těchto služeb využít již 14 procent pasažérů. Česká republika se svými cca 18 % cestujících odbavených v rámci pražského mezinárodního letiště v Ruzyni – zřejmě i díky své strategické poloze – ještě podstatně dále.

Většina cestujících si nízkonákladové aerolinie jednoznačně vybírá kvůli nízké ceně letenek. Respondenti výzkumu však rovněž uvedli (v plných 24 % případů), že preferovali jejich letový řád a dále (9 %) že jen nízkonákladové aerolinie létají do jimi požadovaných destinací. Část pasažérů cestujících obchodně rovněž uvedla, že se zvyšuje počet obchodních partnerů, kteří mají kanceláře blízko letišť, kam létají nízkonákladové aerolinie.

Jak se liší low-cost od klasických aerolinií?

Nízkonákladové aerolinie Tradiční aerolinie
nízká cena letenek (poskytována i jednosměrně) cena letenky + služby (například business lounge, programy frequent flyer atd.)
lety na krátké trasy lety na dlouhé trasy, navazující lety
přímé bookování letu přes internet nebo přes call centra (většina případů) prodej letenek zejména přes cestovní kanceláře
vysoké využití letounů nižší využití letounů
není možné zrušit objednaný let či vrátit peníze zrušení objednaného letu či vrácení peněz je možné

Zdroj: KPMG

Významnější pro turisty než pro obchodníky

Levnější letenky a lepší dostupnost také přispívají k návštěvnosti měst a zemí. Maďarsko v roce 2004 dospělo k rekordnímu počtu návštěvníků. Také Velká Británie, Itálie, Francie, Norsko a Švédsko, tedy země, které byly v loňském roce hlavními destinacemi nízkonákladových aerolinií, zaznamenaly výrazné zlepšení, co se týče počtu přenocování turistů. Podle Tomáše Kulmana se v České republice doposud nepodařilo kvantifikovat  a popsat vliv nízkorozpočtových aerolinií na nárůst počtu přenocování, přestože představitelé hotelového businessu připouštějí, že tento vliv nemusí být zejména s ohledem na vývojový trend zanedbatelný.

Nízkonákladové aerolinie navíc využívají letišť jako Beauvais (Francie), Charleroi (Belgie), Stansted (Velká Británie) či Bergamo (Itálie), která jsou poměrně vzdálena od center významných měst. To vysvětluje, proč je celková úspora při využití nízkonákladových aerolinií pro lidi cestující za obchodem často přeceňována.

Vývoj ale přinesl zvýšenou konkurenci v letecké dopravě a tradiční dopravci budou muset přijít s novými obchodními strategiemi a novými produkty, aby vyhověli změně poptávky. Hlavní mezinárodní přepravci již v důsledku tržních tlaků začali měnit své chování. Buď se zaměřují na zákazníky, kteří kladou důraz na poskytované služby (například British Airways nebo Lufthansa, jež poskytují nadstandardní služby pro cestující v business class), diferencují více než dosud (SAS poskytuje tři třídy letecké přepravy), nebo zvýší svou konkurenceschopnost zjednodušením nabídek (například Air Lingus zrušil business class a zaměřuje se na cestující, kteří chtějí hlavně dobrou cenu). Tento trend bude díky tlaku nízkonákladových dopravců pokračovat i v příštích letech.

Tržní podíl nízkonákladových aerolinií ve vybraných západoevropských zemích v roce 2004

Země/typ letu Vnitrostátní V rámci Evropy
Rakousko 0 15,9 %
Belgie 0 26,5 %
Francie 4,0 % 20,1 %
Německo 17,9 % 16,3 %
Irsko 0 42,2 %
Itálie 13,9 % 29,6 %
Nizozemsko 0 19,4 %
Skandinávie 12,6 % 21,6 %
Španělsko 0,1 % 28,5 %
Švýcarsko 0 17,0 %
Velká Británie 41,8 % 39,4 %
Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Asi taketo sluzby... ....
Aheloj
28. 5. 2005, 09:01
Asi taketo sluzby... :S
R
27. 5. 2005, 13:16

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více