FinExpert.e15.cz

Příběh: eBanku už nemusím

eBanka není jen "obyčejná" banka, ale je často vnímána jako banka pro IT profesionály. Na poli internetu nemít účet v eBance je poněkud nestandardní. Měl jsem ho u ní velmi dlouho, než jsem se rozhodl ho zrušit. Hodně mě to mrzelo, ale už jsem dál nemohl.
Příběh: eBanku už nemusím

Láska na první pohled... a vzali jsme se

Účet v EB jsem si založil v podstatě třetí den po otevření klientských center tehdejší Expandia Banky. Zaujala mě jejich reklama (billboard) a tak jsem druhý den po otevření šel EB „obhlídnout“. Byl jsem zcela fascinován kvalitou, rozsahem a úrovní služeb. Ohromila mě sice i cena, ale byl jsem ochoten ji za tyto kvality zaplatit. Naštěstí tehdy existoval program Drive, který mi snížil měsíční paušál na cca 95 Kč a obsahoval několik transakcí zdarma. Byl určen jen pro klienty do 26 let (mě bylo 23 let), ale ještě ve svých 26-ti letech mi EB tento program nechala (a vůbec mi to nevadilo). Trošku mě mrzela cena za výběr z ATM (9 Kč + 0,25% z částky), která někdy uměla zamíchat rozpočtem, ale při rozumných výběrech se na to dalo zvyknout. Jak píšu, kvalita i tehdejší jedinečnost nabídky EB mě naprosto uchvátila a stal jsem se jejím skalním příznivcem, obhájcem i přítelem. Poslední kapkou do mé zamilovanosti bylo schválení osobní úvěrové linky ve výši 100 000 Kč, které jsem vnímal jako velkou důvěru banky ke mně. Už to tedy nebyla jen zamilovanost, ale velká, téměř manželská láska. Přicházely sice také krize v podobě různých poplatků a změn cenových programů, které jsem pomalu ani nestíhal sledovat, ale to je při každém „vztahu“ běžné.

Moje milá začíná kousat

Ovšem konkurence v podobě ostatních bank nespala a pomalu si začala uvědomovat, že elektronické či přímé bankovnictví je jistě velkým potencionálem nejen pro banku, ale i pro klienta. V souvislosti se změnou vlastníka Expandia banky, kterým se majoritně stala Česká pojišťovna, jsem začal sledovat, že se moje milá začíná poněkud měnit. Začalo mi připadat, že už prostě není tak sexy, jak byla (a to ne že by jí ubylo na kráse), už není tak milá, přívětivá, inspirativní, jedinečná, prostě jen „moje“. Připadalo mi, že se stává vychytralou, snaží se mě obelstít a v podstatě omotat kolem prstu, ovšem ne z lásky ke mně coby jejímu klientovi, ale proto, že jí můžu přinést nemalé výhody (= zisk).

Můj kliente, jsem šťastná že tě mám (na kšeft)

Tato domněnka se pomaličku začínala přetvářet v moje přesvědčení. Navíc jako klient tehdy ještě Bank Austria Creditanstalt jsem začal vnímat rozdíl mezi tzv. péčí o klienta. Tuto  péči či řekněme jakousi starostlivost a pozornost o klienta jsem u EB velmi postrádal. Tento rozdíl se zvětšil vznikem HVB Bank, u které jsem se jako klient cítil doslova „uhňahňaný“… Jistě je velmi subjektivní posuzovat, jak má vypadat úroveň péče banky o klienta, popíšu tedy zcela svoji zkušenost a to, co mě prostě oslovilo. Jsou to vlastně maličkosti:

  • přání k vánocům a k velikonocům, či novoroční pozdrav. Opravdové přání podepsané mým bankéřem, nejen strohý text na výpise z účtu
  • osobní vztah mne a bankéře, tím však nemyslím to, že se s ním znám soukromě. Jednoduše řečeno se jedná o to, že bankéř mě „zná“, zná moje způsoby plateb, mé chování vůči bance atd. U některých bankovních služeb tak nevyžaduje pokaždé můj podpis, osobní účast či číslo dokladu totožnosti. Naopak, lze ke komunikaci použít např. e-mail a pokud může jít o riziko zneužití, dojde k ověření určitého pokynu telefonicky na smluvené číslo
  • banka mě občas odmění nějakou pozorností. Prostě jen tak, bez dalších podmínek, jako poděkování, že jsem jejím klientem. To může být nový diář na další rok, pozvánka na koncert či divadelní představení, poukázka na zájezd atd.
  • upozornění banky na chybu, kterou jsem udělal či zadal. Jednoduché zavolání mého bankéře a ne hned oficiální oznámení banky, které si nechá zaplatit dle svého ceníku
  • pokud chci provést či koupit novou službu a bankéř ví, že při objednání např. až za 14 dní bude ta a ta věc levnější, upozorní mě na to a sám mi to nabídne anebo zajistí atd.

Nejen tyto vyjmenované body jsem u EB postrádal. Naopak, časté zvyšování a změna poplatků, zhoršující se komunikace s bankou, neosobní spíše uniformovaný vztah EB ke mně a celkový dojem, že banka nestojí o mně ale jen o moje peníze pomalu zrál k rozhodnutí, zda se nebude lepší poohlédnou po jiné bance.

Potřebuji mít všechno on-line?

Zásadní rozhodnutí, zda odejít z EB bylo nasazení povinného obratu na účtu, aby mohl být vedený zdarma. Nebylo sice pro mě problém „otočit“ prostředky pomocí výběru z ATM, pokud tam ta požadovaná částka náhodou nepřišla, ale znamenalo to opět na to myslet a hlídat, aby byla tato povinnost dodržena. Poslední kapkou k odchodu z EB byla změna sazebníku v březnu tohoto roku:

  • zdražení platebních karet
  • vysoký poplatek za blokaci embosovanou kartu
  • vysoký poplatek za osobní el. klíč
  • měsíční poplatek za existenci osobní úvěrové linky bez ohledu na to, zda byla použita
  • úročení osobní úvěrové linky za její „nepoužívání“
  • vysoká cena za papírový výpis poštou
  • téměř jakákoliv změna se platí

Co jsem dokázal ocenit bylo a neustále je nejpropracovanější elektronické bankovnictví, jaké snad znám. Nad druhé straně jsem si kladl otázky, zda:

  • opravdu potřebuji být informován kdykoliv o příchozích platbách (a zaplatit za to)?
  • potřebuji realizaci platby „ihned“?
  • chci opravdu vše vyřizovat na dálku, nebo občas uvítám i radu bankéře?
  • je bezpodmínečně nutné pokaždé zamykat platební kartu (a opět za to zaplatit)?

Je to sice dokonalá kost, za kterou se každý podívá, ale...

Ano, EB má hodně všelijakých technických „fičur“, je ideální bankou pro opravdové fajnšmekry. Ovšem začal jsem si uvědomovat, že vlastně všechny tyto dokonalé služby stejně nepotřebuji a jejich používáním celkem významně okrádám rodinu o zbytečně placené bankovní poplatky. To však nebylo vše. Protože jsem velmi aktivní i náročný klient, trval jsem na určité úrovni služeb. Požadoval jsem od banky:

  • dvě platební karty, embosovanou pro mě a elektronickou pro manželku
  • neustálý přístup do banky
  • maximum služeb, které potřebuji či potřebovat mohu
  • charge nebo kreditní kartu
  • elektronický klíč do internetbankingu či čipovou kartu kvůli bezpečnosti a mobilitě
  • rozumnou cenu za výběr z bankomatu
  • ocenění a osobní přístup ke mně, „potešení“ banky, že jsem jejím klientem

300 a dost!

Protože moje poplatky při vedení účtu „zdarma“ u cenového programu Plus zdarma se pomalu začaly blížit k třísetkorunové hranici (včetně platebních karet) a používáním osobní úvěrové linky tuto hranici bez potíží překročily, řekl jsem si po určité době DOST! a vydal se hledat svoji novou banku. Nešel jsem příliš daleko, znal jsem dobře služby HVB Bank a v podstatě jsem již dlouhodobě byl jejím klientem, byla to moje druhá banka. Zřídil jsem si konto Rodina, k tomu jsem dostal postupně kontokorent na 50 000 Kč (více stejně nepotřebuji) a bankéřku, která je maximálně vstřícná a opravdu umí poradit. V posledních letech se mi opakovaně stává, že mě banka zve na novoroční koncert „jen tak“, prostě proto, že jsem jejím klientem. Ne, nemám na účtu žádné milióny ani desetitisíce, naopak, často používám kontokorent. Banka mi však tímto dává najevo, že si mě prostě cení a váží jako dobrého klienta, který ji dává vydělat. A to se mi líbí. Není to prostě jen o tom: Chceš bankovní služby? Zaplať a ber, nebo jdi jinam.
 
Než jsem účet v EB definitivně zrušil, dal jsem jí šanci a téměř rok pozoroval, zda mě EB něčím neosloví, a tak bych své rozhodnutí změnil. Uměle jsem výběry z bankomatu udržoval potřebný pohyb 35 000 Kč a mohl jsem si tak dovolit vedení účtu zdarma. Neoslovila. Naopak: nasazením poplatku 50 Kč měsíčně za používání OÚL mě málem vyhrkly do očí slzy. Se svým příjmem bych nyní těžce dosáhl na kontokorent v částce 20 000 Kč a tak zrušení OÚL nepřicházelo v úvahu. To že jsem dlouholetý a dobrý klient při změně OÚL na „povolený debet“, který placený není, nehraje roli, berou mě jako nového zákazníka. Výběry z bankomatu za 6,90 Kč jsou fajn, ale ostatní poplatky tuto výhodu mažou. Jen pro zajímavost jsem v květnu schválně „nesplnil“ podmínky pro vedení účtu zdarma a výsledným poplatkem hravě překračujícím hranici 200 Kč jsem byl opravdu konsternován (ale čekal jsem ho). V červnu jsem se zamáčknutou slzou v oku zašel do EB a účet zrušil.

Rozvod byl rychlý, další svatba počká

Svého rozhodnutí nelituji, přestože mě z jisté nostalgie mrzí. Jsem však maximálně spokojený s HVB a poplatky jsem výrazně volbou této banky snížil. Kreditní kartu jsem si nakonec pořídil u Citibank, líbí se mi totiž, že prostřednictvím internetu vidím všechny transakce kartou a nemusím čekat až na výpis. A ve spojení s Eurotelem je to výborná volba pro načítání benefit bodů.

Teď spíše řeším otázku, zda si nechat účet u HVB, která je „mojí bankou“ byť z vyššími poplatky, anebo přejít zcela k Citibank. Již v loňském roce jsem dostal od CB nabídku na vedení účtu zdarma coby držitel její kreditní karty. Dokud budu mít v CB kreditku, účet bude vedený zdarma. Služby CB jsem vyzkoušel, a protože mám zdarma více služeb než jen vedení účtu, je přechod lákavý. Měsíčně by moje poplatky činily maximálně pár desetikorun; nevýhodou by však byla absence kontokorentu, elektronického klíče a to, že pokud v CB nemáte milióny, banka vás vnímá jen jako číslo. Je otázkou, zda pár ušetřených tisíc ročně za poplatky u CB jsou dostatečnou kompenzací za absenci osobního vztahu banka – klient.  O tom ještě nejsem zcela rozhodnutý a uvidím časem.

Co si myslíte vy?

P.S.: Tímto článkem jsem chtěl ukázat své rozhodnutí i svůj názor, v žádném případě není myšlený jako urážka eBanky či naopak reklama pro banky jmenované.

Další článek


 

Související články


celkem 32 komentářů

Nejnovější komentáře

nenasel jsem levnejsi banku pro firemni finance
majk
13. 9. 2005, 15:17
Re: ....
Radek
31. 8. 2005, 11:44
Re: jen mne napadlo...
daBmV
17. 8. 2005, 09:48
Úroveň článku
Pavel
15. 8. 2005, 08:46
Fakt horsi a horsi
Fido
11. 8. 2005, 18:14

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená