Pojišťovny slibují zvyšování tlaku na nepoučitelné viníky dopravních nehod – chystají se zlevňovat povinné ručení dlouhodobě zodpovědným motoristům, naopak pojištění pro nehodáře recidivisty podraží.
V České republice v současné době povinné ručení poskytuje 14 pojišťoven. Výše pojistného pro jednotlivé řidiče je přitom určována na základě několika faktorů: hlavním kritériem pro výši sazby povinného ručení je u všech pojišťoven druh vozidla, objem motoru, k jakému účelu je vozidlo používáno (běžný provoz, taxislužba apod.). Některé přihlížejí ke stáří vozu, výkonu vozu, věku a bydlišti pojistníka a zda se jedná o soukromou osobu nebo podnikatele. A některé pojišťovny navíc zvýhodňují držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P a lékaře.
Již dnes segmentaci ovlivňuje také otázka zodpovědnosti řidiče, tedy zda v posledních deseti letech způsobil dopravní nehodu a jak často. A pojišťovny předesílají, že právě tento faktor budou zohledňovat v cenové politice ještě více.
Řidiči, kteří dlouhodobě jezdí bez nehod, by mohli mít o stovky až tisíce korun levnější povinné ručení než notoričtí hříšníci. Celé dvě třetiny řidičů v posledních deseti letech nezavinili žádnou dopravní nehodu. Těch, kteří minimálně jednou za dva roky bourají, je přibližně pět procent, ale z pojišťoven odčerpávají nejvíce peněz.
Jak a kde ušetříme?
A tak například Allianz pojišťovna přistoupila k plošnému snížení povinného ručení o 10 až 25 procent – toto snížení se dotkne samozřejmě především spolehlivých řidičů. Ostatním se bude cena prostřednictvím „malusů“, tedy zdražení pojistek, naopak zvyšovat.
Direct započítává za každých 12 bezškodných měsíců slevu 5 % ze základu pojistného, přičemž sleva může vystoupat až do výše 50 %. A započítávají se i měsíce bez nehod u předchozích pojistitelů.
Kooperativa zavedla pro spolehlivé řidiče Bonus Důvěra, který klient získává „dopředu“, na období 36 měsíců. Je sjednáván k nové pojistné smlouvě a pouze těm klientům, kteří vstupují do pojištění s kladnou rozhodnou dobou (tedy bez malusu) a klientům platícím ročně nebo pololetně své pojistné. Dojde-li během tohoto tříletého období k nehodě způsobené pojistníkem, je povinen celou dosavadní slevu na pojistném pojišťovně vrátit. Stejný typ slevy poskytuje pod názvem extrabonus PROFI také Česká podnikatelská pojišťovna.
Wustenrot poskytuje bonus za určitých podmínek ve výši až 60 % výše pojistného, opět je předpokladem doba trvání pojištění u předchozí pojišťovny bez zaviněné nehody.
Řidiči podvádějí?
V současném systému řidiči, kteří zavinili nehodu a připravili se tak o bonusy, často jednoduše změní pojišťovnu. Nová jim pak pojištění často sjednává jen na základě čestného prohlášení, že jezdí bez nehod, někdy dokonce ještě se slevou. Pojišťovny ve snaze získat nového klienta neověřují tvrzení o beznehodovosti v registru nehod a řidičům tak jak bezohledná jízda, tak i nepravdivé tvrzení procházejí.
Rozšiřování nové, striktní cenové politiky mezi další pojišťovny je tak – doufejme – cestou, jak nastolit prostředí, kde špatní řidiči platí vyšší pojistky, nemají kam přecházet a jsou mnohem více motivováni chovat se na silnici zodpovědněji.
Co může pozitivně ovlivnit cenu pojištění auta
- Sjednejte si u jedné pojišťovny kompletní pojištění vozidla – jak havarijní pojištění, tak povinné ručení
- Jezděte bez nehod, využijte bonusy – všechny pojišťovny zohledňují předchozí bezeškodní průběh.
- Zabezpečte své vozidlo proti krádežím – mnoho pojišťoven v havarijním pojištění s pojištěním rizika krádeže zvýhodňuje motoristy, kteří si své vozidlo zabezpečí nadstandardním systémem.
- Sledujte ceny a akce pojišťoven – některé pojišťovny nabízí slevu také pro případ, že je pojištění sjednáno online.
- Aktualizujte smlouvu – cena pojištění se s obecnou cenou vozidla obvykle snižuje. Požádejte svoji pojišťovnu po jednom až dvou letech o aktualizaci pojistného a případné přepracování pojistné smlouvy.
Zdroj: Česká asociace pojišťoven