FinExpert.e15.cz

Pozor na dovolené za babku

Superlevný zájezd může signalizovat vyšší riziko, horší podmínky nebo i krach cestovní kanceláře.
Pozor na dovolené za babku

Češi šetří a jsou mnohem ochotnější nakupovat všechno, co je inzerováno se slevou. Cestovní kanceláře toho využívají a ochotně jim vycházejí vstříc. Ale ne každá sleva se musí vyplatit.

Velmi ostražití bychom měli být, když jde o snížení ceny zájezdu o 30, 50 či více procent. Ve výjimečných případech se může jednat o výprodej několika posledních míst (last minut). Ale může to také signalizovat, že cestovní kancelář se dostává do potíží a pokouší se prodat, co se dá, aby se zachránila před krachem.

Prodávají i bez pojištění

Důvodem velkých slev může být také končící pojištění cestovní kanceláře proti úpadku a neochota pojišťovny prodloužit smlouvu na další období. Povinnost mít pojištění proti úpadku ukládá cestovním kancelářím Zákon č. 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání v cestovním ruchu. Bez pojištění by podnikat neměly, jenže spolehněte se na to. Příkladem z poslední doby je CK Pressbourg, která fungovala až do počátku června, přestože jí pojišťovna Uniqa pro letošní rok už pojistnou smlouvu neprodloužila.

Klient, který uzavře cestovní smlouvu po vypršení lhůty pojištění cestovní kanceláře, nemá v případě krachu nárok na žádné odškodnění. Než se tedy dáme zlákat supervýhodnou cenou zájezdu, měli bychom se rozhodně pídit po tom, zda má cestovní kancelář platné pojištění proti úpadku a do jakého data. Pojistný certifikát by nám měli bez problémů ukázat nebo ho mít vystaven na internetových stránkách. V případě pochybností máme možnost jeho pravost ověřit v pojišťovně.

Pojištění proti krachu se vztahuje na zájezdy, a to znamená kombinaci nejméně dvou služeb (například doprava a ubytování, ubytování a stravování apod.). Nevztahuje se zpravidla na případy, kdy u cestovní kanceláře kupujeme jen jednu službu, například jen letenku, jízdenku nebo jen ubytování.

„Slevy“ za riziko

K vyhlašování slev dochází někdy během sezony u určitých destinací, kde se objevily politické nebo ekonomické problémy, zasáhly přírodní živly, došlo k ekologickým katastrofám nebo se rozšířila nějaká nemoc. V takovém případě však nemusí jít o žádnou výhodu, protože riziko je příliš velké, jde o ohrožení života či zdraví nebo výrazné zhoršení podmínek pobytu.

U většiny zemí se dozvíme o podobných problémech i medií a zájezd si prostě nekoupíme ani se slevou. Ale u exotických zemí nebo odlehlých lokalit se vyplatí si předem vyhledat informace o tamním aktuálním dění. Cenným zdrojem informací mohou být webové stránky Ministerstva zahraničních věcí ČR, které u zvláště rizikových zemí vydává „nedoporučení“ pro pobyt českých občanů.

Někdy se však dá situace využít, protože riziko není příliš velké, i když komplikace nejsou vyloučeny. Například v letošní sezóně se můžeme setkat se snížením cen zájezdů do Egypta a Řecka ‒oblíbených destinacemi českých turistů. V důsledku vnitřních nepokojů a ekonomické nestability zájem o tyto země prudce poklesl.

Některé cestovní kanceláře to neustály, jako například v Česku CK Karma Tours, která se specializoval právě na Egypt, jiné šly raději s cenami dolů, aby snížily potenciální ztráty. Mnoho Čechů toho jistě využije, přesto však musejí počítat s tím, že může dojít k některým komplikacím, které jim levnou dovolenou přece jen znepříjemní, například konání poměrně častých stávek v Řecku.

Poplatky navíc neplaťte

Slevové kampaně mohou být také nekalým obchodním trikem. Cestovní kancelář naláká klienty na nízkou cenu, a tu pak těsně před zaplacením doplatku zájezdu pod nějakou záminkou navýší, např. doúčtuje nějaké poplatky za místní služby, palivovou či letištní taxu apod. Od března 2009, kdy vstoupila v platnost novela zákona o cenách, by v Česku už k takovým praktikám docházet nemělo.

Zákon říká, že cestovní kancelář musí své klienty informovat předem o celkové souhrnné ceně zájezdu včetně cen všech jednotlivých služeb, z nichž se zájezd skládá. Jenže tu a tam se zřejmě vyskytne „výjimka“. Nedávno si stěžovala posluchačka Českého rozhlasu 2, že po ní před koncem pobytu v Turecku požadovali, aby doplatila zvýšení palivového příplatku. Ptala se, zda na to má cestovní kancelář právo. V průběhu zájezdu už cestovní kancelář nemá žádné právo účtovat si doplatky za služky, které jsou zahrnuty v cestovní smlouvě a byly vyúčtovány v celkové ceně zájezdu.

Podle zákona o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu může cestovní kancelář zvýšit cenu zájezdu, pokud dojde ke zvýšení ceny pohonných hmot, zavedení či zvýšení letištních tax nebo jiných mezinárodních poplatků nebo ke změně kurzu koruny o více jak 10 %.

Zvýšení ceny však musí klientovi písemně oznámit nejpozději 20 dnů před termínem odjezdu. Po tomto datu již cenu měnit nesmí a neměla by ani požadovat žádné další doplatky za služby, které jsou součástí zájezdu. Když to udělá, klient je nemusí platit, a pokud je zaplatil, může požadovat jejich vrácení.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená