Kdo dá víc
Tím hlavním, co odlišuje obchody „z první ligy“ a ty, které nabízejí jen základní zboží, jsou skutečnosti, které jsme shrnuli do kategorie označené Nákupní možnosti. Pomocí 37 kritérií jsme se pokusili zjistit, který obchodní řetězec pokrývá největší záběr zbožím nejen potravinářského charakteru, ale také v dalších oblastech. Zároveň jsme si všímali nabídky v jednotlivých komoditách – čím více zboží stejného druhu (např. vína, pečiva, jogurtů, apod.) má hypermarket v nabídce, tím více bodů v celkovém hodnocení připadlo na jeho konto. Pro naše hodnocení byly důležité rovněž možnosti nakupování v přilehlých obchodních galeriích.
Význam kategorie Nákupní možnosti v celkovém hodnocení dosáhl 50 %. Zohledňovali jsme kvalitu sortimentu, počet druhů nabízeného zboží, zajímalo nás také to, jaké další prodejny s hypermarketem bezprostředně souvisí v nákupních galeriích.
Celkové pořadí společností v kategorii Nákupní možnosti:
- Hypernova
- Carrefour
- Tesco
- Globus
- Interspar
Zhodnoťte je sami! Celkové výsledky Testu najdete také na CD-ROM v Osobních financích 10/04. Do aktivní tabulky, která zde bude k testu připojena budete navíc mít možnost k jednotlivým kritériím přiřadit vlastní hodnocení a zjistit jak by v celkové tabulce obstál právě váš oblíbený obchod. |
Kde a kdy jsme testovali
Test proběhl v celkem sedmnácti hypermarketech pěti obchodních řetězců. Pražské hypermarkety testovali dva lidé, v Brně testoval jeden člověk.
Navštívené hypermarkety a jejich označení v tabulkách:
1 Carrefour, Futurum, Brno, Vídeňská 100; čtvrtek 29. července 14:00–17:00
2 Carrefour, Praha, Nový Smíchov, Radlická 1b; pondělí 2. srpna 18:30–20:00
3 Carrefour, Praha, Stodůlky, Nárožní; pondělí 2. srpna 16:00–17:30
4 Globus, Brno, Hradecká 40; pátek 30. července 13:00–16:30
5 Globus, Praha, Čakovice, Kostelecká 823; sobota 31. července 16:30–18:00
6 Globus, Praha, Černý Most, Chlumecká 765/6; pátek 30. července 14:30–18:00
7 Hypernova, Olympia, Brno, U dálnice 744; sobota 31. července 16:30–19:00
8 Hypernova, Praha, Obchodní oblast Česlice 111; pátek 30. července 20:00–22:00
9 Interspar, Brno, Tkalcovská 869/1; sobota 31. července 8:00–11:00
10 Interspar, Brno, Vídeňská 89A; pátek 30. července 17:30–22:00
11 Interspar, Praha, Hostivař, Švehlova 1391/32; neděle 1. srpna 20:30–22:30
12 Interspar, Praha, Štěrboholy, Nákupní 2/388; neděle 1. srpna 18:30–20:00
13 Interspar Zličín, Praha, Řevnická 1; pondělí 2. srpna 10:30–12:00
14 Tesco, Praha, Letňany, Veselská 663; sobota 31. července 13:00–15:00
15 Tesco, Brno, Skandinávská 2, Heršpice; čtvrtek 29. července 18:00–21:30
16 Tesco, Brno, Dornych 4; sobota 31. července 12:00–15:00
17 Tesco, Praha, Zličín, Skandinávská 25; pondělí 2. srpna 12:30–14:00
Kvalita služeb, úroveň prodeje
Přesněji řečeno, u potravin jsme zkoumali: zda je v nabídce dostatek tzv. bio potravin a jaké je jejich označení, zda jsou k dipozici DIA potraviny v dostatečném počtu, jaké to je s oddělení porcovaného masa, lahůdek, zajímalo nás, zda má obchod vlastní pekárnu.
Nejvíce zabodovaly Carrefour, Hypernova a Tesco. Většina obchodů je velmi kvalitně vybavená viz např. počet vlastních pekáren v testovaných hypermarketech. Na škodu by nebylo zlepšit označení BIO-potravin. Relativně nejméně byly vybaveny navštívené obchody Intersparu.

Zdroj: Osobní finance, N/A: neuvedeno
Rozsah nabídky
Ohledně výběru zboží jsme ze zaměřili na několik základních potravin, jako je krabicové mléko, bílé jogurty, balené tvrdé sýry, hladká mouka, jablka, mléčné čokolády, bílého pečivo a celozrnné pečivo.
Zajímal nás také rozsah sortimentu v různých doplňkových kategoriích (viz tabulka).
Ve většině zkoumaných kategorií je nabídka zboží v hypermarketech velmi rozsáhlá a rozrůzněná. Je skutečně až omračující objevit v obchodě na 40 druhů balených tvrdých sýrů, přes osmdesátku druhů čokolády nebo desítky druhů různého pečiva. Za chloubu navštívených obchodů by se dal označit rovněž výběr vín.
K obchodům, nabízejícím nejvíce druhů zboží v jednotlivých kategoriích patří Hypernova, v řadě příkladů i Tesco. Naopak nejméně druhů zboží nabízel často Interspar. U Tesca je zajímavostí určitá nevyrovnanost v nabídce. Celkovou bilanci pokazil Tescu hypermarket v Brně na Dornychu, který je ovšem specifický jak svojí polohou, tak i vznikem. Na rozdíl od obchodů vzniklých v moderních nákupních centrech se jedná o hypermarket umístěný v objektu bývalého obchodního domu Prior. Výhodou je poloha v centru města, která zřejmě pomáhá překlenout limitovanou prodejní plochu.
MODRÝ podkres: na špičce v počtu druhů v daném zboží
ŽLUTÝ podkres: zaostává v počtu druhů v daném zboží

Zdroj: Osobní finance, (1 : bez plátkových sýrů
Nepotravinové zboží
V nabídce sortimentu nepotravinového zboží byly výsledky velmi vyrovnané. Všechny kvalitní hypermarkety dnes nabízí kromě potravin a hygienickcýh potřeb také množství dalšího sortimentu pro rodinu i "singles." Z nepotravinového zboží v nákupním prostoru nás zajímala elektronika, bílá technika, potřeby pro motoristy, hračky, sportovní potřeby, oblečení, hudební oddělení, knihy, časopisy a noviny.

Zdroj: Osobní finance
Nákupní galerie
Spíše doplňkový význam měl náš průzkum v oblasti nákupních galerií. Hledali jsme sortiment oděvy, obuv, sport, restaurace, fast-food, květinářství, knihkupectví, hračky, lékárna, trafika.
Je zřejmé, že samostatné prodejny knih nebo hraček mohou v nákupních galeriích uspět pouze tam, kde je dostatečný počet nakupujících, a mezi nimi dostatečný zájemců o kvalitnější druhy zboží, než jaké nabízí v rámci svého prodeje vlastní hypermarkety. Samozřejmostí jsou lékárny, občerstvení, prodej květin.

Test hypermarketů vyšel ve zkrácené podobě v časopise Osobní finance č. 8/2004.