Sdružení SOLUS za první dva měsíce letošního roku zaznamenalo výrazný nárůst počtu dlužníků, kteří uhradili své závazky po splatnosti u některého ze členů Sdružení. K pozitivnímu vývoji přispívá zejména rozšiřování členské základny nejen v rámci finančních institucí, ale také napříč jinými obory.
V lednu a v únoru letošního roku aktualizovali členové sdružení v negativní databázi registru 18 983 původních dluhů na příznak „Z - zaplaceno“. To znamená, že takřka 20 000 spotřebitelů, o kterých byla v negativním registru sdružení vedena informace o existenci dluhu po splatnosti, své dlužné závazky uhradilo.
Záznamy o klientech označené příznakem „Z“ (Z = zaplaceno) jsou v databázi uchovávány po dobu tří let ode dne, kdy byl vyrovnán dluh po splatnosti, který byl důvodem zařazení do společné databáze sdružení. Po uplynutí tří let dojde k jejich automatickému vymazání z databáze.
V průběhu celého roku 2006 zaregistrovalo sdružení celkem 95 015 klientů s příznakem „Z“, tedy klientů, kteří svůj dluh po splatnosti uhradili. O rok dříve to přitom bylo pouze 19 962 klientů. Vznikl tak efektivní tlak na dlužníky, kteří své dluhy raději vyrovnají, aby se vyhnuli komplikacím při žádosti o novou službu, a to i z jiného sektoru,“ dodal Jan Stopka.
O významu a velkém přínosu negativního registru v oblasti prevence rizika vypovídá tzv. „hit-rate“, tedy počet odpovědí „ano“, klient byl v databázi nalezen. Zatímco v roce 2004 činila průměrná hit-rate 4,5 %, v roce 2005 již byla na úrovni 8,15 % a v roce 2006 se zvýšila na 14,5 % v pracovní dny, respektive na 11 % o víkendech.
Za první dva měsíce letošního roku zrealizovaly členské společnosti do registru fyzických osob celkem 389 965 dotazů. Za uplynulý rok 2006 zaznamenal negativní úvěrový registr SOLUS necelé dva miliony dotazů, z toho v prvních dvou měsících 158 638 dotazů.