Celou svou řidičskou kariéru můžete jezdit bez nehody a nesetkáte se nikdy s odlétnutým kamínkem, který by přední sklo poškodil. Ovšem mnoho řidičů tuto nemilou zkušenost zažilo. Poškozené přední sklo si žádá bezpodmínečnou výměnu a nejedná se o záležitost zrovna levnou. Na příkladu pana M. si ukážeme, co všechno nás může potkat po události s odlétnutým kamínkem.
Může se to stát každému
Zkraje musíme zdůraznit, že pan M. řídí aktivně přes třicet let a nikdy se nesetkal s odlétnutým kamínkem či rozbitým předním sklem. Rok po koupi zbrusu nového vozu cestoval po hradecké silnici číslo jedenáct. Cestou od protijedoucího nákladního automobilu odlétl větší kamínek. Následovala rána a popraskání předního skla u osobního vozu. Pan M. okamžitě zastavil, svůj vůz otočil a vydal se za nákladním vozem, který posléze předjel a zastavil. Řidiči sdělil co se stalo. Ten ochotně poskytl všechny důležité údaje a odjel s příslibem, že celou událost ohlásí i on pojišťovně a přední sklo osobního vozu bude uhrazeno z povinného ručení nákladního vozu, který patří spediční firmě. Mezitím pan M. dal vyměnit sklo v autorizovaném servisu a fakturu na přání leasingové společnosti uhradil a veškerou požadovanou dokumentaci zaslal pojišťovně, která škodu likvidovala. Po dvou měsících se však od pojišťovny dozvěděl, že majitel nákladního vozu od kterého odlétl kamínek, stále ještě neposlal souhlas s pojistným plněním škody z povinného ručení nákladního vozu, a tak pojišťovna nemůže poslat peníze. Majitel firmy si je vědom, že by v případě souhlasu přišel o bonus na povinném ručení, který činí nemalou částku. Pan M. má vyměněné přední sklo za šestnáct tisíc korun a peněz se nejspíše nedočká.
Z povinného ručení potřebujete asistenci policie i souhlas viníka
Z uvedeného příkladu je dobré si vzít ponaučení. Pokud se Vám tato či podobná událost stane, nejlepším řešením je sepsat na místě vzniklé události protokol o dopravní nehodě za asistence Policie ČR s nákresem a všemi údaji a v neposlední řadě si vyžádat souhlas (podpis) „viníka“ celé události, kterého ovšem nemůžete nikterak nutit.
Samostatná pojistka vám ušetří čas i nervy
Pokud chcete celému procesu předejít a ušetřit si nervy, odborníci doporučí sjednat tzv. připojištění skel vozidel (popř. čelního skla). Jedná se o doplňkové pojištění k povinnému či havarijnímu pojištění. Některé pojišťovny dokonce toto pojištění nabízejí samostatně, ovšem pak musíte počítat s vyšší pojistnou částkou. Připojištění nemá vliv případě pojistné události (rozbití skla) na bezeškodný průběh pojištění (bonus) u povinného ručení či havarijního pojištění.
Nabídka pojišťoven je široká, některé vyžadují spoluúčast, jiné ne. Důležité při uzavírání tohoto pojištění je pečlivě pročíst pojistné podmínky, kde pojišťovací subjekty uvádějí při jakých událostech a na co všechno lze považovat za pojistnou událost. Některé pojišťovny Vám pojistí pouze čelní sklo, některé všechny skla u vozu (viz níže uvedená tab.). Výběr připojištění je pestrý a cenově různorodý, vyplatí se mu proto věnovat čas a vše dobře propočítat.
Pozor na výluky
V pojistných podmínkách také naleznete, že pojištění skel se nevztahuje na škody na věcech spojených s čelním sklem vozidla (či skly). Jedná se o dálniční známky, zpětná zrcátka, ochranné fólie, clony a dodatečné úpravy skel např. tónováním. Pojištění se také nevztahuje na škody způsobené poškozeným sklem – škrábance na laku, čalounění atd.
Pořiďte si fotodokumentaci
Případnou opravu poškozeného skla je nutné nafotit a raději provádět v autorizovaném servise příslušné značky vozu. Vyvarujete se tím zbytečných problémů s proplacením celkové částky za opravu. Pojišťovny disponují expertním systémem AVN stanoveným opravci autoskel, kterého se drží při vyplácení škod. V systému AVN jsou stanoveny maximální ceny oprav či výměny skel. Pokud soukromý dopravce tuto hranici překročí (např. zvýšenou marží opravy) pojišťovny proplatí pouze výši škody dle expertního systému. Ovšem pokud je vůz opravován příslušným autorizovaným servisem, pojišťovna zpravidla opravu proplatí v plné výši na základě faktury.
