Prototyp úspěšného podnikatele se za poslední dekádu výrazně změnil. Český podnikatel zestárl v průměru o 10 let, pochází z Moravy a podniká 14 let. Je mu dnes téměř 60 let, zatímco na přelomu tisíciletí to bylo kolem 45 let. I cesta k úspěchu dnes firmám trvá déle, dokonce jednou tak dlouho. Vyplývá to z analýzy dat účastníků soutěže EY Podnikatele roku.
„Těsně po revoluci u nás existovalo něco jako podnikatelské vakuum. Podnikatelé museli dorůst a je proto logické, že se ti úspěšní, stále častěji rekrutují z řad padesátníků či šedesátníků a podnikají nejméně 14 let, tedy alespoň od roku 2000,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a jihovýchodní Evropě a dodává: „V době, kdy je kladen velký důraz na inovativní podnikatelský záměr a startupy, se ukazuje, že lidé stále preferují firmy se zavedenou, známou značkou, které důvěřují. Zkušeným podnikatelům a firmám se proto daří a právě oni z velké části tvoří český podnikatelský trh.“
Jak se zvyšuje minimální měsíční platba pro příští rok?
Z analýzy dat soutěže EY Podnikatel roku také vyplývá, že se nejvíce podnikatelů rodí na Moravě. Velkou část přitom tvoří ti pocházející z Moravskoslezského kraje, hned v závěsu za nimi pak Jihomoravané. Jedním z důvodů, proč z těchto dvou krajů pochází téměř 25 % podnikatelů, je malý počet pracovních příležitosti a nutnost hledání jiného zdroje obživy a realizace.
Dalším důležitým ukazatelem výzkumu je genderová struktura podnikatelského trhu, respektive účastníků soutěže EY Podnikatel roku. Ženy tvoří ve všech ročnících soutěže pouze jednu desetinu zúčastněných podnikatelů.
Nominovat může každý
Patnáctý ročník soutěže EY Podnikatel roku České republiky právě probíhá. Nominovat podnikatele, který si zaslouží uznání, může kdokoliv na stránkách www.podnikatelroku.cz