Tlak na pořadatele předváděcích akcí v České republice narůstá. Ti hledají nové způsoby, jak na prodeji předraženého zboží vydělat. Vozí proto své zákazníky do zahraničí.
Spojení zahraničního poznávacího zájezdu s koupí kvalitního koberce či atraktivního zlatého šperku slibují někteří obchodníci. Přemluvit zákazníky ke koupi v cizině může být snadné. Neznalost prostředí i jazyka umocňuje totiž jejich zranitelnost. „Lidé, kteří koupi v zahraničí podlehli, jí často zpětně litují. Zjišťují, že kvalita neodpovídá slibům, a chtějí výrobky vracet. Nevědí však, jak na to,“ uvádí vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.
Nákupy v zahraničí ovšem často připomínají drsné scény známé z tuzemských předváděcích akcí. Pokud se jedná o prodej v rámci zemí EU, může podvedeným klientům efektivně pomáhat právě Evropské spotřebitelské centrum. Mimo země EU je ovšem situace obtížnější. Prodejci však zájezdy směřují právě mimo země Evropské unie, nejčastěji do Turecka či Izraele. Ačkoliv je například turecké právo na ochranu spotřebitele do určité míry sblížené s předpisy Evropské unie, nelze se zcela spolehnout na sjednocenou minimální míru ochrany, zaručenou evropským právem.
Sdružení dTest a Evropské spotřebitelské centrum proto radí: dobře číst a prověřovat informace o nabízených zájezdech, na podezřelé pobyty nejezdit a případně na nich nic nekupovat.