FinExpert.e15.cz

Paliva budoucnosti

Vyplatí se úspora paliva vzhledem k ceně vozu? Vyřeší hybridní pohony blížící se ropnou krizi? Patří budoucnost palivovým vodíkovým článkům, elektřině, či biolihu?
Paliva budoucnosti

Hotový boom nyní zaznamenáváme u zájmu veřejnosti o tzv. hybridní automobily. Jde o vozy s konvenčním zážehovým motorem, jež vzhledem k počítači řízené kooperaci s elektromotory a bateriemi vykazují nižší spotřebu paliva. Celý systém je však velmi komplikovaný a náročný na výrobu, mimo to zvyšuje hmotnost automobilu a svojí prostorovou náročností také využitelný objem kabiny. Mezi prověřené vozy v tomto segmentu lze jmenovat např. Hondu Civic sedan, která se na našem trhu nabízí v provedení hybridním i ve verzi s konvenčním zážehovým motorem a čistě mechanickými přenosy výkonu. V následující tabulce si obě tyto verze stručně porovnáme.

 

 

Honda Civic Hybrid

Honda Civic 1,8i ES

Pořizovací cena vozu

649 000 Kč

599 000 Kč

Spotřeba benzínu v kombinovaném provozu

4,6 l/100 km

6,6 l/100 km

Nejvyšší rychlost

185 km/h

200 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

12,1 s

9,0 s

Objem zavazadlového prostoru

350 l

375 l

Celková hmotnost vozu

1 720 kg

1 675 kg

Jak je vidět, úspora paliva není vzhledem k ceně vozu, jeho výkonům a užitné hodnotě nijak oslnivá, navíc ji lze srovnat s běžnými vznětovými jednotkami. V souvislosti s hybridním pohonem tak lze hovořit pouze o přechodném řešení blížící se ropné krize.

Jakým systémům tedy patří budoucnost? Lze říci, že co odborník, to jiný názor. Především je třeba oprostit je od závislosti na neobnovitelných zdrojích, tedy především ropě, jejíž zpracovávání navíc produkuje škodlivé zplodiny. Nabízí se tedy elektřina. Na poli její výroby a uchovávání však za poslední roky nebyl uskutečněn žádný výrazný pokrok, zejména akumulátory jsou zatím příliš těžké, velké a drahé na výrobu. V dlouhodobém časovém horizontu by tak měl být automobil schopen vyrábět si elektřinu přímo na palubě. Poměrně reálným řešením budou palivové vodíkové články, díky kterým vzniká chemickou reakcí elektrická energie a vedlejším produktem je v podstatě pouze voda. Vždyť vodíku máme takřka neomezené zásoby. Lze však také využít prudce výbušných vlastností samotného vodíku, který by eventuálně mohl být spalován adaptovaným pístovým motorem, což by pro řadu z nadšených motoristů bylo jistě přijatelnějším řešením než „bzučet“ ulicemi v elektromobilech.

Budoucnost v biolihu? 

Střednědobý časový horizont bude zřejmě ve znamení  biolihu. Ten se totiž získává z čistě přírodních zdrojů a vzhledem ke v současností stoupající produkci klesají také jeho výrobní náklady. Mezi nejvýznamnější přednosti tohoto paliva patří minimální dopad jeho výroby a spotřeby na životní prostředí. Běžný benzínový motor sice zatím nemůže v rámci udržení své životnosti spalovat biolíh samotný, ale poměr 15 % benzínu/85 % biolihu mu již nečiní potíže. Díky tomu vzniklo palivo označované jako E85 a vozy s možností spalovat je jsou již několik let na trhu. Důležitá přitom je skutečnost, že jejich pořizovací cena není výrazně vyšší než u vozů spalujících čistý benzín, podobně je to i se zachováním jejich užitných a provozních vlastností. Mezi průkopníky využívání paliva E85 v Evropě patří Švédsko, kde vozy na směs biolihu a benzínu prodává několik automobilek a síť čerpacích stanic s tímto palivem je již dostatečně hustá. Jako příklad poslouží automobilka Ford, která ve Švédsku nabízí od roku 2001 model Focus v provedení FFV (Flexi Fuel Vehicle) a od té doby na zdejší trh dodala již zhruba 25 000 těchto vozidel. V Evropě jsou vozy Ford Focus FFV v současnosti k dostání také v Německu, Velké Británii, Irsku, Holandsku, Rakousku, Francii a Španělsku, další trhy budou následovat. Ford přitom není v tomto snažení osamocen, trend jde napříč spektrem od Fiatu po General Motors. Předností vozů této koncepce je také skutečnost, že je lze provozovat na palivovou směs výše uvedeného poměru, kde se však může podíl benzínové složky pohybovat v rozmezí 15 % až 100 %, přičemž řídicí elektronika aktuálnímu poměru přizpůsobuje proces spalování. Pokud bychom přesedlali do podobných vozů všichni, dramaticky by se snížila spotřeba ropy, která by tak lidstvu vydržela alespoň do doby, kdy by vývoj dospěl k propracovanému systému, jenž by byl se spalovacím motorem minimálně srovnatelný. Vůz spalující E85 produkuje o 70 % méně CO2 ve srovnání se srovnatelným zážehovým motorem.

 

Další článek


 

Související články


celkem 2 komentáře

Nejnovější komentáře

Re: Cena
petr1968
1. 1. 2008, 08:39
Cena
Rafter
30. 10. 2007, 10:22

Další články

Spouštíme nový FinExpert!

Spouštíme nový FinExpert!

Několik posledních měsíců jsme intenzivně pracovali na nové verzi webu FinExpert.cz.

5.  4.  2017  |  Ondráčková Kamila

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Sociální pojištění pro OSVČ v roce 2017

Zálohy živnostníků na sociální pojištění v roce 2017 porostou. Výše zálohy se vypočítává dle zisku v předchozím období. (aktualizováno)

4.  4.  2017  |  Gola Petr  |  9

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

Velká mapa malého podnikání: kde je konkurence, kde jsou příležitosti?

4.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš
Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

Aplikace Záchranka pomáhá už rok. Nic nestojí, ale může být k nezaplacení

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1
V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

V Praze je blaze. Z evropských regionů je v HDP na hlavu na 6. místě

3.  4.  2017  |  Pospíšil Aleš  |  1

Mzdová kalkulačka

Student
Držitel průkazu ZTP/P
Invalidita 1. nebo 2. stupně
Invalidita 3. stupně
Penze / rodičovská dovolená