FinExpert.e15.cz

Pro firmu musí být banka partnerem

Po renesanci retailového bankovnictví začíná boj bank o další segment, malé a střední firmy.
Pro firmu musí být banka partnerem

Malé a střední firmy, tzv. SME (small and medium enterprise, zkratka používaná v Evropské unii pro tento segment) mají na trhu nelehkou pozici. V naprosté většině odvětví je velmi tvrdá konkurence a bez kvalitního bankovního zázemí se dnes žádná firma neobejde. To si uvědomují i banky a snaží se nárokům trhu přizpůsobovat i svoji produktovou nabídku. Zatímco velké korporace mají při vyjednávání snadnou pozici a jsou to ony, kdo diktuje podmínky a pravidla hry, u ostatních klientů je to opačně. V tomto týdnu dvě banky představily, jak chtějí oslovit SME klienty.

Česká spořitelna: Umíme vše, co firma potřebuje


Nejsilnější banka českého retailového bankovnictví si nechce nechat ujít příležitosti ani v SME segmentu. Lákadlem pro příchod nových zákazníků a udržení stávajících mají být nové produkty, rozvoj elektronického bankovnictví a rozšiřování elektronicky nabízených služeb. Současně chce ČS nadále zvyšovat počet obchodních míst, aby firmy měly co nejlepší přístup k obsluze.

V současné době má Česká spořitelna tzv. tři divize, které se starají o její klienty. Běžní střadatelé, podnikatelé a firmy s obratem do 30 mil. korun jsou v kompetenci obsluhy běžných retailových poboček. Má-li firma obrat od 30 mil. výše, přesouvá se obsluha do tzv. Komerčních center, těch je celkem 15 a jsou umístěny až na výjimku Karlových Varů ve všech krajských městech. Korporátní klienty pak ČS obsluhuje na specializovaném pracovišti v Praze. A jak vypadá styk firmy s bankou? Patří-li firma pod kompetence Komerčního centra ČS, má svého bankovního obchodního zástupce, který se jí plně věnuje. Chození na pobočku tak je nutné jen pro vklady či výběry hotovosti.

Peníze v podobě dotací leží doslova na zemi

Speciální útvary umějí firmě pomoci jak při financování, tak při získávání dotací. Specialitou spořitelny je pak podpora jejich klientů ve spolupráci s IFC (International Finance Corporation), se kterou má ČS velmi dlouhodobé a kvalitní vztahy. Jde o dceřinnou společnost světové banky, jejíž prioritou je podpora rozvoje ekonomiky. K tomu má množství fondů, a přestože Česká republika dnes nepatří mezi rozvojové země, spolupráce nadále pokračuje a lze tak dosáhnout i na tyto dotace.

S Českou spořitelnou je spokojená i Evropská investiční banka (EIB) která ji ohodnotila jako nejlépe spolupracující banku. Přes EIB lze získat zvýhodněné úvěry pro financování malých a středních podniků nebo projektů, které směřuji do oblasti životního prostředí, rozvoje znalostní ekonomiky, racionálního využití energie, infrastruktury, zdravotnictví či vzdělávání.

Spořitelny všech zemí, spojte se

Přestože je ČS součástí velké skupiny Erste, působí ČS jen na lokálním trhu. To je nevýhodou oproti velkým globálním bankám (např. HVB Bank apod.), které mají své pobočky ve většině zemí. Tuto nevýhodu však ČS obešla tzv. službou German Desk. Ve spolupráci s okolními spořitelnami tak umí přihrát klienta německé nebo rakouské Sparkasse. Ty pak snáze zprostředkují informace, nebo i zajistí založení účtu či financování. Totéž pak ČS umožňuje svým "kolegyním" i na území našeho státu pro zájemce z řad rakouských či německých firem.

Novinka: Elektronická fakturace

Novou službou je tzv. Faktura 24, což je jinými slovy elektronická fakturace. Tuto službu chce banka spustit nejpozději na přelomu srpna a září tohoto roku. Zajímavostí je, že ji budou moci využívat jak podnikatelské subjekty z řad klientů České spořitelny, tak i ostatní firmy v České republice. Služba elektronické fakturace bude nejdříve zpřístupněna firemní klientele, následně se počítá s jejím rozšířením i pro retailové klienty.

Podniky budou moci pro odesílání, přijímání i uložení faktur využívat webový portál, nebo budou moci prostřednictvím svých podnikových systémů přenášet fakturační data automaticky. Prvním zákazníkem a současně partnerem České spořitelny v oblasti elektronické fakturace v roce 2007 se stane Skupina ČEZ.

Podle Aleše Mamici, ředitele úseku přímého bankovnictví ČS přinese elektronická fakturace firmám podstatné snížení nákladů, ale i nižší chybovost ve fakturaci. U příjemce se přímá úspora projeví díky obdržení fakturačních dat ve strukturované podobě s možností přímého propojení do podnikových a účetních systémů (ERP) poklesem administrativních nákladů. I pro odesílatele faktur znamená elektronická fakturace výraznou přímou úsporu nákladů, zejména za tisk a zpracování faktur a za poštovné. Dalšími přínosy tohoto projektu bude zkrácení doby doručení faktury, automatizace souvisejících procesů a zlepšení vztahů se zákazníky. Dodavatelem služby je TietoEnator.

Faktura 24 bude zpoplatněná služba. Platit se bude jednak za přístup do samotného systému, který bude probíhat na platformě internetového bankovnictví Business 24, ale platit se bude i za každou odeslanou či přijatou fakturu. Podle ČS bude cena za fakturu nižší, než cena běžné poštovní zásilky. Od příštího roku by se ke službě měli dostat i běžní občané, soukromé osoby, pro ně bude zdarma.

Energetický program pro investory do výroby energie

Novinkou je pak speciální energetický program TOP Energyprogram. Jde o soubor komplexních služeb, které podporující přípravu a realizaci inovativních energetických projektů v oblasti úspory energie a její výroby z obnovitelných zdrojů. Program zahrnuje informační servis, poradenství, financování i projektové řízení. Společně se společností IFC) International Finance Corporation) disponuje ČS odborníky, kteří dokáží posoudit reálnost a náročnost projektu, např. stavbu větrné elektrárny. Profinancovat návratnou investici je pak již hračka. Tímto způsobem se již financovala např. fotovoltaická elektrárna Korowatt, s. r. o. v Bušanovicích.

Citibank: Přijedeme za klientem kamkoliv

Zaměřit se na pobočky pro získání dalšícdh klientů SME chce i Citibank. Do konce konce roku otevře šest nových obchodních míst. V Praze jich přibude pět a ve Zlíně nedávno otevřela speciální korporátní centrum pro firemní klientelu. Chystá se otevřít pobočku i v Českých Budějovicích, doposud má v Česku jen deset poboček.

Část z letos nově otevřených poboček bude mít zcela novou tvář. Bankovního úředníka v pokladně zastoupí automatický pokladník, kromě letáků a propagačních tabulí budou lidé získávat informace o bankovních produktech a službách na moderních LCD panelech. Pobočky budou rovněž interiérově řešeny tak, aby vyhovovali potřebám jednotlivých segmentů.

Půl dne otevřeno pro všechny a kamarádit s okolím

Všechny pobočky budou mít 12hodnovou otevírací dobu a některé budou mít otevřeno i v sobotu. Je to hlavně proto, aby zvláště firemní klienti mohli v klidu zajít na pobočku v době, kdy to vyhovuje jim, a ne kdy je otevřena. Některé pobočky budou mít otevírací dobu od 7. hodiny, jiné od 8., vše bude záviset na lokalitě.

Mimo nové pobočky se chce Citibank soustředit i na podporu okolí, kde pobočku má. Podle Rajeeva Chalisgaonkara, ředitele komerčního bankovnictví, chce Citibank docílit toho, aby v místě, kde bude mít pobočku, byla považována za dobrého souseda. Toho chce docílit např. podporou místního hřiště pro děti, opravou cesty či chodníku, prostě cokoliv potřebné, co se v jejím okolí bude vyskytovat.

Na rozdíl od České spořitelny Citibank slibuje, že klient je pro ní vším a přijede proto za ním kamkoliv. Nemusí jít přitom jen o firmu, ale i o pouhého držitele kreditní karty.

Segment malých a středních firem je pro banky velmi zajímavý a jen stěží lze porovnat, která banka patří mezi vedoucí, protože každá má jiné parametry pro začlěnění firmy mezisegment SME (a s tím spojené výhody). Např. Čseké spořitelně podle průzkumu agentury GfK patří okolo 22 % trhu, zbytek si rozděkují ostatní banky. Mezi banky velmi silné na poli firemního bankovnictví patří například Raiffeisenbank, HVB Bank, Komerční banka a ČSOB.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená