Poslední průzkum časopisu dTest se zaměřil na smluvní podmínky operátorů. Jejich zákazníci totiž často nevědí, co podmínky, které spolu se smlouvou odsouhlasili, obsahují.
Z náhodného dotazování časopisu dTest vyplynulo, že jen velmi malé množství klientů mobilních operátorů nahlíží do jejich smluvních podmínek. Žádný z dotazovaných je nepřečetl celé. A není se co divit. Délka a nepřehlednost textu klienty odrazuje. Pro detailní znalost svých práv si totiž musí přečíst desítky stran textu.
Ke každé smlouvě se váží všeobecné obchodní podmínky a ceník. „Při analýze smluvních podmínek jsme přepočítali znaky v dokumentech operátorů. Smutné prvenství si vydobyla společnost T-Mobile, jejíž dokumentace obsahuje přes půl milionu znaků, O2 má bezmála 300 000 znaků a Vodafone přibližně 134 000 znaků,“ říká Miloš Borovička, poradce časopisu dTest, a dodává: „Spotřebitelům vždy radíme číst smluvní dokumentaci, ale zde to lze jen těžko požadovat. Nejdůležitější ustanovení z obchodních podmínek operátorů proto uvádíme i v našem srovnávači tarifů www.dtest.cz/tarify, ve kterém lidé porovnají nejen ceny, ale také uvidí právní kličky, které by jinak mohli přehlédnout.“
K prvnímu lednu vešla v platnost rozsáhlá novela zákona o elektronických komunikacích, která obsahuje řadu „prospotřebitelských“ ustanovení. Také Český telekomunikační úřad v minulém týdnu vyzval operátory, aby plánované změny zaměřili na zlepšení obchodních podmínek.