Včera byl slavnostně otevřen nově zrekonstruovaný úsek železničního zkušebního okruhu v Cerhenicích u Velimi. Realizací stavby se zlepšily podmínky pro testování kolejových vozidel v areálu VÚŽ v Cerhenicích, zdokonalena byla rovněž infrastruktura u nabízených služeb. Zároveň se provedla i testovací jízda rychlovlakem Českých drah – jednotkou řady 680 pendolino, které absolvovalo na okruhu testovací jízdu během níž dosáhlo nejvyšší rychlosti až 211 km / h.
Zkušebním centrum u Velimi se skládá ze dvou vlastních zkušebních železničních okruhů, které patří k významným zkušebním centrům pro železniční techniku a drážní zařízení v Evropě. Svým technickým vybavením vytváří unikátní areál pro realizaci celé řady jak jízdních zkoušek kolejových vozidel, drážních zařízení a dopravních prostředků, tak i dalších experimentů a laboratorních zkoušek. Velký okruh je dlouhý 13,272 km s dosavadní maximální přípustnou rychlostí 210 km/h, zatímco malý okruh nabízí trať dlouhou 3,951 km s maximální přípustnou rychlostí 90 km/h. K dispozici jsou tři napájecí trakční soustavy a také hala, kterou je možno využít k přípravě na zkoušky, provádění stacionárních zkoušek nebo odstavení zkoušených vozidel v chráněném prostoru mimo čas zkoušek.
Cíl vlastní rekonstrukce „pražského“ oblouku velkého zkušebního okruhu, jejíž zhotovitelem byla firma Chládek a Tintěra, Pardubice a.s., spočíval v dosažení následujících podmínek v řešeném úseku:
- max. rychlost 230 km/h pro jednotky s naklápěcími skříněmi (max. rychlost 230 km/h (RP 5) při nápravovém tlaku 22,5 t pro jednotky s naklápěcími skříněmi a nedostatku převýšení Ikskut =296mmkm)
- max. rychlost 210 km/h pro jednotky s nenaklápěcími skříněmi. (max. rychlost 210 km/h (RP 5) při nápravovém tlaku 22,5 t pro ostatní vozidla)
Výzkumný ústav železniční je dceřiná společnost Českých drah a působí již více než padesát let v oblasti posuzování, zkušebnictví a poradenství pro železniční systémy a drážní dopravu.