FinExpert.e15.cz

Pět tipů, jak účinně chválit

Pochvala je jedním ze dvou druhů zpětné vazby, kterou v životě dostáváme.
Pět tipů, jak účinně chválit

Pochvala je jedním ze dvou druhů zpětné vazby, kterou v životě dostáváme a díky nimž jsme informováni o tom, co děláme dobře a co bychom měli změnit. V pracovním prostředí slouží, tedy alespoň by měla, jako jeden z hlavních nástrojů k motivaci zaměstnanců, aby pracovali více, lépe a spokojeněji. Mělo by jí být vždy více než kritiky, avšak ne vždy je to samozřejmostí. 

Objektivita

Základním znakem funkční pochvaly by měla být určitá objektivita - pokud vyzdvihnete jednoho zaměstnance, ačkoliv druzí měli stejné nebo lepší výsledky, účinek bude samozřejmě kontraproduktivní. S tím souvisí i nutnost používání nástrojů pro hodnocení a srovnávání práce jednotlivých zaměstnanců. Kritéria, podle kterých jsou výsledky práce srovnávány, by se měla co nejvíce vztahovat k cílům firmy.

Zveřejnění

Některé firmy mají nástěnku s nejlepšími výsledky nebo titul „zaměstnanec měsíce“. Nic to nestojí - jen trochu asertivity ze strany vyhlašujícího, aby se nebál označit veřejně ty, kdo pracují nejlépe, což může být například v prostředí rodinné firmy poněkud náročné. Pochvala tohoto typu by měla informovat nevtíravě a tak, aby dotyčného v ideálním případě neztrapňovala. 

Deset důvodů, proč být zaměstnancem

Deset důvodů, proč být zaměstnancem

Být osobou samostatně výdělečně činnou nebo zaměstnancem? Obě možnosti mají své výhody a nevýhody.

Finanční a jiné benefity

Prémie nebo osobní ohodnocení potěší většinu zaměstnanců nejvíc. Pokud se na ně v rozpočtu firmy nenajdou ani malé peníze, může být dobré se poohlédnout, co byste mohli svým zaměstnancům nabídnout jako benefit. I když to často bývá hodnota spíše symbolická, často potěší i motivuje. 

Pochvala a osobní záznamy

Osobní hodnocení, reference nebo dobré doporučení je v dnešní situaci na trhu práce velmi důležité a v určitých situacích jsou lidé - zejména absolventi bez praxe - ochotni pracovat jen kvůli němu. Je užitečné oficiálně začlenit tyto formy pozitivního hodnocení do fungování firmy. Týká se to však zejména trvalých nebo dlouhodobých výsledků práce. 

Reakce zvenčí

Ocenění a zhodnocení práce vašich zaměstnanců často už někde existuje, jen nebývá využito. Komentáře a hodnocení kvality na webových stránkách, děkovné maily nebo například hodnocení na Heureka.cz či podobných serverech obsahuje sice plno spamu a příspěvků internetových trollů, někdy se však i mezi nimi dá vysledovat určitý trend nebo fakta, která je možno využít k motivaci nebo hodnocení. Ještě více vypovídající je osobní sdělení klientů a zákazníků nebo možnost zpětné vazby například na prodejně či provozovně.

Další článek


 

 


Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená