Společnost MasterCard Europe rozhodla o zrušení pravidla o neúčtování přirážky v Evropské hospodářské oblasti (EEA) s platností od 1. ledna 2005. Po zrušení tohoto pravidla se budou moci obchodníci sami rozhodnout, zda je v jejich zájmu účtovat zákazníkům, kteří hodlají platit pomocí jakékoliv karty MasterCard přirážku ke standardní ceně.
Pro spotřebitele to není příliš dobrá zpráva, protože obchodníci nyní mohou držitelům platebních karet začít tento poplatek účtovat k jejich nákupům.
Společnost MasterCard nicméně stanovuje, že obchodník držitele karet MasterCard, MasterCard Electronic a Maestro o případné přirážce musí včas před platbou zřetelně na obchodním místě informovat. V důsledku toho by měl spotřebitel vždy ještě před nákupem vědět, zda mu bude za použití platební karty účtována jakákoli přirážka. Tak bude mít držitel karty možnost zvolit si způsob platby s uvážením všech aspektů pohodlí a nákladů.
Podle informací, které poskytly dnes společnosti MasterCard tuzemské banky, nebyla v České republice pozměněna během uplynulých tří měsíců, od kdy je pravidlo o neúčtování přirážky zrušeno, žádná smlouva mezi obchodníkem a členskou bankou platebního systému MasterCard tak, aby mohl obchodník přirážku při platbě kartou účtovat.
Zkušenosti s praxí v zemích, kde MasterCard účtuje přirážku obchodníkům již delší dobu ukazují, že v rámci konkurenčního prostředí převádí poplatek na zákazníky platící kartami naprosté minimum obchodníků.
Reakce na změnu pravidel v účtování poplatků společností MasterCard z bankovních kruhů:
Komerční banka se neztotožňuje s novými pravidly asociace MasterCard
Komerční banka se neztotožňuje s rozhodnutím karetní asociace MasterCard, které umožní obchodníkům účtovat poplatky za karetní transakce zákazníkům.
Komerční banka vždy výrazně podporovala a podporuje rozvoj bezhotovostního platebního styku. Tato nová pravidla tedy KB považuje za kontraproduktivní vzhledem k tomu, že znevýhodňují právě ty držitele platebních karet, kteří je pro bezhotovostní platby využívají.
Obchodníci mohou tato pravidla uplatnit pouze za předpokladu, že změní svou stávající smlouvu s bankou. Komerční banka nebude žádné takové změny ve smlouvách s obchodníky ani iniciovat, ani podporovat. Případné reklamace klientů KB (držitelů karet MasterCard a Maestro) související s účtováním poplatků za platbu kartou bude KB řešit nabídnutím produktu, u kterého se toto zpoplatnění neuplatňuje.
Zdroj: MasterCard, Komerční banka