FinExpert.e15.cz

Přehled: 20 nejúspornějších automobilů

Výdaje na benzin či naftu tvoří u mnohých rodin značnou část měsíčního rozpočtu. Pokud si ale vyberete správné auto, můžete na koupi vozu s úsporným motorem ušetřit poměrně dost peněz.
Přehled: 20 nejúspornějších automobilů

Malé a úsporné

Evropský trh se oproti americkému v mnoha ohledech liší. Zatímco za oceánem se prodávají de facto pouze velké vozy s výkonnými motory, v Evropě má každý výrobce v nabídce hned několik malých vozů s úspornými motory vhodnými do přecpaných měst. V Americe totiž nemají lidé s parkováním ve městech problémy a jezdí často na velké vzdálenosti. V Evropě je ale místa méně a není nutné jezdit tak daleko. Malý a úsporný automobil je tak pro mnohé daleko výhodnější.

Moderní malé automobily svou délkou nepřesahují čtyři metry, některé z nich mají i o půl metru méně; příkladem budiž např. Kia Picanto nebo Chevrolet Matiz. Pod kapotami těchto vozů se zpravidla nachází maloobjemové motory, u kterých výrobci kladou velký důraz na ekonomiku provozu. Zatímco spotřeba okolo šesti litrů byla ještě nedávno výsadou naftových motorů, dnes se některé benzínové motory dostaly dokonce na kombinovanou spotřebu pět litrů na sto kilometrů. Naftové motory pak dokážou jet i na čtyři litry nafty. Malé motory sice neoplývají velkým výkonem, mají však výhodu v nízkém povinném ručení. Nacházejí se zpravidla v kategorii do 1350 ccm, některé dokonce do 1000 ccm.

Úsporný znamená malý

Do přehledu úsporných automobilů jsme vybrali deset vozů v kategorii benzinových a deset vozů v kategorii naftových motorů. V tabulce jsou řazeny podle kombinované spotřeby, jakou udává výrobce. V přehledu chybí Smart Fortwo, který nabízí místo pouze pro dva cestující. Tento miniautomobil má dva benzínové motory s objemem 0,7 l a výkony 37 a 45 kW se spotřebou 4,7 l a jeden motor naftový s objemem 0,8 l, výkonem 30 kW a spotřebou pouze 3,4 l. Jde jednoznačně o nejúspornější vůz na českém trhu; bohužel rodinu v něm neodvezete.

Všechny automobily v našem přehledu patří bez výjimky do třídy mini nebo do třídy malých vozů. Automobily z vyšších tříd se zpravidla prodávají s výkonnějšími motory, které mají zákonitě vyšší spotřebu. Pokud tedy hledáte extrémně úsporná auta, musíte počítat s malým prostorem pro cestující i pro zavazadla. Některé z prezentovaných vozů mají zavazadlový prostor menší než 200 l – do takového uložíte maximálně běžný nákup a kabelku. Nejmenším vozem je Kia Picanto, největším Mazda 2. Ta boduje nejen velkým rozvorem, ale i vysokou stavbou karoserie, díky níž je uvnitř dost místa pro pět cestujících.

Vybrané typy úsporných automobilů

Audi A2

Jedná se o nejdražší malý vůz na našem trhu. Zaujme velmi zvláštně řešenou karoserií s děleným zadním sklem. Základní cena modelu s motorem 1.4 55 kW je  562 000 Kč, za což si můžete pořídit vůz střední třídy s lepší výbavou a výkonnějším motorem. Důvodem, proč je A2 tak drahá, je celohliníková karoserie. Audi je sice v tomto průkopníkem, nicméně na trhu s tím neuspěla. Další generace A2 se proto už nechystá. Pod kapotou má A2 dva naftové motory 1.4 TDI, jeden s 55 a druhý s 66 kW. Právě se slabší verzí se vůz vešel do našeho přehledu. Za tento model zaplatíte 530 000 Kč.

Citroen C2

Základem pro tento vůz se stal dříve uvedený model C3; výrobce mu zkrátil rozvor, ubral jedny dveře a přidal zajímavé funkce. Mezi ně např. patří dvě na sobě nezávisle posuvné zadní sedačky (vůz je pouze čtyřmístný) či efektně vyřešený přístup do zavazadlového prostoru. Interiér (přední sedadla, palubní deska) je totožný s modelem C3, pod kapotou jsou i stejné motory. Z benzínových je nejúspornější základní jedenáctistovka, z naftových pak 1.4 HDi. Zatímco benzíňák se do přehledu nedostal, nafťák je naopak v našem přehledu nejúspornější a stojí C2 337 900 Kč. Základní model s benzínovým motorem, 1.1 l, pak 277 900 Kč.

Citroen C3

Větší bráška modelu C2 má delší rozvor, více místa na zadních sedadlech, kam se usadí i tři lidé, a větší zavazadlový prostor. Jiné rozdíly tu nejsou, i motory jsou stejné. Není proto divu, že se C3 usadila se stejným naftovým motorem v přehledu naftových motorů na druhém místě hned za C2. V základu stojí C3 1.4 HDi 362 900 Kč, s nejslabším benzínem 1.1 44 kW pak 297 900 Kč. Citroen C3 patří oproti C2 (mini) do třídy malých vozů.

Fiat Panda

Malý automobil s vyšší stavbou karoserie těží ze vzpřímeného posezu cestujících. Ti pak nepotřebují tolik místa v podélném směru. Není bez tajemství, že se Panda stala evropským autem roku 2004. Na českém trhu se nabízí pouze se dvěma motory, 1.1 40 kW a 1.2 44 kW, přičemž se základní jedenáctistovkou stojí 214 000 Kč. Do přehledu úsporných benzínových motorů se Panda dostala s výkonnějším motorem 1.2 44 kW, který lze pořídit za cenu 253 900 Kč.

Honda Jazz

Na českém trhu se Jazz nabízí pouze s jediným motorem, benzínovou dvanáctistovkou s výkonem 57 kW. Má na svůj objem velmi nízkou spotřebu, bohužel základní cena 339 000 Kč je vzhledem ke třídě hodně vysoká. Jazz oproti konkurenci vyniká vyšší stavbou karoserie a prostorným interiérem. Ačkoliv má vůz dobré užitné vlastnosti, na českém trhu se mu kvůli vyšší ceně moc nedaří.

Hyundai Getz

Automobil velikosti Škody Fabie nabízí o poznání více místa než menší Atos Prime, má lepší jízdní vlastnosti, hezčí a kvalitnější interiér; zkrátka je znát, že se jedná o vůz o třídu vyšší. Díky nízké ceně se pak nelze divit, že patří na českém trhu k těm nejprodávanějším. Pod kapotou je celkem čtveřice motorů, tři benzínové a jeden naftový. Zatímco základní jedenáctistovka má v Getzi výkon 46 kW, v Atosu Prime jen 43 kW a o 0,1 l vyšší spotřebu. Je docela zvláštní, že výkonnější a těžší Getz je zároveň úspornější. Základní cena modelu s jedenáctistovkou je 199 000 Kč.

Kia Picanto

Picanto je na našem trhu teprve necelý rok, přesto má už nyní vynikající prodejní výsledky. Za to vděčí úsporným motorům a nízké ceně. Malý vůz s velikostí jen málo přesahující 3,5 metru překvapí vnitřním prostorem a kvalitně vypadajícím interiérem. Na to, jak je malý, má překvapivě dost místa na zadních sedačkách; o to méně ale nabízí místa v zavazadlovém prostoru. Pod kapotou jsou zatím jen dva benzínové motory, a sice 1.0 45 kW a 1.1 48 kW. Oba mají kombinovanou spotřebu pod pět litrů na sto km. V základní výbavě stojí Picanto v pětidveřovém provedení 189 000 Kč.

Nissan Micra

Micra je nejmenším nissanem na trhu. Má poněkud ženské tvary, takže jej preferují ženy jako druhé auto do rodiny. Výhodou je velký vnitřní prostor a hlavně posunovatelná zadní lavice o cca 20 cm, díky čemuž lze přerozdělit prostor buď ve prospěch cestujících na zadních sedadlech,  nebo ve prospěch zavazadlového prostoru. Ten v tom případě dosáhne objemu až 370 l. Micra se nabízí se třemi benzínovými motory a naftovým 1.5 dCi se dvěma výkonovými verzemi. Nejslabší litrový benzín se se spotřebou 5,8 l do našeho přehledu dostal taktak. Základní cena líbivé Micry je 294 000 Kč.

Opel Corsa

Druhá generace malé Corsy byla uvedena v roce 2000 a je druhým nejmenším vozem v nabídce Opelu. O pár desítek cm je menší model Agila, který Opel vyrábí ve spolupráci se Suzuki. Corsa patří v třídě malých vozů mezi prostornější zástupce, má rozvor dosahující téměř na hranici 2,5 m. Do našeho přehledu se dostala díky úspornému základnímu litrovému benzínu, který se chlubí spotřebou jen 5,5 l na sto km. Corsa se nabízí ve tří- a pětidveřovém provedení a pod kapotou má kromě základního litru také zážehovou dvanáctistovku, čtrnáctistovku, osmnáctistovku a rovněž nafťáky 1.3 CDTi 51 kW a 1.7 CDTi 74 kW. Corsu lze pořídit od 269 900 Kč.

Peugeot 206

Peugeot 206 prožívá poslední měsíce svého života, na dveře už klepe nový model 207. Přesto má 206 na českém trhu skvělé prodejní výsledky – důvodem je jeho velmi zdařilý design. Do našeho žebříčku se vůz dostal díky motoru 1.4 HDi 50 kW, který se nachází také pod kapotou vozů Citroen C2 a C4. Peugeot 206 se nabízí také jako kombi SW, má ostrou verzi RC a rovněž si ho můžete koupit jako kupé-kabriolet s pevnou, elektricky ovládanou střechou. V základní výbavě s motorem 1.4 HDi stojí téměř 330 000 Kč.

Renault Clio

Toto malé francouzské auto má stejně jako Peugeot 206 namále, třetí generace přijde už v letošním roce. Během svého života prodělalo Clio několik modernizací a současně se výrazným způsobem změnil jeho design. Clio je prostorné, bez problému odveze čtyřčlennou rodinu, jen místa nad hlavou má málo a velikost zavazadlového prostoru také není oslňující. Benzínové motory nijak úsporné nejsou, zato naftové se dostaly se spotřebou 4,2 a 4,3 l na sto km na čelní místa žebříčku. Clio nabízí motor 1.5 dCi ve verzích 48 a 60 kW. Základní cena se slabším naftovým motorem je 329 900 Kč.

Smart Forfour

Velmi zajímavý vůz, zejména co se týče designu exteriéru i interiéru. Na velkém rozvoru 2,5 m nabízí dostatek místa na zadních sedadlech, a to i díky nepříliš obvyklé možnosti posouvat zadní lavici. Prostor tak lze přerozdělit buď ve prospěch cestujících, nebo ve prospěch zavazadel. Auto je vzhledem k velikost rozvoru hodně krátké, což pozitivně ovlivňuje jeho jízdní vlastnosti; v podstatě nemá žádné převisy. Motorů je celkem pět, do přehledu se dostala základní zážehová jedenáctistovka s velmi dobrým výkonem 55 kW. Forfour má pod kapotou ještě motory 1.3 70 kW, 1.5 80 kW a dva nafťáky 1.5D s výkony 50 a 70 kW. Vzhledem k bohaté základní výbavě se Forfour dostal se základní cenou na 359 000 Kč.

Toyota Yaris

Yaris je designově velmi povedený vůz, který zaujme především centrálně umístěnými přístroji na palubní desce. Základní litrový agregát patří mezi nejlepší motory této kategorie, má výkonové maximum na 48 kW, výborně se točí, má dobrý zvuk a s malým Yarisem dokáže dobře zacvičit. Dojem trochu kazí sedadla s horším bočním vedením. V základní výbavě má Yaris airbag řidiče, ABS a CD přehrávač, bohužel za lepší výbavu se hodně připlácí. Pokud zvolíte nejlevnější třídveřovou verzi s motorem 1.0, zaplatíte jen 249 000 Kč.

Cenový přehled: automobily s benzinovým motorem

Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: Osobní finance, ceny platné k 1. 2. 2005

Cenový přehled: automobily s naftovým motorem

Klepněte pro větší obrázek

Zdroj: Osobní finance, ceny platné k 1. 2. 2005

Nafta, nebo benzin?

Z přehledu je vidět, že naftové motory jsou obecně o dost úspornější než benzínové. Rozdíl ve spotřebě u stejně výkonných motorů bývá zpravidla jeden a půl až tři litry. Koupíte-li vůz s naftovým motorem, ušetříte na každých sto kilometrech cca padesát až šedesát korun. Najedete-li každý měsíc tisíc kilometrů, rozdíl činí pět až šest stovek. A to není málo. Obecně se udává, že koupě dražšího vozu s naftovým motorem se vyplatí po ujetí cca 50 000 - 100 000 kilometrů. Pokud budete auto mít tři roky, je nutné najet o cca 20 -30 000 km ročně, aby s nafta vyplatila. Rozdíl v nákladech mezi naftou a benzínem byl dříve větší, tj. stačilo ujet méně km, aby se nafta vyplatila. Ovšem s tím, jak se ceny nafty a benzínu srovnaly, stala se nafta o něco méně výhodnou.

Přesné propočty výhodnosti se váží nejen na kilometrový průběh, objem motoru (rozdílné pojistné), cenu vozu, ale také na servisní náklady, na to, zda budete jezdit spíše krátké či dlouhé trasy, a také na to, za jak dlouho budete auto prodávat. Obecně platí, že naftový motor se hodí spíše na dlouhé trasy, protože se déle zahřívá a krátké městské popojíždění mu škodí více než benzínu. Budete-li jezdit často po městě, je lepší jezdit s autem, které má benzínový pohon. Je také vhodné počítat s tím, že naftové motory jsou hlučnější, a to zejména po studeném startu. Zkrátka pokud se budete rozhodovat mezi naftou a benzínem, není radno jednat unáhleně. Ale to je už jiné téma.


Rady a tipy pro motoristy najdete pravidelně na stránkách časopisu Osobní finance stejně jako přehledy novinek v jednotlivých kategoriích osobních automobilů. Další informace také na specializovaném webu: www.autorevue.cz


Další článek


 

Související články


 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  7

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více