FinExpert.e15.cz

Pomáhají internetové srovnávače?

Většinou si všechno necháváme srovnat. Jenže někdy jsou ta srovnání cinknutá.
Pomáhají internetové srovnávače?

Pojištění, povinné ručení, spořicí účet a další finanční produkty dávno nekupujeme tak, že z pár bank či pojišťoven odneseme letáčky a večer v nich hledáme to nejlepší. Už ani nesháníme podmínky a ceny produktů na webech finančních domů. Necháme si to srovnat. Jenže někdy jsou ta srovnání cinknutá.

Češi si stále častěji objednávají zboží a služby přes internet. Jinak tomu není ani v případě finančních produktů. Dřív běžná praxe, že se pro cestovní pojištění, povinné ručení a spořicí účet vypravíme na pobočku pojišťovny či banky, se stává minulostí. Lidé si zvykli vyhledávat a porovnávat jednotlivé služby na internetu.

Počet on-line srovnávačů finančních produktů rychle narůstá. Původně sloužily jen jako nástroj, s jehož pomocí si mohl zájemce udělat obrázek o nabídkách. Postupem času se však přeměnily v regulérní prodejní kanál, který využívá stále víc klientů. Internetové srovnávače sice pomáhají získávat přehled o cenách na trhu, ne vždy ale mají pro uživatele takový přínos, jak by se mohlo zdát.

„Jejich výhoda je čas, ve kterém můžeme snadno a rychle porovnat jednotlivé nabídky, které považujeme za rovnocenné. Nevýhodou je, že kvůli tomu vznikl tlak na ceny, který vyústil k osekávání pojistek. V důsledku tak vznikly u některých pojišťoven dvě verze pojištění. Jedno plnohodnotné pro klasický prodej a druhé redukované pro internet. Pod stejnou značkou tedy nemusíme dostat totéž,“ vysvětluje Petr Máša, ředitel klientského servisu společnosti Partners.

Jak to, že srovnání vychází u různých srovnávačů různě?

Pokud se na internetu rozhodnete vybrat a zakoupit například cestovní pojištění, brzy zjistíte, že jednotlivé srovnávací servery nabízejí u stejného produktu jedné a té samé pojišťovny odlišné ceny. Záleží totiž na tom, jak velkou marži má daný portál s pojišťovnou smluvenou. Občas tak klient může mít pocit, že by k ruce potřeboval ještě nějaký „srovnávač srovnávačů“.

Nevýhodou pro uživatele je také to, že srovnávač nemusí mít ve své nabídce všechny pojišťovny na trhu. To si uvědomuje i Jiří Paták, spoluzakladatel srovnávacího portálu Chytryhonza.cz: „Základní úlohou internetových srovnávačů zůstává nabídnout zákazníkovi kompletní a nezávislé srovnání cen a podmínek produktů. Bohužel stále víc srovnávačů končí jako rafinovaný prodejní kanál jednoho partnera, což obrazu internetového prodeje moc nepřidává.“

Je cena vždycky až na prvním místě?

Srovnávacím portálům se také vyčítá, že svou podstatou nahrávají tomu, aby si klient mezi jednotlivými produkty vybíral jen podle ceny a na žádné další parametry nehleděl. „Z finančního produktu se často dělá komodita, byť tomu tak vůbec není,“ upozorňuje David Vondrák ze serveru Produktovelisty.cz. Jeho slova doplňuje Petr Máša: „Myslím, že srovnávače jsou jen o ceně a případně i o povědomí o značce. Tomu odpovídá jejich jednoduchost – zadáte parametry, vyjedou vám loga pojišťoven a u každého z nich se ukáže cena produktu. Jednoduchost zadání znamená prakticky nulové nároky na speciální parametry. Můžete si vybrat nižší nebo vyšší limit krytí, ale neuvádíte, jak velký má vlastně být.“

Větší internetové srovnávače se však pokouší zdokonalovat své služby a nabízet i něco navíc. Můžeme se tak setkávat s uživatelským hodnocením, tedy recenzemi klientů, kteří si daný produkt zakoupili nebo s ním mají jinou zkušenost.

Prodej přes internet dál poroste

Odborníci se shodují, že prodej finančních produktů přes internet bude i nadále strmě růst. Velký podíl na tom budou mít srovnávače cen, a to i přesto, že ve finále nemusí pomoci vybrat produkt, který by pro vás byl ten nejlepší. Nárůst on-line prodeje už také pravděpodobně nebude souviset s cenovou válkou poskytovatelů, protože se pojišťovny vyčerpaly a z produktů, které nabízejí, už není co ubrat, aniž by si tím zkazily jméno. Počet nabízených produktů ale dál zůstane velmi široký. „Obecně se dá říct, že v on-line prodeji naštěstí ustupují půjčky a začínají se prosazovat moderní finanční produkty typu konsolidace nebo pojištění majetku,“ dodává Jiří Paták.

Na zvýšeném prodeji přes internet se ale nebudou podílet jen zprostředkovatelské portály. Větší snahu začínají vyvíjet i samotné finanční instituce. „V poslední době můžeme sledovat, jak banky a pojišťovny vylepšují své internetové aplikace. Je pravděpodobné, že jednotlivé finanční skupiny budou na svých webech od ledna 2013 lákat k účasti v II. a III. pilíři důchodového systému, a zřejmě i díky tomu poroste návštěvnost jejich stránek a počet zprostředkovaných smluv,“ myslí si David Vondrák.

Na co si dávat při nákupu na internetu pozor

Když si na internetu vybíráme finanční produkt, měli bychom mít jasnou představu o tom, co vlastně chceme. V opačném případě můžeme snadno sklouznout ke zbytečně drahé nabídce nebo se naopak třeba podpojistit a nepokrýt případné škody v plné výši. Čím složitější produkt si sjednáváme, tím je větší riziko, že zadané parametry nebudou přesné. „Pokud si chcete pojistit dům a do srovnávače zadáte pojistnou částku, jste schopni cenu domu reálně odhadnout? A co pojištění domácnost a pojištění proti vandalismu? Skutečně by ty peníze stačily, kdyby nedejbože nějaký vandal domácnost navštívil?“ ptá se Petr Máša.

Také David Vondrák nabádá k větší obezřetnosti: „Srovnávače bych doporučoval pro prvotní rychlou orientaci. Pak je lepší navštívit web poskytovatele vytipovaného produktu a sjednat smlouvu přímo tam. Klient si tím obvykle zajistí stejnou nebo ještě lepší cenu, než nabízí srovnávač. Pro podrobnější orientaci v kvalitě produktů doporučuji používat nezávislá srovnání, která vycházejí z většího počtu údajů, než je jen cena nebo úrok.“

Psáno pro Moje peníze

Další článek


 

celkem 5 komentářů

Nejnovější komentáře

Před několika měsíci jsem pro zajímavost zkusil srov...
J.
27. 9. 2012, 19:48
priserna zrudnost...
dex
27. 9. 2012, 18:46
Na srovnávačích nezjistíte ani skutečnou cenu jízden...
RomanL
27. 9. 2012, 08:13
Jiný srovnavač cen a obchodů www.zbozimat.cz
Zbozimat.cz
27. 9. 2012, 06:46
Dobrý den, problém srovnávačů je ten, že s něketrým...
Josef Zimek
25. 9. 2012, 21:59

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více