FinExpert.e15.cz

Pojištění přes internet pořád jen s omezením

Výhod internetu lze využít i při sjednání pojištění. U všech pojišťoven však není sjednání pojistky na webu samozřejmostí.

Také jste již někdy měli pocit, že se budete muset rozdvojit, protože jinak všechno nestihnete nebo se vám jenom nechtělo stát dlouhou frontu v bance? Tahle starost dnes již naštěstí odpadá díky možnosti vyřídit spoustu věcí přes telefon nebo internet. Internet se stal nedílnou součástí života většiny z nás. Podle údajů Českého statistického úřadu má v Čechách počítač 30 % domácností, 64 % z nich přitom využívá připojení k internetu.

Téměř 3 miliony lidí nakupují na internetu

Lidé nejvíce používají internet ke komunikaci a k vyhledávání informací o zboží a službách. Rostoucí tendenci má u nás ale i nakupování na internetu. Jak ukázala studie Online Shopping 2005, nakupovalo v roce 2005 na internetu 83 % uživatelů internetu v ČR (tedy téměř 3 miliony lidí) oproti 70 % v roce 2004. Spotřebitelé, stejně jako v předchozím roce, nejvíce nakupovali knihy, časopisy, výpočetní techniku a spotřební elektroniku. Po internetu můžete komunikovat se státní správou, své produkty nabízejí na internetu i mnohé finanční instituce, které těm konzervativnějším umožňují navštívit kamenné pobočky. Ty však začínají sloužit klientům spíše k řešení složitějších produktů.

Pojišťovnictví na internetu teprve začíná

S nabídkou internetového bankovnictví přišla v roce 1998 z bank jako první eBanka. Podle její tiskové mluvčí Pavly Pasekové by dnes mělo být přímé bankovnictví s vysokou úrovní zabezpečení a širokou škálou služeb samozřejmou součástí nabídky každé banky. Služby po internetu také začaly postupně nabízet i investiční společnosti. Ty začínaly pouhým zveřejňováním kurzů podílových listů, poté aktuálním přehledem hodnoty portfolia jednotlivých investorů a dnes již některé z nich umožňují po internetu i to nejsložitější – zpětný odkup podílových listů od investorů. Nejnovější rozmach v oblasti internetu nastává v současné době v pojišťovnictví.

Průkopníkem ve sjednání po internetu bylo cestovní pojištění, které dnes nabízejí přes internet všechny velké pojišťovny. Výběr produktů, které můžete uzavřít na internetu, se však pomalu rozšiřuje i na ostatní typy pojištění. Mezi ně se u některých pojišťoven dostalo už i jedno z nejvýznamnějších pojištění – povinné ručení. Například Česká pojišťovna zaznamenala v roce 2006 trojnásobný nárůst počtu uzavřených smluv na povinné ručení prostřednictvím internetu oproti roku 2004. Nabídka pojištění po internetu se bude u jednotlivých pojišťoven určitě nadále rozšiřovat. Ze zahraničí můžeme zmínit například britskou pojišťovnu Direct, která umožňuje uzavřít na internetu i nejsložitější produkt – životní pojištění.

Zájem o sjednání pojištění po internetu roste

 „Počet klientů nakupujících naše produkty po internetu se zvýšil o 40 % ročně a domníváme se, že zájem o tento způsob sjednání bude i nadále růst. Proto jsme se rozhodli rozšířit od srpna 2006 nabídku produktů nabízených po internetu o úrazové a havarijní pojištění,“ uvedla v tiskové zprávě Česká pojišťovna. Výhodou sjednání pojištění po internetu je zejména rychlost, jednoduchost a nižší cena, kterou pojišťovně umožňují nižší náklady na prodej produktu. 84 % smluv uzavíraných přes internet u České pojišťovny tvoří cestovní pojištění, 14 % povinné ručení, a po 1 % je to havarijní a úrazové pojištění (možnost sjednání po internetu funguje od srpna 2006).

Nejčastějšími klienty produktů sjednávaných online jsou u České pojišťovny lidé ve věku od 21 do 30 let - 45 % a od 31 do 40 let - 27 %. Lidé do 50 let byli klienty v 17 % sjednání pojištění. Web však není pouze doménou lidí mladých a středního věku, ale i seniorů. Nejstarším klientem, který uzavřel povinné ručení přes internet, je 77letý muž ze západních Čech. Pokud jde o pohlaví, je poměr mužů k ženám zhruba 70 % k 30 %. U havarijního pojištění a povinného ručení je rozdíl ještě výraznější, naopak cestovní pojištění sjednávají ženy ve 35 % případů.

Možnosti uzavření pojištění po internetu u jednotlivých pojišťoven (srpen 2006)

  Česká pojišťovna Allianz ČPP ČSOB Generali Kooperativa
Cestovní pojištění x x x x x x
Havarijní pojištění x          
Povinné ručení x x x     x
Úrazové pojištění            
Penzijní připojištění   x*        
Objednání zdravotního připojištění VZP     x      
Pojištění odpovědnosti     x      

* pouze korespondenční forma

Jak pojištění přes internet funguje

Pokud to vaše pojišťovna umožňuje, najdete na jejích stránkách produkt, k němuž chcete smlouvu přes internet uzavřít. Většinou je u něho uvedena možnost „uzavřít smlouvu on-line“. Nejprve si na stránkách pojišťovny vypočítáte výši pojistného a poté je vám nabídnuta možnost uzavřít pojistnou smlouvu. Uzavření pojistné smlouvy probíhá v několika krocích v závislosti na zvoleném pojištění. Vždy je ale třeba zadat osobní údaje a rozsah pojištění, zvolit způsob platby a doručení dokumentů. V případě složitějších pojištění je třeba dodat i další údaje, např. údaje o automobilu v případě povinného ručení.

Na co si dát pozor

Dopředu si připravte podklady, které budete při vyplňování potřebovat.
U cestovního pojištění se jedná o jména, příjmení, adresy a rodná čísla všech pojišťovaných osob. U povinného ručení a havarijního pojištění pak tzv. velký technický průkaz pojišťovaného vozidla a případně i potvrzení o předchozím průběhu pojištění v případě, že uplatňujete bonus.

Zvolit vhodný počátek pojištění nebo sjednat pojištění s dostatečným předstihem
Pojistná smlouva se stává platnou přijetím úhrady za pojistné na účet pojišťovny. Zejména u cestovního pojištění je potřeba zvolit počátek pojištění i s ohledem na způsob úhrady, který zvolíte. V případě on-line plateb je smlouva uzavřena do 1 hodiny i o víkendech. Pokud zvolíte platbu převodem, smlouva bude uzavřeno do jednoho až dvou pracovních dnů. U havarijního pojištění je také podmínkou absolvování prohlídky pojišťovaného vozidla před datem počátku pojištění.

Nejste-li příznivcem internetu

Ne všichni klienti pojišťoven mají přístup k internetu nebo ho umí ovládat. I tak ale nemusí nikam běhat, pro ně existuje možnost sjednat pojištění po telefonu.

Možnosti uzavření pojištění po telefonu (srpen 2006)

  Česká pojišťovna Allianz ČSOB Generali Evropská cestovní pojišťovna
Cestovní pojištění x x x x* x
Pojištění domácnosti x   x    
Pojištění staveb x        
Pojištění sedadel x        
Úrazové pojištění x        
Pojištění odpovědnosti x        

*pouze přes mobil

Další článek


 

celkem 3 komentáře

Nejnovější komentáře

Jeste odkazy a srovnani
Danny S
15. 9. 2006, 10:05
Triglav pojišťovna,a.s.
P.S.
15. 9. 2006, 09:36
Uniqa...
D.a.l.i
15. 9. 2006, 09:18

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  5

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  3

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno) více