FinExpert.e15.cz

Personalizace produktů aneb karty na míru

Ve světě velmi populární trend k personalizaci produktů začíná už pronikat i do nabídky platebních karet v ČR.
Personalizace produktů aneb karty na míru

Peter van Stolk, zakladatel a ředitel americké společnosti Johnes Soda na konci 90. let hledal způsob, jak co nejlépe prodat své limonády. Nejprve na trh uvedl speciální příchutě (jako kořeněné pivo nebo vanilková kola), které dosud neměl ve své nabídce žádný obchodník. Poté využil netypické distribuční kanály jako třeba tetovací salóny, hudební, sportovní obchody, obchody s módou. Ani to však nestačilo. Potřeboval účinný marketingový tah.

Ten přišel v roce 1999, po dvanácti letech existence firmy. Van Stolk se rozhodl, že etikety na lahvích nebude projektovat pouze jeho tým. Zavedl řadu myJohnes, což byly limonády vybrané z jeho předchozí nabídky, které si zákaznici mohli koupit přes internet, přičemž novinkou bylo to, že si předtím sami mohli navrhnout svoji etiketu.

Etiketou může přitom být prakticky cokoliv, například fotka ze svatby či dovolené. Později tuto službu doplnil ještě o možnost vymyslet si jméno objednávaného nápoje. Počet etiket, které takto zákazníci navrhli, dosáhl 300 tisíc, a obrat firmy 40 mil. dolarů.

Co je customer made?

Firma Johnes Soda se tak stala pionýrem trendu, který už ovládl mnohé západní země a začíná pronikat i do České republiky. Jmenuje se customer made, což volně přeloženo znamená vyrobeno zákazníkem. Označuje asi tolik, že produkty, služby i reklama firem jsou tvořeny v úzké spolupráci se zákazníky, na základě jejich nápadů.

Tento trend však nelze zaměňovat s šitím produktů na míru spotřebitele. Týkají se totiž produktů, které již byly vymyšleny, alespoň pokud jde o základní vlastnosti, fungování a podobu. Customer made spočívá v tom, že právě firmy vybírají nejzajímavější nápady, které jim navrhnou zákazníci.

Příkladem může být společnost Pepsi, která tento rok nechala své zákazníky navrhnout plechovku pro svůj nápoj. Za krátkou dobu přišlo více než 100 návrhů. Výherce byl odměněn 10 tisíci dolary a projekt obalu se dostal na 500 miliónů plechovek dostupných v USA. Podobně postupovala například francouzská automobilka Peugeot, která už dvakrát nabídla svým klientům, aby navrhli design dvouosobového městského automobilu. Výsledky těchto návrhů je možno shlédnout na velkých automobilových salónech.

Projevem customer made je také Wikipedie, internetová encyklopedie, kterou tvoří a aktualizují uživatelé. Nebo je to internetový obchod OriginalSnowboardArt.com, kde si každý zákazník může navrhnout vlastní design kupovaného snowbordu. Jestliže se návrh dobře prodává, dostane autor provizi z prodaných kusů.

Také společnosti produkující počítačové programy konsultují každý svůj výrobek s uživateli na vyznačených internetových fórech.

Navrhni si vlastní kartu

V Česku tento trend můžeme pozorovat na příkladu personalizace platebních karet. Ze statistik vyplývá, že počet různých typů platebních karet u nás přesahuje 9 milionů. Trh je tak již nasycen a finanční ústavy do souboje o zákazníky začínají vnášet nové prvky.

Jako první přišla s možností zvolit vlastní design u platební karty Komerční banka, která ji nabízí v rámci služby MojeKarta. Je možné nechat si zhotovit kartu s vybranou fotografií nebo obrázkem. Prostor je zde otevřený pro fantazii každého uživatele. V případě, že je na kartě fotografie majitele, funguje při běžném používání zároveň jako dodatečný ochranný prvek.

Zhotovení karty může proběhnout prostřednictvím internetu, kde si z fotodatabanky vyberete obrázek nebo nahrajete svůj vlastní.

Tuto službu nabízí i ČSOB jako Image Kartu. Na rozdíl od Komerční banky si můžete svou kartu nejprve navrhnout a pak teprve si ji vyzvednout na pobočce. V Komerční bance totiž nejprve musíte navštívit pobočku, kde vám přidělí kód, a teprve potom můžete vaši kartu na internetu navrhovat.

Personalizace může být velmi významným nástrojem nejen pro jednotlivce, ale i pro firemní klientelu, kdy se na kartě může objevit například logo dané firmy nebo fotografie typického výrobku společnosti.

Individuálně zhotovené karty mohou fungovat např. i jako předmět zájmu sběratelů či mohou být chápány jako druh užitého umění. Nastupující čipová technologie umožňuje design karet posouvat ještě dále. Až zmizí magnetický pásek, který je dosud hlavním prvkem identifikujícím kartu v terminálu, pak bude moci být zabudována například v mobilu (jak je tomu nyní např. v Japonsku) nebo i v hodinkách. V dohledné době se můžeme i takových novinek, které se v zahraničí už prosadily, jako třeba karty produkující určitou vůni (pražené kávy, parfému) či svítící platební karty.

Další článek


 

Související články


celkem 1 komentář

Nejnovější komentáře

nesmysl
Petr Leitner
16. 10. 2007, 07:02

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená