FinExpert.e15.cz

Práce doma není pro všechny

Někteří zaměstnanci mohou využít méně obvyklého benefitu – práci z domu. Když si dokážete zorganizovat čas, můžete pracovat doma efektivněji.
Práce doma není pro všechny

Řada zaměstnanců by jistě uvítala, kdyby mohla vykonávat své zaměstnání z domova. Je však třeba mít na paměti, že pracovat doma není to samé jako být doma. Přestože neopustíte práh domu, musíte odvést minimálně stejně dobrý výkon jako v kanceláři společnosti. Abyste hravě zvládli každodenní pracovní úkoly, musíte si přizpůsobit pracovní prostředí, mít pevnou vůli a disciplínu.

Všichni pracovat doma nemohou

Bohužel ne každou profesi můžete vykonávat na dálku. Jen těžko si lze představit například prodavačku, učitelku či zdravotní sestru, která by pracovala z domu. V oblasti výroby, obchodu či služeb nenajdete mnoho činností, které lze vykonávat mimo pracoviště zaměstnavatele. Existuje však i řada profesí, k jejichž výkonu stačí připojení k internetu, počítač a telefon. Příkladem mohou být grafici, programátoři, novináři, překladatelé, umělci a v poslední době i administrativní pracovníci. Zpravidla se jedná o činnosti s vysokým podílem duševní práce či nenáročné manuální práce (např. kompletace zásilek, lepení obálek apod.).

Poprvé doma

Podle psycholožky Heleny Hájkové první dny doma produktivita práce obvykle roste. Práce doma přeruší stereotyp ranního vstávání a dojíždění do zaměstnání, domácí prostředí většinu lidí uklidní a nabije energií. V domácím prostředí nejste vyrušování dotazy kolegů, telefonáty, poradami a řešením nejrůznějších „neodkladných“ úkolů. Ale právě tato pozitiva se často proti lidem obrátí. Po čase může začít někomu chybět kontakt s ostatními spolupracovníky, ranní příprava do zaměstnání, pevné rozvržení pracovního dne či pozitivní pracovní stres. Lidé pracující doma tráví spoustu času sami, což může způsobit vážné sociální i psychické problémy. Odloučení od lidí může vést až k depresivním stavům, které se dříve či později odrazí na kvalitě vykonávané práce. Pro zaměstnance, kteří mají rádi společnost, není dlouhodobá práce doma vhodná a vede většinou ke snížení jejich pracovního výkonu. Naopak ke zvýšení pracovního výkonu může vést střídání práce doma a v kanceláři firmy. Některé firmy již umožňují zaměstnancům pracovat jeden nebo dva dny v týdnu doma.

Doma čelíte spoustě nástrah

Několikaleté zkušenosti s prací doma má Petra Tichá, která zpracovává účetnictví svému zaměstnavateli. Paní Tiché nabídl zaměstnavatel ihned při nástupu, aby si vybrala, zda je pro ni výhodnější pracovat doma nebo v kanceláři společnosti. I když byla touto nabídkou zpočátku zaskočena, vybrala si práci z domova. „Vzhledem k tomu, že bych musela každý den obtížně dojíždět více než třicet kilometrů do zaměstnání, zvolila jsem práci doma," popisuje důvody svého rozhodnutí paní Tichá.

První výhody pocítila hned první pracovní den ráno. „V klidu jsem si mohla hodinku přispat, vychutnat si u snídaně ranní kávu a navíc jsem se vyhnula cestování v přeplněných dopravních prostředcích,“ dodává paní Tichá.

Práce doma má však i své nevýhody. V domácím prostředí je spousta „nástrah“, které mohou odvádět pozornost od práce. Jednou to jsou děti, které se právě vrátily ze školy, jindy pošťačka zvonící u vašich dveří či další díl oblíbeného seriálu. Petra Tichá potvrzuje, že přinutit se doma k práci vyžaduje pevnou vůli a disciplínu.

