Spotřebitelská organizace dTest realizovala průzkum, jehož cílem bylo zjistit zkušenosti spotřebitelů s recenzemi na výrobky a služby. 66 % respondentů uvedlo, že se setkali s nevěrohodnou internetovou recenzí, o níž se domnívají, že mohla být napsána na objednávku.
Internetové recenze a zkušenosti příbuzných a známých jsou podle průzkumu pro většinu spotřebitelů nejdůležitějším zdrojem informací při rozhodování o nákupu určitého výrobku či služby. „96 % respondentů uvedlo, že před pořízením výrobku či služby vždy či občas vyhledávají recenze jiných spotřebitelů.
Online nakupujeme čím dál více. To nahrává i podvodníkům.
S rostoucím vlivem internetových recenzí však roste i míra jejich zneužívání. „Dvě třetiny spotřebitelů uvedly, že se na internetu setkaly s recenzí, kterou pokládaly za nevěrohodnou a necelá třetina respondentů si myslí, že jsou online recenze využívány ke konkurenčnímu boji mezi podnikateli,“ říká Lukáš Zelený. 47 % z těch, kdo vůbec nevyhledávají spotřebitelské recenze, tak činí proto, že jim nedůvěřují. Domnívají se, že recenze mohou být zmanipulované výrobci nebo nevypovídají o skutečné kvalitě výrobku.
Z právního hlediska je třeba rozlišovat kladné a negativní falešné recenze. Pozitivní falešné recenze lze – jakožto sdělení směřující k podpoře podnikatelské činnosti – považovat za reklamu. Vyplývá to z definice reklamy v zákoně o regulaci reklamy. „Je-li taková recenze zveřejněna na objednávku daného podnikatele, jedná se o nekalou obchodní praktiku ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele a rovněž za určitých podmínek o skrytou reklamu dle zákona o regulaci reklamy,“ vysvětluje Lukáš Zelený. Nezbývá než doporučit, že i uživatelské recenze je nutné brát s rezervou.
Zdroj: dTest