FinExpert.e15.cz

Práva zákazníka v internetových obchodech (knihovnička 9/05)

Obchody na internetu lákají zejména širokou nabídkou sortimentu a nižšími cenami, než jaké jsou běžné u stejného zboží v kamenných obchodech. Nakupování se v principu od nákupů v běžných obchodech příliš neliší, jaká však máte jako zákazník v internetových obchodech práva?
Práva zákazníka v internetových obchodech (knihovnička 9/05)

Následující text je ukázka z připravované knihovničky časopisu Osobní finance 9/05. Knihovnička je pravidelný bonus pro čtenáře tohoto časopisu. Za 39 Kč dostanete nejen takřka 70stránkový časopis, ale také užitečnou knížečku, která se vždy věnuje konkrétnímu tématu. V čísle 9/05 jde o nakupování na internetu.

Co jsou Osobní finance? Měsíčník zaměřený na rodinný rozpočet, bankovní, pojistné a spořící produkty, tipy pro firmy a živnostníky či bydlení. Jediný časopis svého druhu na trhu.


K významnému posílení zákonných práv českého spotřebitele při nákupech uzavíraných na dálku, tedy také prostřednictvím zásilkových, internetových obchodů, teleshoppingu apod. došlo na začátku roku 2001, kdy nabyl účinnosti zákon č. 367/2000 Sb. Tím byla do občanského zákoníku implementována evropská směrnice o uzavírání smluv na dálku.

Práva zákazníka internetového obchodu

Základní informační povinností před uzavřením smlouvy vyplývající z § 53 Občanského zákoníku aneb jaké informace musí každý internetový obchod zveřejňovat:

  • obchodní jméno a adresu provozovatele obchodu a identifikační číslo provozovatele;
  • informování o nákladech na dodání zboží;
  • poučení spotřebitele na právo odstoupení od smlouvy před jejím uzavřením a po dodávce objednaného zboží.

Z těchto povinností např. vyplývá, že vás prodávající musí informovat o ceně zboží včetně všech poplatků. Měli byste se dozvědět přesnou cenu poštovného a balného, nikoliv např. jen odkaz na tarif České pošty. Zákon také požaduje před uzavřením smlouvy informovat spotřebitele o právu odstoupení od smlouvy na prodané služby. Tuto informaci musí obchod znovu poskytnou spolu s prodanou službou.

Možnost odstoupení od smlouvy

Za nejvhodnější způsob k poskytnutí informace, že zákazník má právo ve lhůtě 14 dní odstoupit od smlouvy, se dá považovat uvedení této informace na faktuře. Firmy, které uzavírají smlouvy prostřednictvím katalogu, tuto informaci často sdělují formou letáku přiloženého ke katalogu. V něm byly spotřebiteli předávají informace o zárukách na zakoupené zboží a způsobu jakým zboží reklamovat.

Ze zákona nevyplývá právo na vrácení manipulačních poplatků a poštovného, je na uvážení každého obchodu, zda za plnou cenu bude považovat i vrácení ceny za poštovné a balné či nikoli. Stejné práva jako v internetových a zásilkových obchodech má zákazník u firem, které zboží nabízejí prostřednictvím katalogů a tištěné inzerce.

Průzkum plnění informačních povinností

Na plnění výše uvedených zákonných požadavků se zaměřil test internetových obchodů, který provedlo Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (www.spotrebitele.info). Při testu byl proveden nákup v dvaceti internetových obchodech. Při prohlídkách nabídek v katalogu, v inzerci a na internetu bylo během tohoto testu zjištěno, že zdaleka ne všechny obchody plní informační povinnosti dané zákonem:

  • nepřiměřeně vysoké procento vybraných obchodů nesplnilo povinnost informovat spotřebitele o své adrese a uvést své IČ. IČ nepřiznalo 16 obchodů (80 %), adresu však uvedly všechny; 
  • problém nebyl s podáváním základních informací o zboží – prodejci jsou si vědomi, že spotřebitel si zcela neznámé zboží neobjedná, a tak všichni tuto zákonnou podmínku splnili; 
  • povinnost informovat předem své zákazníky o nejvýznamnějším právu spotřebitelů – odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů od převzetí zboží – předalo pouze 12 (60 %) z dvaceti hodnocených obchodů, přičemž dodavatel TV Products CZ tuto lhůtu rozšířil až na 30 dní.

Zákonná povinnost prodávajícího informovat zákazníka o ceně zboží včetně všech poplatků byla vyhodnocena na základě avizované ceny při objednávání; projevily se následující nedostatky:

  • Prodávající odkazovali na tarif České pošty, či jen obecně uváděli poštovné – tyto informace lze považovat za dostačující, pokud je přesně specifikován dopravce a informace nutné pro to, aby si spotřebitel určil cenu sám, ovšem např. Česká pošta umožňuje zaslání zboží na dobírku běžným balíkem, Obchodním balíkem či Profibalíkem za rozdílné ceny.
  • Pouze jediná firma si za poštovné a balné neúčtovala žádný poplatek, některé firmy tuto částku neúčtovaly až v případě, kdy si zákazník zakoupil zboží nad určitou cenovou hranicí.
  • Polovina firem v průzkumu si účtovala balné, v několika případech ve výši převyšující 90 Kč.
  • U dvou obchodů došlo ke zvýšení předem avizované částky, zákazník při dodávce hradil cenu zvýšenou o poštovné, které nebylo původně do ceny zahrnuto.
  • Všechny testované obchody kromě internetových obchodů Czech–tv.cz a Prima-tv.cz přiložily ke zboží některý z druhů prodejních dokladů, který je pro spotřebitele významný pro případnou reklamaci i pro odstoupení od smlouvy.

V testu Sdružení SOS se dále ukázalo, že úhradu za poštovné a balné většina obchodů do vrácené ceny nepočítá. Jinak ovšem byly peníze od 18 ze 20 obchodů vráceny zpět do dvaceti dnů, pouze u dvou obchodů je bylo nutné urgovat.

Další článek


 

celkem 8 komentářů

Nejnovější komentáře

informace
nib
31. 8. 2005, 21:36
Re: Blbost
X_X_X
31. 8. 2005, 13:45
Re: poskytovanie informácií
J
31. 8. 2005, 10:35
poskytovanie informácií
inc
31. 8. 2005, 09:33
Re: Blbost
neregistrovaný
31. 8. 2005, 09:07

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená