FinExpert.e15.cz

Povinné ručení s GPS a pomocí v nouzi

Získat do auta zabudovanou satelitní navigaci, málo jezdit, málo zaplatit a v nouzi přivolat pomoc. V Rakousku se mají.

Rakouská pojišťovna UNIQA testuje v současné době zbrusu nové pojištění vozidel – výše pojistného se stanovuje podle ujetých km, které měří speciální „Navi-Box“ zabudovaný do auta. Technologicky jde o kombinaci satelitní navigace a sítě mobilních telefonů. Hlavním motivem zavedení Navi-Boxů do 300 testovacích vozidel byla snaha přizpůsobit pojistné podle jejich skutečného provozu na rakouských silnicích. Systém však disponuje dalšími bezpečnostními prvky jako je automatické vyvolání poplachu v případě havárie, popř. nouzové tlačítko k přivolání pomoci. Pokud se v testech novinka osvědčí, má být zavedena v Rakousku plošně od podzimu.

V praxi to znamená: kdo jezdí méně, zaplatí méně. Zvýhodněn bude i motorista pohybující se spíše po venkovských silnicích než v městském provozu.

Satelitní navigace trochu jinak

Automobily zařazené do testu byly vybaveny Navi-Boxem – malou krabičkou, která je nainstalována uvnitř. Box je vybaven GPS čidlem, které lokalizuje prostřednictvím satelitu vozidlo a zapisuje kdy, kde a na jakou vzdálenost se pohybuje. Jednou denně se tyto údaje ukládají na server přes síť mobilního operátora. Pak následuje „mapping“ – porovnání dat s mapou komunikací, sloužící k odečtení počtu kilometrů a zjištění tras (město/venkov/dálnice). Z těchto údajů se vypočítává pojistné.

Když auto volá o pomoc

Technologie ovšem umožňuje další užitečný servis, který pomůže motoristovi v nouzi. Dostane-li se řidič do nebezpečí, může stisknout nouzové tlačítko, čímž vyvolá poplach na dispečinku partnerského automotoklubu. Pracovník autoklubu (v Rakousku je to ÖAMTC) zavolá řidiči na mobilní telefon a informuje se o problému. Nezvedá-li řidič telefon, lokalizuje ÖAMTC vozidlo, vyrozumí policii a záchranku, které vyráží na pomoc.
V případě nehody reaguje čidlo dokonce automaticky: jakmile zaregistruje crash sensor na Navi-Boxu náraz, obdrží centrála ÖAMTC informaci hned a může se zpětně dotázat na okolnosti a vyslat pomoc. Doposud byl vyvolán tento typ poplachu v rámci testu třikrát a pokaždé záchranný systém zafungoval jak měl. Naštěstí se vždy jednalo jen o škody na plechu, nikoli na zdraví a životech.

Spuštění letos ještě nebude. Škoda.

Pokud bude systém uveden podle plánu na podzim do provozu, bude mít za sebou už dva roky intenzivního projektového zdokonalování. Součástí byla i rozsáhlá dotazníková studie UNIQA, v níž odpovídalo na 10 000 klientů na téma přání, zájmy a potřeby motoristů v silničním provozu. Podle jejich preferencí byly vývojové práce adaptovány.
Na praktickém testu se podílí 250 soukromých osob a 12 firem. Všichni mají přístup ke speciálnímu webovému portálu, kde najdou všechny potřebné informace i svoji osobní statistiku ujetých kilometrů.

Zajímavostí je, že během testování se ukázalo, že klienti velmi oceňují zejména dodatečný bezpečnostní servis prostřednictvím nouzového tlačítka nebo crash poplach. Čeští klienti by asi ještě více ocenili i doplňkovou možnost satelitního vyhledání vozidla v případě jeho odcizení (Navi-Box je zamontován do vozidla skrytě). Autoři původně počítali se zájmem hlavně ze strany motoristů, kteří na novém modelu kalkulace pojistného mohou vydělat – svátečních řidičů z venkova. Nyní se ukazuje, že přidaná bezpečnostní hodnota systému oslovuje i ostatní řidiče.

Model pro firemní klientelu

Pro firmy připravila UNIQA ještě doplňkový užitečný servis, jakým je elektronická kniha jízd a fleet management včetně lokalizace vozů, což zjednodušuje a zefektivňuje jejich distribuci na jízdy.

Vyjádřeno v penězích

Bude-li systém uveden do praxe, mohou občasní řidiči počítat s úsporou na pojistném až 35%. Samotný Navi-Box s bezpečnostním servisem bude do rakouského vozidla zapůjčen za poplatek 9 EUR měsíčně, pro firemní vůz přijde včetně doplňkových služeb na 20-35 EUR měsíčně.

A co dál?

UNIQA slibuje do budoucna další zdokonalování cílené na zvyšování bezpečnosti a komfortu pro řidiče na rakouských silnicích. Například hodlá varovat motoristy, kteří podle satelitní navigace míří právě s vozidlem do oblasti s mlhou, hustým deštěm nebo vichřicí prostřednictvím SMS. Uvažuje se i o elektronickém střežení vozidla se signálem v okamžiku, kdy je auto nastartováno nepovolanou osobou. Teď už jen přestat uvažovat a služby zavést na trh.

Další článek


 

celkem 21 komentářů

Nejnovější komentáře

Re:vážení pohoršující se neználci
Karel12345
30. 1. 2007, 14:57
usa
robo
28. 1. 2007, 19:42
Re:hh
tmiso
28. 1. 2007, 19:41
Re:Užitečný servis...
Martin Kalenda
28. 1. 2007, 12:55
Také možnost ušetřit
Dyzl
28. 1. 2007, 09:56

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  11

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více