Allianz pojišťovna
pojistná částka (Kč) |
cena pojištění (Kč) |
vliv na bezeškodný průběh pojištění |
spoluúčast |
rozsah pojištění |
5 000 |
492 |
10 000 |
984 |
NE |
ANO* |
všechny skla |
20 000 |
1392 |
30 000 |
1788 |
www.allianz.cz info linka: 800 170 000 |
* Pojištění je možné sjednat pouze za předpokladu v rámci téže pojistné smlouvy sjednaného základního havarijního pojištění nebo povinného ručení. Pojištění skel vozidla se sjednává se spoluúčastí 10%, která se v případě, že pojištění bylo sjednáno pro vozidlo po uplynutí 1 měsíce od data jeho první registrace bez současně sjednaného základního havarijního pojištění, zvyšuje na 50% po dobu prvních šesti měsíců trvání pojištění. V případě, že je k vozidlu současně sjednáno základní havarijní pojištění, sjednaná spoluúčast se u doplňkového havarijního pojištění skel z pojistného plnění neodečítá.
Česká pojišťovna
pojistná částka (Kč) |
cena pojištění (Kč) |
vliv na bezeškodný průběh pojištění |
spoluúčast |
rozsah pojištění |
10 000 |
700 |
20 000 |
1 000 |
NE |
NE |
čelní sklo |
50 000 |
1 500 |
100 000 |
3 000 |
www.cpoj.cz info linka: 841 114 114 |
Česká podnikatelská pojišťovna
ČPP nabízí k nově sjednanému povinnému ručení tzv. balíček, který obsahuje i pojištění čelního skla s maximálním limitem plnění 5 000 Kč a spoluúčastí 500 Kč. Balíček obsahuje pojištění proti střetu se zvěří s max. limitem plnění 25 000 Kč a spoluúčastí 2 500 Kč a do třetice úrazové pojištění sedadla řidiče s limitem plnění 200 000 Kč. Celý balíček v hodnotě 1 160 Kč vyjde nyní na 580 Kč ročně.
K havarijnímu pojištění je možno sjednat připojištění čelního skla za cenu 700 Kč a spoluúčastí 500 Kč.
www.cpp.cz infolinka: 261 026 116
ČSOB Pojišťovna
pojistná částka (Kč) |
cena pojištění (Kč) |
vliv na bezeškodný průběh pojištění |
spoluúčast |
rozsah pojištění |
5 000 |
432 |
10 000 |
864 |
NE |
500 |
čelní sklo |
20 000 |
1 524 |
www.csobpoj.cz info linka: 800 100 777 |
Generali pojišťovna
pojistná částka (Kč) |
cena pojištění (Kč) |
vliv na bezeškodný průběh pojištění |
spoluúčast |
rozsah pojištění |
3 000 |
436 |
5 000 |
592 |
NE |
NE |
všechny skla |
10 000 |
1 700 |
15 000 |
2 400 |
20 000 |
3 100 |
www.generali.cz info linka: 800 150 155 |
Kooperativa, pojišťovna
pojistná částka (Kč) |
cena pojištění (Kč) |
vliv na bezeškodný průběh pojištění |
spoluúčast |
rozsah pojištění |
5 000 |
450 |
10 000 |
750 |
NE |
NE |
čelní sklo |
20 000 |
1 500 |
30 000 |
2 250 |
40 000 |
3 000 |
www.koop.cz info linka: 800 105 105 |
Triglav, pojišťovna
pojistná částka (Kč) |
cena pojištění (Kč) |
vliv na bezeškodný průběh pojištění |
spoluúčast |
rozsah pojištění |
5 000 |
500 |
15 000 |
1 100 |
NE |
NE |
všechny skla |
30 000 |
1 900 |
www.triglav.cz info linka: 542 212 982 |
UNIQUA pojišťovna
Připojištění čelního skla lze sjednat k uzavřenému povinnému ručení nebo havarijnímu pojištění. U nově zakoupených vozů představuje cena připojištění 0,1% z pořizovací ceny automobilu. U ojetého vozu je stanoveno pojistné ve výši 0,2% z ceny nového vozu.
Připojištění všech skel (blinkry, světlomety i střešní sklo) představuje pojistné ve výši 0,4% z pořizovací ceny nového vozu (platí pro ojetinu i nový vůz).
Ve všech případech je stanovena spoluúčast 500,- Kč, a případná pojistná událost nemá vliv na bezeškodný průběh pojištění (bonus, malus)
www.uniqa.cz info linka: 800 120 020
Tip na závěr
U České Pojišťovny v rámci přechodu na nový kalkulační systém můžete narazit na dvojí ceny připojištění čelního skla. Dosud platných 500 Kč za připojištění skla nemusí platit na všech pobočkách, kde již přešly na nové ceny (viz tab.)