Výhody práce doma

  • Úspora času
  • Úspora peněz za dopravu
  • Známé prostředí
  • Individuální rozvržení pracovního dne
  • Klid na práci

Práci doma si naplánujte

Abyste i doma pracovali s maximálním nasazením, stanovte si jasná pravidla. Helena Hájková doporučuje vyčlenit si místo, kde budete pracovat. Ideálním řešením je samostatná místnost, která slouží jako pracovna. Oddělení místa pro práci a soukromý život je velmi důležité. „Podobně jako při odchodu z kanceláře je jasným pokynem ukončení práce zamčení dveří, bude doma práce končit opuštěním pracovny,“ dodává Hájková. Neméně důležité je i stanovení pracovní doby a denních úkolů. Podle Hájkové není až tak důležité, jak si rozvrhnete konkrétní pracovní den, ale každý den by měl mít pevně daný čas zahájení a ukončení práce. Můžete například pracovat čtyři hodiny dopoledne a čtyři odpoledne. „Někteří lidé podávají lepší výkon brzy ráno, jiní naopak v průběhu dne nebo dokonce večer. Právě těmto individuálním požadavkům lze při práci v běžné kanceláři jen stěží vyhovět,“ dodává Hájková.

V čase určeném pro práci skutečně pracujte a nevěnujte se činnostem souvisejícím s osobním životem jako například praní, úklidu, sledování televize apod. Dopředu poproste rodinné příslušníky, aby vás v pracovní době nevyrušovali. Na každý den si připravte seznam úkolů, které je třeba splnit. Máte-li spoustu úkolů, které neustále oddalujete na „vhodnější“ dobu, dopřejte si po splnění každého z nich malou odměnu.

Abyste neztratili kontakt se zaměstnavatelem, zavolejte každý den svým spolupracovníkům. Ze stereotypu vás vyvede i cesta na úřad, vyzvednutí korespondence ve firmě či účast na poradě. Práce doma nemusí představovat naprostou izolaci od zaměstnavatele a spolupracovníků.

Tipy pro práci doma

  • Vyčleňte si místo pro práci
  • Dodržujte pracovní hodiny
  • Neoddalujte zahájení práce
  • Určete si čas ukončení práce
  • Vytvořte si seznam denních úkolů
  • Soustřeďte se na práci
  • Nepracujte v době osobního volna
  • Nenechte se vyrušovat od práce
  • Buďte v kontaktu se spolupracovníky

Výhody pro zaměstnavatele

Většina firem nepřipouští, aby zaměstnanci pracovali doma. Důvodem může být nemožnost přesunu zázemí firmy, nedůvěra v zaměstnance či obtížná kontrola odvedené práce. Někteří zaměstnavatelé jsou přesvědčeni, že práce doma je mnohem méně efektivní. Petra Tichá však z vlastní zkušenosti ujišťuje, že v domácím prostředí odvede mnohem více práce než v kanceláři firmy. „Každý zaměstnanec, který má možnost pracovat z domova, vnímá tento způsob spolupráce jako velkou výhodu. Pokud by se člověk doma nevěnoval práci, zaměstnavatel to velmi rychle zjistí a s prací doma i důvěrou zaměstnavatele je konec, „dodává Petra Tichá.

Přesunutí části zaměstnanců do domácích kanceláří může být i pro firmu finančně výhodné. Pokud firma podniká v pronajatých prostorách, výrazně ušetří za nájem kanceláří a související služby (teplo, elektřina apod.). Úspora nákladů zaměstnavatele je prokazatelná hlavně v souvislosti s nemovitostmi, které jsou hned po mzdách nejvyšší nákladovou složkou zaměstnavatele. V některých oblastech je však třeba počítat s vyššími náklady. Příkladem mohou být vyšší poplatky za telefon, platba za připojení k internetu apod. Přesto v konečném součtu firma ušetří. Další nefinanční výhodou je i to, že lidé pracující doma bývají v porovnání se zaměstnanci pracujícími ve společných prostorách méně nemocní.

Spoluautorkou článku je Irena Ševelová

 

Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Já našel domácí práci přes www.hyperprace.cz Doporu...
Kamil
9. 12. 2011, 15:40
dobrý článek
vk
13. 11. 2008, 16:04

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená