Průzkum společnosti Cetelem a agentury Stem/Mark ukázal, že dvě třetiny Čechů se při nakupování řídí značkou zboží či služeb. Důvodem preferování určitých značek je vyšší kvalita zboží a služeb, vlastnictví členské karty a další důvod je ten, že značku považují za kvalitní rodiče spotřebitele. U mužů při nákupu určitých značek hraje roli i společenská prestiž. Každý desátý muž a každá dvacátá žena se řídí konkrétní značkou zboží.
Nejvíce vnímají čeští zákazníci rozdíly mezi značkami automobilů, kdy si podle značky vybírá auto 30 % lidí a výrazný vliv na rozhodnutí má značka auta pro 40 % lidí. Asi nepřekvapí informace, že značka auta je důležitější pro muže.
Výzkum dále ukázal, že značka bot je pro české zákazníky důležitější než značka potravin. V případě obuvi se značkou řídí 16 procent dotázaných, v případě potravin každý desátý. Na značku obuvi a oblečení hledí více muži, což je vysvětlováno faktem, že muži mívají méně bot než ženy. Při nákupu oblečení je značka důležitá pro polovinu respondentů bez ohledu na pohlaví.