Podvodníci si našli nový způsob, jak z lidí získat peníze. Tentokrát se zaměřili na rekreaci a podvody s platbou ubytování přes internet. Není pro ně nic jednoduššího než se vydávat za majitele ubytovacích zařízení a vylákat tak ze svých potenciálních klientů peníze za ubytování, které samozřejmě není nikde rezervováno. Proto ČOI radí, pokud již chceme platit ubytování dopředu prostřednictvím internetového bankovnictví, zjistěte si, zda údaje potřebné k platbě skutečně patří ke konkrétnímu, existujícímu penzionu.
dTest a Evropské spotřebitelské centrum ČR však varují, že tyto podvody jsou mnohdy velmi těžko odhalitelné. Podle nich jsou tito podvodníci schopní využívat i velké a ověřené servery zprostředkující ubytování. Z počátku vypadá vše normálně: vyberete si hotel, prohlédnete fotografie a popis, zašlete email s rezervací, přijde vám email s platebními údaji a vy za ubytování zaplatíte. V tuto chvíli však veškerá komunikace utichá.
Jak se podvodů vyvarovat?
Jedinou možností může být vaše opatrnost. „Spotřebitel by mohl podvodu předejít, kdyby si přečetl podmínky zprostředkovatelského serveru. Ten totiž podobným situacím předchází tak, že veškerá komunikace s ubytovatelem se má odehrávat pouze přes jeho web, nikoli e-mailem mimo prostředí webu. A úhrada ubytování má proběhnout prostřednictvím jeho platební brány, nikoli bankovním převodem na účet fyzické osoby,“ vysvětluje Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.