FinExpert.e15.cz

Podle ČOI jsou nákupy přes internet stále vysoce rizikové

Kontrolami bez nějakého prohřešku prošla pouze čtvrtina obchodů.
Podle ČOI jsou nákupy přes internet stále vysoce rizikové

E-shopy jsou pro obchodníky v současnosti jednou z nejperspektivnějších cest jak se dostat k zákazníkovi. Podle České obchodní inspekce proto láká toto zdánlivě anonymní prostředí řadu podnikavců. „Jak vyplývá z naší celoroční kontrolní akce, využívají tito i další obchodníci k vlastnímu obohacení často klamavých obchodních praktik nebo porušují zákonné povinnosti jiným způsobem. Minulý rok „navštívili“ inspektoři ČOI přes tisíc internetových obchodů a bez nějakého prohřešku prošla kontrolou pouze čtvrtina z nich,“ o překvapivých výsledcích informoval Jan Štěpánek, ústřední ředitel ČOI.

V období od 1. 1. do 31. 12. 2011 bylo v rámci celoroční kontrolní akce provedeno celkem 1 021 kontrol, při nichž bylo ověřováno plnění informačních povinností, stanovených občanským zákoníkem a zákonem o ochraně spotřebitele.

Česká obchodní inspekce u téměř ¾ prověřovaných obchodů zjistila porušení obecně závazných právních předpisů. Podle ČOI to svědčí o zcela nevyhovující připravenosti velké části prodávajících plnit povinnosti vyžadované právními předpisy.

Řada kontrol byla provedena na základě podnětu ze strany nespokojených spotřebitelů, kterých se na ČOI obrátilo 2500. V téměř pětině případů dali inspektoři nespokojeným zákazníkům za pravdu. Inspektoři mimo jiné kontrolovali také, jestli se v internetových obchodech neprodávají padělky. Zvláštní pozornost byla věnována i problematice internetového prodeje mobilních telefonů s dodatečně nahranou češtinou.

Nejčastěji prohřešky

Charakteristickým porušením zákona o ochraně spotřebitele je, že obchodníci poskytují neúplné či jinak zavádějících údaje o sobě, o podmínkách uzavření smlouvy. Druhým nejčastějším prohřeškem jsou chybějící informace o podmínkách uplatnění reklamace.

Jak nenaletět:

  • věnujte náležitou pozornost identifikaci e-shopu
  • seznamte se pečlivě se všemi obchodními podmínkami, a to před uzavřením smlouvy
  • neplaťte neprověřenému dodavateli přímo, před dodáním zboží, požadujte dodání zboží na dobírku nebo plaťte na odběrním místě, tj. proti předání zboží
  • průběžně sledujte reference (diskuse) o serióznosti e-shopů, v nichž chcete nakupovat
  • nepodceňte nikdy kontrolu sídla společnosti – u společnosti se sídlem mimo země Evropské unie je vymáhání plnění uzavřené kupní smlouvy i jakýchkoliv dalších nároků velmi problematické (informace o přeshraničních nákupech najdete na webu Evropského spotřebitelského centra www.evropskyspotrebitel.cz)
  • mějte na paměti, že nesplnění smluvních podmínek dodavatelem je vymahatelné pouze soudní cestou

Členové Asociace

Jedním ze znaků poctivého obchodníka může být také známka Certifikovaný obchod, pro jejíž udělení je nutné splnit určité standardy. Zákazník by tak neměl mít problém třeba s reklamací, s vrácením zboží nebo s placením. Každý obchod, který má o udělení známky zájem, musí projít dvoukolovým testováním obchodních podmínek. APEK pak zkontroluje, jestli odpovídají jeho certifikovaným pravidlům. Pokud se najdou vady, navrhne obchodníkovi, aby podmínky změnil. Když se firma podřídí a APEK změny odsouhlasí, může si obchod na internetové stránky umístit na jeden rok logo známky důvěry.

„Žádný z největších hříšníků, které ČOI objevil, nebyl členem APEK. Členové APEK, kteří mohou používat logo Certifikovaný obchod, musí totiž dodržovat přísná pravidla. Největší hříšníci, kteří se dopustili nekalých obchodních praktik či neuznání reklamace, nejsou členové APEK a certifikační pravidla stanovená APEK nedodržují, jak potvrzuje i ČOI“, uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Internetové nakupování je stále oblíbenější. Dokládá to i meziroční růst tržeb. Zatímco v roce 2001 utržili prodejci 1 miliardu korun, o deset let později to bylo již 37 miliard korun. Výrazným způsobem narostly i počty internetových zákazníků. Před osmi lety nakupovalo na internetu 700 tisíc lidí, v loňském roce to bylo již 5,7 milionů spotřebitelů. V současnosti nakupuje na internetu 95 procent internetové populace.

Další článek


 

celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Souhlasím, hlavně platit "výpalné", potom je to v po...
Reno
29. 2. 2012, 11:47
Největší podmínkou, kterou musí eshop splnit pro čle...
rek
28. 2. 2012, 13:59

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená