Propadák, kterým si prošly akcie Facebooku při jejich uvedení na burzy, už je dávno zapomenutý. Od té doby už akcie posílila o 81 % a zatím se nezdá, že by se chystala „otočka“. Daří se také konkurenční firmě Twitter, jejíž akcie je 109 % nad upisovací cenou. Čím to, že investoři mají takový apetit po akciích sociálních sítí?
Fenomén sociálních sítí je stále velmi nový, investory neprobádaný terén. Teprve postupem času se ukazuje, kde všude mají tyto firmy potenciál k realizaci zisků. Vždyť právě u Facebooku je vývoj v posledních 2 letech natolik překotný, že si do budoucna dovedu představit téměř cokoli. Při vstupu na burzu činil podíl tržeb z mobilních telefonů několik málo procent, aktuálně je to kolem 50 %. Pokud nastala za poslední 2 roky taková změna, co bude za další 2 roky? A jakou to má hodnotu pro akcionáře?
Facebook se v květnu chystá na americkou burzu.
Žádný strom neroste do nebe, Facebook možná ano
Na tyto dotazy investoři nedovedou odpovědět, ale s nadšením očekávají velké věci. Proč by jinak oceňovali společnost 16-ti násobkem tržeb nebo dokonce 55-ti násobkem zisku? To je (zjednodušeně řečeno) jako kdybych si koupil investici s návratností 55 let… k vysvětlení je třeba použít velkou dávku představivosti, která ovšem nemusí být vůbec mimo realitu.
Nová mBank nabízí možnost poslat peníze přátelům na Facebooku nebo přes mobil, aniž bychom znali číslo jejich účtu. Vyzkoušeli jsme to.
Facebook má přes miliardu uživatelů. Jsem přesvědčený o tom, že management a jejich programátoři ještě ani zdaleka nenalezli všechny způsoby, jak tuto masu zpeněžit. Je už přesné cílení reklamy na hranici možností? Je prodej drobných virtuálních služeb a dárků na maximech? Je prodej jednoduchých online her na maximech? Pochybuji, aniž bych ale byl schopen odpovědět na otázku, kde a kdy budou maxima. Investoři prostě sází na to, že budoucnost sociálních sítí z hlediska hospodaření přinese něco, o čem nyní ani neumíme přemýšlet. A management pro to dělá skutečně hodně. Jak jinak než snahou o expanzi a navýšení zisků si vysvětlit nákup společnosti WhatsUp za 320 miliard korun?!
Autor je analytikem společnosti Cyrrus.