Jak se podniká v České republice, Polsku, Maďarsku a Slovensku? To zjišťovala společnost Ernst & Young v rámci projektu Podnikatel roku. Průzkum v zemích Visegradské čtyřky měl za cíl zjistit názory podnikatelů na podnikatelské prostředí v jejich domovské zemi.
Slovákům je hej, Češi tvrdě pracují
Zemí, kde se podniká nejlépe, je Slovensko. Nejhůře skončilo Maďarsko. Česká republika se ocitla na druhém místě těsně následovaná třetím Polskem. Stejně jako v loňském roce řadí dotázaní podnikatelé v České republice mezi hlavní překážky podnikání složitý daňový systém, sociální a politické prostředí a podmínky pro zaměstnávání pracovníků. Na druhé straně většina podnikatelů se shodla na tom, že čeští podnikatelé tvrdě pracují, a že kdo začne podnikat, může dosáhnout úspěchu.
Zajímavý názor vyslovil Dirk Kroonen z poradenské odborné firmy. Podle něj jsou podnikatelé lidé, kteří se pouštějí do věcí, které jiní považují za neproveditelné. A právě takoví podnikatelé, kteří dávají důraz na inovaci, motivaci a kvalitu výrobků či služeb, mohou dosáhnout velkých úspěchů a jsou pak hnací silou české ekonomiky.
Daňový systém k podnikání nemotivuje
Daňový systém v České republice dostatečně nestimuluje rozvoj podnikání. Dvě největší nevýhody českého daňového systému jsou podle dotázaných jeho nedostatečná transparentnost a časté změny. Tyto dva problémy mají na rozvoj podnikání v České republice velmi negativní vliv. Více jako polovina dotázaných se navíc domnívá, že mzdové náklady jsou v České republice příliš vysoké a tato skutečnost také negativně ovlivňuje dynamiku podnikání.
Tip: Vyzkoušejte naši novou službu pro podnikatele! Načerpejte peníze z evropských dotací.
Dobro a prosperita se v politice nenosí
Zásahy státu do ekonomiky jsou příliš velké. Tristní 4 % podnikatelů věří, že politici mají při rozhodování o ekonomických otázkách na mysli především dobro a prosperitu podnikatelů. Většina je naopak přesvědčena, že politici svoje rozhodnutí týkající se hospodářské oblasti s podnikatelskou sférou nekonzultují. Toto zjištění je znepokojivé obzvlášť bereme-li v úvahu, že podnikatelé považují fungující sociální a politické prostředí za důležitou podmínku rozvoje podnikání.
Těžkou zátěží je zaměstnanecká politika
Velmi kritický názor na politiku týkající se zaměstnávání v České republice a s tím spojenou dostupnost lidských zdrojů má naprostá většina podnikatelů. Formality týkající se zaměstnávání a udržení zaměstnanců v podniku představují pro české podnikatele příliš velkou zátěž.
Spolupráci se státem nečekejme
Pomoc ze strany státních institucí není dostatečná. Výsledky průzkumu naznačují, že intenzivnější spolupráce podnikatelské sféry se státní správou by vedla k vytvoření ekonomického prostředí, které by bylo vůči podnikatelům „přátelštější“. Za této situace je pozitivní, že téměř tři čtvrtiny českých podnikatelů jsou schopny podnikat i bez podpory státní správy.
Image podnikatele není pozitivní, podíl na něm mají média
Většina respondentů tvrdí, že čeští podnikatelé jsou cílevědomí a tvrdě pracují. Většina z nich rovněž sdílí názor, že každý, kdo začne podnikat, může dosáhnout úspěchu. Stejná část podnikatelů si ovšem také myslí, že české sdělovací prostředky se snaží získávat informace o nekalých praktikách, skandálech a úplatkářství mezi podnikateli. To negativně ovlivňuje pohled veřejnosti na české podnikatele. Image podnikatele tak často zavání "kšeftařením".
Zdroje a způsoby financování podnikání
Prakticky všichni oslovení podnikatelé používají vlastní finanční zdroje, případně bankovní úvěry. Ovšem přístup ke zdrojům financování hodnotí dotazovaní většinou kriticky.
Konkurence je zdravá, ale do ciziny si někteří netroufají
Je alarmující, že pouze menšina respondentů (13 %) si myslí, že české podniky jsou na konkurenci mezinárodních firem na českém trhu dobře připraveny. Ještě menší počet věří, že české podniky jsou dobře připraveny na soutěžení s mezinárodními podniky na zahraničních trzích. Většina dotázaných se však shodla na tom, že konkurence je zdravá a stimulující.
Čeští podnikatelé s domácím podnikatelským prostředím nejsou spokojeni. Všechny připomínky podnikatelů v Česku a jejich kolegů na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku, lze shrnout do několika bodů:
- nestabilní a netransparentní daňový systém (na Slovensku je tato oblast hodnocena pozitivněji o než v ostatních dvou zemích)
- malá konkurenceschopnost domácích podniků, nedostatečná připravenost na soutěžení se zahraničními společnostmi (nejlépe si v tomto ohledu vede Polsko)
- nepříznivé sociální a politické prostředí, slabá podpora ekonomických aktivit ze strany politiků (v této oblasti má nejlepší výsledky Slovensko)
- nedostatek kvalifikovaných lidských zdrojů a řada formalit týkajících se zaměstnávání pracovníků a jejich udržení v podniku (i zde si vede nejlépe Slovensko)
Česká vláda chce podnikatele a živnostníky motivovat i novým daňovým systémem, který v současné době připravuje.