Nový rok byl stár sotva pár dní a drobný český spotřebitel si stihl utrhnout nemalou ostudu. Reklamní akce obchodního řetězce Carrefour nebyla zřejmě plně férová, jinak se slogany o 95 % slevách a miniaturní nápisy v rozích letáků o omezené nabídce, a pak samotná skutečnost, že na pultech slibované zboží našel jen málokdo, ani nazvat nedá.
I když je onen "informační minimalismus" je podobnými obchodníky u nás parádně oblíben (od "Platí do vyprodání zásob" až po "na skladě jsou dva kusy"), přeci jenom neleží všechna potíž s jevy, kterých jsme byli v souvislosti s touto akcí svědky, na "vyčůraném" prodejci. Prodejce tohoto typu je prostého charakteru - jako lasička mezi kuřaty, spotřebitelé mi prominou, se hypermarket chová, stejně jako hladová šelma. Chytat nevinná kuřata má v genech, tedy nemůže si pomoci.
Snad není příliš naivní, že se ji to snaží ochránci spotřebitelů (nikoliv však kuřat) přeučit. Ale co sami malí spotřebitelé? Jistě všichni chápeme, že slevy jsou skvělá věc, ale jsme skutečně tak nuzným národem, že kvůli nim blokujeme dopravu, čekáme tříhodinové fronty a cítíme se oklamáni nespravedlivým světem? Už ten dětsky zarputilý postup je přeci pozoruhodný. Kdo tu koho podvádí a okrádá je snad zřejmé - není to reklamní leták, není to prázdný regálek. V té frontě se okradli všichni navzájem - o čas, peníz za projetý benzin, klidný spánek, důstojnost. Stalo se to v okamžiku, kdy byl původní zájem ušetřit vyměněn za hon na pětikačku.
Jaký je váš názor na tuto záležitost? Svůj příspěvek můžete umístnit v diskusi pod textem.