Česká obchodní inspekce se v prvních měsících zaměřila na kontrolu prodeje zboží za akční ceny a sezonního zboží ve slevě. ČOI zkontrolovala celkem 1 474 provozoven různého druhu, včetně internetových ochodů a dobrala se zajímavých výsledků.
Prodávající velice často při prodeji tohoto zboží porušují zákon o ochraně spotřebitele. Inspektoři zjistili porušení povinností v 41,6 % případů a uložili 406 pokut v celkové výši 1 552 200 Kč. „Spotřebitelé by měli zvláště při těchto nákupech kontrolovat, zda ceny, které jsou jim účtovány, jsou skutečně tak výhodné, jak prodávající deklarují,“ upozorňuje Česká obchodní inspekce.
Příklady „podvodů“ na zákazníky: V jedné provozovně například ČOI zjistila, že pouze u některých druhů zboží byl zákazník informován o poskytnutí slevy pomocí jednotlivých visaček. Pro další výrobky na věšáku byla sleva vyjádřena procentuálním vymezením (10 %, 20 %, 30 % a 70 %). Kontrolním nákupem však bylo prokázáno, že cena zboží, kterou byly výrobky označeny, je konečná a na zakoupené druhy tedy nebyla žádná sleva následně poskytnuta. Uvedená cena tak vzbuzovala zdání, že je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Další nekalou praktikou je označování potravin pouze hmotnostním údajem a cenou za měrnou jednotku, avšak bez uvedení konečné ceny.